Moderator: Redaktörer
Det var billigtCODY skrev:_Fredrik_ skrev:hjälp snälla någon, vad är det gäller egenligen?
Tycker det är en väldigt intressant fråga och vi börjar så här då:
Varför har du valt det aktuella tyget?
Jag har faktiskt testat med dubbla tyg, tror nästan att det blev en liten försämring, dvs mindre absorption i diskanten. Jag vet bara att utan tyg blir det avsevärt sämre och rörigare, diskanten hoppar ut som gubben i lådan och jiddrar.-Martin- skrev:Det du hoppas på verkar vara att tyget ska funka som ett slags membran(?) Men det är rätt så svårt att räkna på för tyg (vad jag vet). Och så bör man ha isolering bakom.
Jag är inne på samma spår förresten. Jag räknar dock med att det blir en del trial and error innan man hamnar rätt...
CODY skrev:...Jag kan tänka mig att om gardinerna är av skinn (populärt i STHLM)
celef skrev:jag har svårt för tyger som inte är handmålade, men handmålade tyger passar dåligt till ljudabsorbenter
jag kände att jag behövde skriva ner detta, förlåt mig
jansch skrev:CODY, du fick inget svar på dina frågor....
Alltså försöker jag.
Dämpmaterial som skall dämpa luftburet ljud (alltså inte resonanser i en låda, vägg, etc) dämpar luftens RÖRELSE. Om du t.ex. har en stående våg i ett rum är det ingen ide' att klä väggen med dämpmaterial då du har tryckmaxima vid väggytan men INGEN luftrörelse. För en stående halvvåg i ett rum har du rörelsemaxia precis mitten av rummet, för en helvåg 2 maxima, osv. Vid rörelsemaxima kommer ju förstås dämpningen funka bäst.
Vid olika frekvenser kommer alltså rörelsemaxima att befinna sig på olika avstånd från väggen och gardinens/mattans avstånd kommer ha betydelse för vilka frekvenser som dämpas bäst.
Tjockleken på gardinen kommer ha en avgörande betydelse för hur låga frekvenser som överhuvudtaget också berörs även om gardinen "hänger i i närheten av rörelsemaxima". Enklast kan man förklara det med att gardinen är för tunn i relation till våglängden.
Jag tycker det låter klokt, du har inte ens vatten till fotknölarna.jansch skrev:Fredrik, fortsätt nyttja "guldörat" för det är ju DIN upplevelse som är viktig. Visst påverkar ditt tyg dämpningen i kHz området. Det finns dock en sak till som man inte skall underskatta och det är synintrycket. Gå in i en kyrka och lyssna på ett piano - det låter oftast bra. Men om du försöker spela in det UTAN närfältsmikrofoner, dvs ungefär som du hör det och sedan lyssnar hemma låter det skit. I kyrkan "talar ögat om" för dej hur det skall låta. MEN, nu är jag ute på djupt vatten med mina taskiga psykoakustiska kunskaper. Kan inte herr Öhman skriva lite om detta?
_Fredrik_ skrev:Det verkar bara bara vara Cody, Martin och jag som gillar gardiner på det här forumet. Jag ska kolla Bröllopsforum och kolla om det ger mer respons.
_Fredrik_ skrev:Tack jansch och ni andra! Jag har absolut inget hopp om att dämpa lägre frekvenser, men jag hade nog hoppats på att mitt tyg skulle göra lite runt 2 khz iaf, om det gör det låter jag var osagt. Jag är ganska säker på att tyget tar sn del ovan 5 khz. Det säger iaf guldörat i mig.![]()
Jag är förstås väldigt intresserad av fler tankar om det här.
Tar dom lägre då eller mer vid en given frekvens, eller rent av båda?phon skrev:_Fredrik_ skrev:Tack jansch och ni andra! Jag har absolut inget hopp om att dämpa lägre frekvenser, men jag hade nog hoppats på att mitt tyg skulle göra lite runt 2 khz iaf, om det gör det låter jag var osagt. Jag är ganska säker på att tyget tar sn del ovan 5 khz. Det säger iaf guldörat i mig.![]()
Vecka dom mycket.
När du tycker att det är mycket nog, vecka dom tre gånger så mycket.
Typ 10 meter tyg till 3 meter vägg.
_Fredrik_ skrev:Tar dom lägre då eller mer vid en given frekvens, eller rent av båda?phon skrev:_Fredrik_ skrev:Tack jansch och ni andra! Jag har absolut inget hopp om att dämpa lägre frekvenser, men jag hade nog hoppats på att mitt tyg skulle göra lite runt 2 khz iaf, om det gör det låter jag var osagt. Jag är ganska säker på att tyget tar sn del ovan 5 khz. Det säger iaf guldörat i mig.![]()
Vecka dom mycket.
När du tycker att det är mycket nog, vecka dom tre gånger så mycket.
Typ 10 meter tyg till 3 meter vägg.
Jag har ju kört veckat, men en bredd på 140 cm har blivit en meter. Igår testade jag oveckat, dvs 140 cm bred gardin och jag fick för mig att det var bättre. Det kanske mest säger att jag behöver mer absorption i rummet i övrigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster