pickupper och deras egenskaper+tonarmsresonans

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

pickupper och deras egenskaper+tonarmsresonans

Inläggav housemicke » 2009-09-08 01:06

sitter och testar olika kombos med räknaren på den hära sajten http://www.cartridgedb.com/tools.asp

min idé är att tjöpa en sl1210 och ha den (dedikerat) till att digitalisera massa vinyl med, jag skulle vilja ha en superduper riaa som tar både mm och mc och kanske nån värre arm, men till att börja med får jag nöja mig med standardarmen (dom verkar vara så dyra alla andra armar 10k+), och sen en riktigt bra pickup då, bättre än "dj-kvalitet".

ok man vill ha en resonansfrekvens på tonarmssystemet som ligger mellan 8-12hz där 10 är idealet (är det så, 10 alltså?).

sl-1210armen har en effektiv massa på 12g
ett standard technics pickupskal väger 7,5g om jag inte missminner mig, sen finns det varianter som väger 12g. vi använder det som exempel.

lite beräkningar:
http://www.ortofon-dj.com/products/185
ger mig resonans på 11,16hz/ 12,14hz, man skulle kunna se den som baseline. ganska billig. +-1,5db 20-20k, kanalbalans 1,5db @ 1khz

http://www.ortofon-dj.com/products/186
ger 9,84hz/ 10,71hz.

nu till mer exotiska grejer. jag drar ett par exempel, samtliga är från ortofon.

2m black
6,07hz/ 6,56hz. det här är alltså 670 dollar i sjön?
iofs, har jag en arm med massan -3g så hamnar man på ca 10hz :)

rondo bronze
6,99 / 7,5hz. 1050 dollar.

kontrapunkt a
7,87 / 8,45hz. 950 dollar.

jubilee. nu börjar det bli mycket pengar.
7,26 / 6,77hz. 2350 dollar.

windfeld
6,53 / 6,93hz. 3750 dollar. -4,7g tonarm med 7,5g skalet ger 10hz

jaha vad ska man dra för slutsatser av det här? är samtliga pickupper felkonstruerade?

vad är viktigast, att jag prickar in resonansen eller mirakulös frekvensgång och linjäritet / nära 0db kanalbalans / hög kanalseparation / massa audiofildravel?

alltså jag vill ju att spelaren ska vara riktigt kompetent, frågan är ju om det blir bättre avspelning med dyrare pickupper?

kan nån motivera varför jag skulle lägga 10k istället för 2k på en pickupp
(eller 70dollar för ortofon arkiv)? det verkar ju inte vara mycket som skiljer kontrapunkt a och nightclub mk2, iaf inte inom det hörbara området. nu har jag ju inte hört nån av dom men ändå.

btw var kan man hitta scheman på morellos olika riaa-steg? jag har hört att dom ska vara the shit.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: pickupper och deras egenskaper+tonarmsresonans

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-08 07:19

housemicke skrev:sl-1210armen har en effektiv massa på 12g
ett standard technics pickupskal väger 7,5g om jag inte missminner mig, sen finns det varianter som väger 12g. vi använder det som exempel.

btw var kan man hitta scheman på morellos olika riaa-steg? jag har hört att dom ska vara the shit.

Har armen verkligen så hög effektiv rörlig massa? Om massan ligger upp mot 20 gram är det ju för mycket för många pickuper.

Morello säljer väl färdiga RIAA-steg och inte några scheman?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-08 08:09

Man ska inte stirra sig blind på siffror. Det är tyvärr mycket svårare än så att välja pickup. Nålslipningen har stor betydelse för hur det kommer låta, speciellt i de trängre innerspåren. Vissa nålslipningar är tex mycket känsligare för armens (eller egentligen nålens) VTA i spåret.

Det är inte alltid den teoretiskt bästa slipningen låter bäst heller. Har man gamla och mycket spelade skivor kan en nål som huvudsakligen rider mot ospelade delar av spåret låta bättre. Jag har tex upplevt stor skillnad i knaster mellan olika pickuper.

