min idé är att tjöpa en sl1210 och ha den (dedikerat) till att digitalisera massa vinyl med, jag skulle vilja ha en superduper riaa som tar både mm och mc och kanske nån värre arm, men till att börja med får jag nöja mig med standardarmen (dom verkar vara så dyra alla andra armar 10k+), och sen en riktigt bra pickup då, bättre än "dj-kvalitet".
ok man vill ha en resonansfrekvens på tonarmssystemet som ligger mellan 8-12hz där 10 är idealet (är det så, 10 alltså?).
sl-1210armen har en effektiv massa på 12g
ett standard technics pickupskal väger 7,5g om jag inte missminner mig, sen finns det varianter som väger 12g. vi använder det som exempel.
lite beräkningar:
http://www.ortofon-dj.com/products/185
ger mig resonans på 11,16hz/ 12,14hz, man skulle kunna se den som baseline. ganska billig. +-1,5db 20-20k, kanalbalans 1,5db @ 1khz
http://www.ortofon-dj.com/products/186
ger 9,84hz/ 10,71hz.
nu till mer exotiska grejer. jag drar ett par exempel, samtliga är från ortofon.
2m black
6,07hz/ 6,56hz. det här är alltså 670 dollar i sjön?
iofs, har jag en arm med massan -3g så hamnar man på ca 10hz
rondo bronze
6,99 / 7,5hz. 1050 dollar.
kontrapunkt a
7,87 / 8,45hz. 950 dollar.
jubilee. nu börjar det bli mycket pengar.
7,26 / 6,77hz. 2350 dollar.
windfeld
6,53 / 6,93hz. 3750 dollar. -4,7g tonarm med 7,5g skalet ger 10hz
jaha vad ska man dra för slutsatser av det här? är samtliga pickupper felkonstruerade?
vad är viktigast, att jag prickar in resonansen eller mirakulös frekvensgång och linjäritet / nära 0db kanalbalans / hög kanalseparation / massa audiofildravel?
alltså jag vill ju att spelaren ska vara riktigt kompetent, frågan är ju om det blir bättre avspelning med dyrare pickupper?
kan nån motivera varför jag skulle lägga 10k istället för 2k på en pickupp
(eller 70dollar för ortofon arkiv)? det verkar ju inte vara mycket som skiljer kontrapunkt a och nightclub mk2, iaf inte inom det hörbara området. nu har jag ju inte hört nån av dom men ändå.
btw var kan man hitta scheman på morellos olika riaa-steg? jag har hört att dom ska vara the shit.