Personligen skulle jag lägga mest krut på en stadig och kompetent arm och sedan prova med lite olika billiga pickuper i första vändan. Mycket jobb men det är inget mot vad det är att rippa av en vinylsamling... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-08 08:16

Olika pickupindivider kan mäta olika också.
Men generellt skulle jag se siffrorna som vägledning och inte stirra mig blind på det exakta värdet. Spela testskivor så ser man ju den faktiska resonansfrekvensen och om den stämmer och fungerar med vad man tror.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
housemicke

Re: pickupper och deras egenskaper+tonarmsresonans

Inläggav housemicke » 2009-09-08 12:27

RogerGustavsson skrev:
housemicke skrev:sl-1210armen har en effektiv massa på 12g

Har armen verkligen så hög effektiv rörlig massa? Om massan ligger upp mot 20 gram är det ju för mycket för många pickuper.

Morello säljer väl färdiga RIAA-steg och inte några scheman?

12 gram, men sen ska du ha på ett skal att fästa pickupperna i med.

det verkar så iaf, men nu blir jag osäker när du frågar.
http://www2.panasonic.com/consumer-elec ... SL-1210MK5

http://service.us.panasonic.com/OPERMAN ... 200MK5.PDF

vad tror ni? är det med eller utan skal armen har en effektiv massa på 12g?

blir stoooor skillnad då kan man säga.
----

morellos riaa...

ok jag trodde det var nåt schema som cirkulerade, nåt man kunde bygga själv.

jag skulle vilja bygga nåt själv, kanske i 2 olika svårighetsgrader / kostnadsklasser.

vad rekommenderar ni? det får gärna bli bra.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-08 23:15

nån som har en aning om armen?

nålslipningar.. jag har faktiskt läst en hel del om nålar men nu har jag lite funderingar. en ellips, ju tunnare den är, klarar bättre av att återge små detaljer högre upp i frekvens om jag förstått det rätt, ju tunnare på tunnaste stället desto bättre i det avseendet.

men eftersom det är sån liten kontaktyta slits inte nålen mycket snabbare då? det är ju mycket mindre material än en tjockare tänker jag.

vilken profil är en bra kompromiss mellan slitage av nål och akustiska egenskaper (om jag har rätt i mitt antagande dvs)?

det här med mc vs mm, ett mc-nålarrangemang har lägre massa, men med det mesta brukar det finnas ett spann som är "lagom" där nåt är tillräckligt bra på allt utan att göra nåt bäst. gäller det även nålar? kan det va så att man klarar sig väldigt långt med en mm-pickup?

vilka testskivor finns att köpa idag nya? jag tänker på skivor med 0-20hz frekvenser för att avgöra effektiv massa/resonans, och sen lite andra för att testa hur konstant varvtalet är, spårning och inte minst det man behöver för att ställa in allt rätt.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-08 23:45

Rövraspen ! :D

Dina frågor kan nog utgöra underlag för en smärre
Doktorsavhandling.

I 999 fall av tusen så tror jag att den av tillverkaren"effektiva
tonarmsmassan" inkluderar det originala "tonarmsskalet".

Tror att "Hi Fi News & Record Review":s testskiva finns att köpa.

Tror vidare att tonarmen i original tillsammans med tex. en Denon
DL-160 puppa kan funka prima.

I övrigt har jag inget att tillägga. :D
Senast redigerad av Laila 2009-09-08 23:53, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-09-08 23:48

Jag kan ju berätta att min Linn Akito/OM40 har en horisontell resonans på 8-9 Hz, men....en vertikal resonans på runt 15-20 Hz.

Så var det med det.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-08 23:54

Thomas_A skrev:Jag kan ju berätta att min Linn Akito/OM40 har en horisontell resonans på 8-9 Hz, men....en vertikal resonans på runt 15-20 Hz.

Så var det med det.

du har gjort många intressanta inlägg om vinyl, håller på o plöjer igenom dom som bäst nu.

har du nån generell åsikt om mm vs mc?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-09-09 00:00

housemicke skrev:
Thomas_A skrev:Jag kan ju berätta att min Linn Akito/OM40 har en horisontell resonans på 8-9 Hz, men....en vertikal resonans på runt 15-20 Hz.

Så var det med det.

du har gjort många intressanta inlägg om vinyl, håller på o plöjer igenom dom som bäst nu.

har du nån generell åsikt om mm vs mc?

Nej, tycker MC är lite svåra då de inte kan bytas nål på och blir lite dyra. Annars har jag väl inget principiellt mot dem, många har dock resonanser i 10-20 kHz regionen som kan vara lite väl mycket.

Kommer lite mer om vinyl snart.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-09 00:07

Så var det med det.

Intressant (o något mystiskt) ! :D

Får välan hoppas att ingen knäppgök har försökt att
gravera basen på dina "favvo-orgelskivor" i stereo.

F.ö. en alldeles utmärkt vertikal resonansfrekvens
i mitt tycke. Har för mig att vissa Decca puppar
funktionerade på liknande sätt.

Är du helt säker på att inget är galet i din mätning ? :?

ps. Du har ju ofta snackat om att du stört dig på oplana
skivor som får baselementen att "vobbla". Borde inte
vara något större problem med 15-20Hz resonansfrekvens,
eller vad tror du ?
Senast redigerad av Laila 2009-09-09 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-09-09 00:09

housemicke skrev:nån som har en aning om armen?

nålslipningar.. jag har faktiskt läst en hel del om nålar men nu har jag lite funderingar. en ellips, ju tunnare den är, klarar bättre av att återge små detaljer högre upp i frekvens om jag förstått det rätt, ju tunnare på tunnaste stället desto bättre i det avseendet.

men eftersom det är sån liten kontaktyta slits inte nålen mycket snabbare då? det är ju mycket mindre material än en tjockare tänker jag.

vilken profil är en bra kompromiss mellan slitage av nål och akustiska egenskaper (om jag har rätt i mitt antagande dvs)?

det här med mc vs mm, ett mc-nålarrangemang har lägre massa, men med det mesta brukar det finnas ett spann som är "lagom" där nåt är tillräckligt bra på allt utan att göra nåt bäst. gäller det även nålar? kan det va så att man klarar sig väldigt långt med en mm-pickup?

vilka testskivor finns att köpa idag nya? jag tänker på skivor med 0-20hz frekvenser för att avgöra effektiv massa/resonans, och sen lite andra för att testa hur konstant varvtalet är, spårning och inte minst det man behöver för att ställa in allt rätt.

Ultimate Analoge test LP
Hifi News testskiva
Cardas

Bäst kvalitet har den förstnämda; det finns dock unika spår på varje som man kan använda sig av för olika tester. Men först och främst nr 1 i mitt tycke.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-09 00:23

hur kan den vertikala resonansen bli annorlunda? är det så att armen har har olika effektiv massa beroende på om den rör sig upp/ner eller i sidled?

eller kan det bero på att när du belastar nålröret nedåt så ändras kompliansen? för nålröret/cantilevern är väl symmeteriskt uppbyggt och borde ge samma komplians i alla riktningar utan belastning eller? eller det kanse det gör ändå även med belastning?

edit: tackar för vinyltipsen :)

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-09-09 00:33

Laila skrev:

Så var det med det.

Intressant (o något mystiskt) ! :D

Får välan hoppas att ingen knäppgök har försökt att
gravera basen på dina "favvo-orgelskivor" i stereo.

F.ö. en alldeles utmärkt vertikal resonansfrekvens
i mitt tycke. Har för mig att vissa Decca puppar
funktionerade på liknande sätt.

Är du helt säker på att inget är galet i din mätning ? :?

På Ultimate-test skivan finns svep ner till 10 Hz vertikalt, och det är en klar puckel runt 20 Hz:

http://hem.bredband.net/thomasakerlund/ ... onans.tiff

För horisontellt skuret spår (ner till 20 Hz) ser jag inget ner till 20 Hz

http://hem.bredband.net/thomasakerlund/ ... onans.tiff

Dock från Hifi News så resonerar pu/arm vid ca 8-9 Hz horisontellt, men den reagerar inte på det vertikala spåret.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-09-09 00:35

housemicke skrev:hur kan den vertikala resonansen bli annorlunda? är det så att armen har har olika effektiv massa beroende på om den rör sig upp/ner eller i sidled?

eller kan det bero på att när du belastar nålröret nedåt så ändras kompliansen? för nålröret/cantilevern är väl symmeteriskt uppbyggt och borde ge samma komplians i alla riktningar utan belastning eller? eller det kanse det gör ändå även med belastning?

edit: tackar för vinyltipsen :)

Den effektiva massan är annorlunda, men jag vet inte om det är det är tillräckligt (armen behöver röra bara armen + motvikt för vertikal rörelse, men för horisontell rörelse tillkommer horisontellt lager + dess "hus")

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-09 01:58

Thomas_A skrev:
På Ultimate-test skivan finns svep ner till 10 Hz vertikalt, och det är en klar puckel runt 20 Hz:

Har inte din tonarm något mumbojumbo för sig så
förstår jag faktiskt nada. Borde ju om inte annat vara
allmänt känt att Ortofonerna i så fall funkar så.

Kan bara konstatera att de, här på forumet, som verkar
mest störda av "buggliga" vinyler inte sällan nyttjar OM40
vilket i sin tur(om det nu är så) kan betyda att tidigare
rön ang. resonansfrekvenser o dyl. rentav inte suger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-09-09 07:25

Laila skrev:
Thomas_A skrev:

Har inte din tonarm något mumbojumbo för sig så
förstår jag faktiskt nada. Borde ju om inte annat vara
allmänt känt att Ortofonerna i så fall funkar så.

Kan bara konstatera att de, här på forumet, som verkar
mest störda av "buggliga" vinyler inte sällan nyttjar OM40
vilket i sin tur(om det nu är så) kan betyda att tidigare
rön ang. resonansfrekvenser o dyl. rentav inte suger.

Jag blev lika förvånad som du när jag mätte. Jag måste mäta fler PUs i denna tonarm dock innan jag vet vad som händer här.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-09 10:04

Det här är ungfär precis det jag kommit fram till efter att meckat dagligen med skivspelare på 80-talet. MÄT, räkna inte. Alla prytlarna är individer och kommer bete sig som sådana många gånger. Räkningar kan ge vägledning med knappast mer. Ställ tonarmen på 0 gr nåltryck. Ta ett hårstrå och knuffa den fram och tillbaka över skivan, rätt va det är kanske lagringen har större friktion på vissa ställen. Skulle då mätningen kanske råka ligga i den regionen på skivan så blir den konstig med motsvarar vad som faktiskt händer där.
Min erfarenhet av OM-40 är från tiden då den var omöjlig att använda eftersom den var alltför mjuk. Idag är det kanske annorlunda men det är i vart fall fortfarande för mjuk för dom armar jag använder för att jag skall testa den.
Lycka till med mätningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-09 10:23

Harryup skrev:Min erfarenhet av OM-40 är från tiden då den var omöjlig att använda eftersom den var alltför mjuk. Idag är det kanske annorlunda men det är i vart fall fortfarande för mjuk för dom armar jag använder för att jag skall testa den.

Jag har bara lyssnat på pickupen, aldrig mätt på eller mekat med den.

Men om man tittar på hur tex B&O´s armar ser ut (dom brukade väl leverera med Ortofon, eller är jag ute och cyklar?) så verkar pu´erna vara gjord för lite lättare armar.

Jag höll på och mekade mycket med pickuper/tonarmar under 80-talet men numera är jag för trött för att hålla på med sådant. Jag gjorde det enkelt för mig och köpte hela klabbet från Linn och vet att grejorna passar bra ihop. Har aldrig haft minsta problem med oplana skivor.

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-09 12:36

vilken nålslipning ger minst slitage på skivorna? är det freddy gyger / van den hul som gäller för hela slanten här? finns det koncensus?

vad skiljer en FG mot en shibata?

vad menas med "Nude"? ortofon använder det uttrycket ofta, det är väl inte så att man belägger ytan på diamanterna på vissa?

efter att ha snubblat in på den här sidan
http://www.positive-feedback.com/Issue17/kaborotfon.htm

så undrar jag om jag kan använda en om40 nål i vilket concordehus som helst, tex det här http://www.ortofon-dj.com/products/206

tror ni det funkar?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-09 13:19

Bill50x skrev:Men om man tittar på hur tex B&O´s armar ser ut (dom brukade väl leverera med Ortofon, eller är jag ute och cyklar?) så verkar pu´erna vara gjord för lite lättare armar.

Nej, B&O gjorde egna pickuper med sin Micro Cross teknik.

Harryup skrev:Min erfarenhet av OM-40 är från tiden då den var omöjlig att använda eftersom den var alltför mjuk. Idag är det kanske annorlunda men det är i vart fall fortfarande för mjuk för dom armar jag använder för att jag skall testa den.

OM40 har blivit mindre mjuk i senare utgåva.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-09 13:23

housemicke skrev:så undrar jag om jag kan använda en om40 nål i vilket concordehus som helst, tex det här http://www.ortofon-dj.com/products/206

tror ni det funkar?

Har ingen aning om vilken tonarmsgeometri SL-1210 har. Det går förmodligen inte att justera någon geometri med Concorden. OM-nålar passar.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-09 16:08

kabusa säljer en sådan variant, d vs Om30/40 på concordeskal. Enligt kabusa(som också säljer med det vanliga huset), skriver att det är bättre
- eller i vart fall finns fördelar - med ett concordeskal.

man behöver/kan ju inte ställa in så mycket som RG påpekar...

se: http://kabusa.com/frameset.htm?/

Du får nog trycka dig fram lite eftersom man inte kan länka till korrekt sida.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-09 16:35

Ja Concorde blir väl tillräckligt lätt och bra. Annars finns det ju en del skal i magnesium som är lite lättare än aluminiumskalen.
För decennier sedan gjorde ADC ett prisvärt magnesiumskal, men det finns ju nyare också. Googla lite!

Sentec har tillverkat en RIAA som klarar de flesta graveringsstandarder som funnits, kan ju vara bra för 78:orna osv. Det heter Sentec EQ10. Säkert svårt att få tag i.
Senast redigerad av paa 2009-09-09 23:50, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-09-09 21:19

Ja jädrans, det var en tjusig lösning om det funkar med en Stylus 40 på en Concorde pickis :P

Jag har en Audio Technica AT-PL 120 och dom marknadsför ju ProS40 för en SL-1200:a. Visst tusan borde det passa även för AT-spelaren för SL-1200 har väl standard SEM-fattning även den?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-09 23:07

enligt den sajten jag länkade till så ska concordarna vara ämnade just för technics, och om man tänker efter lite så stämmer det nog, ortofon skulle ju knappast få för sig att få den att funka optimalt med tex numark eller gemini, det har iaf jag mycket svårt att tro.

technics har sån arm som man skruvar skalen på eller concord om man har.
typ snabbkoppling, sen om det går såå fort vet jag inte.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-10 00:04

Conan skrev:Ja jädrans, det var en tjusig lösning om det funkar med en Stylus 40 på en Concorde pickis :P

Jag har en Audio Technica AT-PL 120 och dom marknadsför ju ProS40 för en SL-1200:a. Visst tusan borde det passa även för AT-spelaren för SL-1200 har väl standard SEM-fattning även den?

Torde, så vitt jag vet, funka alldeles utmärkt ! :)

ps. Men jag är inte helt jäla säker...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-10 08:09

housemicke skrev:enligt den sajten jag länkade till så ska concordarna vara ämnade just för technics, och om man tänker efter lite så stämmer det nog, ortofon skulle ju knappast få för sig att få den att funka optimalt med tex numark eller gemini, det har iaf jag mycket svårt att tro.

technics har sån arm som man skruvar skalen på eller concord om man har.
typ snabbkoppling, sen om det går såå fort vet jag inte.

Nja, Concord med OM40-nål ingick väl knappast i planerna för den skivspelaren? Concord med DJ-nål är en annan sak. Hurdan armgeometrin är på Technics SL-1210 har jag ingen aning om. Det är ju rätt få spelare som har rätt från början. Att Concorden är smidig när armen har SME-fäste går inte att förneka men det innebär inte med automatik att nålen hamnar geometriskt korrekt. Det finns trots allt toleranser som kan dra åt olika håll.

Här finns lite läsning, http://www.hififorum.nu/artiklar/Vinylgeografi/1.html

Själv har jag använt Thore Hevreng's mall i många år.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-09-10 08:47

Jag har skickat frågan om AT-PL 120 + Concorde + Stylus 40 till både Audio Technica och Ortofon, så får man se vad dom säger.

Eftersom Technics-spelaren har blivit en ikon och de flesta andra spelare verkar ha kopierat konceptet rakt av (man måste nästan läsa loggan för att se skillnaden) är det väl heller inte otroligt att dimensionerna i tonarms-mekaniken/tallriken är "identiska" också.

Jag tror det funkar aldeles utmärkt med "Concorde Stylus 40" på min PL 120 men vill ha lite mer kött på bena innan jag lägger beställnnigen. Funkar detta så borde det ju bli hur bra som helst!! :P

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-09-22 20:55

Nu lirar det med en Ortofon Concorde och en Stylus 40 nålenhet och det låter kanon! :lol:

Bild

Nästa

Återgå till Teknikforum