Varning för kabelpirat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 01:06

sampix, du jämför äpplen och päron. Sannolikheten att ett flyplan ska åka in i en skyskrapa är mycket mycket liten. Sannolikheten att få nån sjukdom av rökning eller att röka ut för en jordbävning i vissa områden är mycket mycket högre.

Den dan San Francisco eller LA åker ut i stilla havet kommer i alla fall inte jag att bli förvånad. Den risken är högst väsentlig.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 01:07

Style förstår du hur sensationellt kraftig den här jordbävningen var? Det är inte vanligt att sådant här händer.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 01:12

jo jag förstår att 9 på Richerskalan är mycket. Jag inser också att det är en tragedi av mått. Jag argumenterar bara för att jämförelsen med rökning är högst relevant - inget annat
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 01:15

Martin

Det mest rysliga är att även om detta är ovanligt så det dessvärre vanligt att lika många dör dagligen i andra delar av världen utan att vi reagerar och det är inte bra.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 01:18

Larsho skrev:Martin

Det mest rysliga är att även om detta är ovanligt så det dessvärre vanligt att lika många dör dagligen i andra delar av världen utan att vi reagerar och det är inte bra.
Jag tror som sagt att det är för att olyckan hände så plötsligt. Det andra har vi vant oss vid och blivit likgiltiga inför. Precis som att vissa går omkring med en tickande cancerbomb i munnen fullt medvetet.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 01:20

Martin

jag tycker inte det är OK att vi har blivit likgiltiga och
jag hoppas du tycker detsamma :?: :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 01:22

Larsho skrev:Martin

jag tycker inte det är OK att vi har blivit likgiltiga och
jag hoppas du tycker detsamma :?: :roll:
Skojjar du. Jag håller med till 100%. Valde bara att inte lägga in en egen direkt värdering i uttalandet. Litar på att den som läser kan göra det själv.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-01-02 01:40

Jaa .. och alla som vart med om den här naturkatastrofen och alla andra med Aids i Afrika har säkerligen köpt en JPC 2.5 kabel som inte är "äkta".

Hålla er LITE till topic KANSKE ?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-01-02 02:03

Fanatic skrev:Jaa .. och alla som vart med om den här naturkatastrofen och alla andra med Aids i Afrika har säkerligen köpt en JPC 2.5 kabel som inte är "äkta".

Hålla er LITE till topic KANSKE ?

Adminvarning på Fanatic? Keep it up kid! :D

Mvk Jocke
admin

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-01-02 02:28

Fanatic

Instämmer!

För att återgå till ämnet; OM det har sålts mycket "kopie-kabel" och OM det har genererat mycket besvär för Jorma är det konstigt att inga av dessa personer skrivit nåt om det på något forum.
Om jag hade köpt en begagnad kabel jag varit missnöjd med hade jag inte vänt mig till tillverkaren. Om jag köpt en ny kabel är det ju en annan sak.

Var finns Ni som köpt kablarna?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-02 05:33

Lägg av!
Det här med kablar och piratkopior lade jag ut 2 dagar innan katstrofen i Asien hände.
Det känns inte viktigt längre för min del.
Tsunamikatastrofen är av den omfattningen att jag lägger av här och nu. Det är en liten skvätt detta med piratkopior och allt det här när det sker en naturkatasrof av denna omfattning som en del av er inte verkar fatta hur omfattande den är.
Skapa en ny tråd om detta, men lägg av här.
Jag tar resten direkt med piraten och det viktiga just nu är att bidra med hjälpen till dom som är drabbade.
Dom flesta som bor i dessa länder runt katastrofområdet har aldrig hört talas om hifi och skulle nog bli fundersamma om dom såg denna diskussion på detta lösaktiga vis.
Så lägg av med tangentbordsknackandet och visa vad ni går för istället genom att hjälpa dom som behöver det nu därnere.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 11:58

Håller med dig Jorma det här ger inget längre

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-02 12:05

Jämför med hur många som dör i svält varje år. Konstigt att EN katastrof ska få folk att vakna. Hur många slår ett slag för alla svältande i världen, inte många. Att det görs så mycket nu beror enbart på medias stora bevakning och inflytande och inte minst att det råkar vara flera tusen svenskar med. Hade det inte varit med några svenskar så hade medias bevakning varit noll i jämförelse. Är vi svenskar värda mer än andra? Man börjar undra......

När det gäller kabeldebatten förstår jag dig Jorma att du vill tysta ner det hela. Känns väl lite pinsamt att se att kabeln går att köpa för 20 kr/m (själva kabeln).
Jag själv känner mig lurad av dig eftersom jag personligen frågade både dig och andra på Euphonia forumet hur dina JPC 2,5 kablar tillverkades. Om du köpte in "färdig kabel" som 90 % av alla andra tillverkare gör. Du svarade att du inte gjorde det.
Här följer ditt svar:

"Jag har specat en ledare vad det gäller materialkvalitet och uppbyggnad och beställt denna från en liten specialkabeltillverkare. Dom tillverkar allt inom kabel och ledare som inte finns ute på marknaden och där finns heller inte den typ av ledare som jag använder att sätta samman kablarna med. I grunden är det en 1 mm2 ledare som sätts ihop till högtalar och signalkablar. Det är inte samma sak med nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.
Dom termineras av en person som är elektriker och extraknäcker med detta.
Man kan betrakta honom också som en yttre leverantör, då han inte är anställd av mig."

Jag beställde alltså till en början hem 1000 meter 1mm2ledare i januari förra året och fick hem den i början på maj. Mårten Design var med och delade på detta och jag handtvinnade ledarna till kablar och lade på skärm och strumpa för hand.
Jag kunde från början valt att låta specialkabeltillverkaren fläta ledaren, men det hade inneburit att jag skulle fått ta hem 3 typer. Enkel, dubbel och trippel och det tillät inte ekonomin då, men jag har vid den sensate beställningen tagit hem dessa 3 typer då tvinnandet och flätandet tog styggt på händerna och ekonomin tillät detta. Jag arbetar fortfarande heltid som anställd och det handlade också om att hinna med. Nästa steg blir förmodligen att låta dom lägga på skärmen, men det handlar då om ännu fler typer som ska lagerhållas, men det måste nog bli så om jag ska hinna med. Att starta tillverkning med anställda och allt vad det innebär med hyra av lokaler ligger kanske någonstans i framtiden. Jag orkar inte tänka så långt ännu. "

Är detta trovärdigt när man kan köpa samma kabel för 20 kr/m :roll:
Rent nonsens och ocker är vad det är och inget annat.

Vad säger man, det kryllar verkligen av seriöst folk.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-01-02 12:27

Låter som Jorma beskriver signalkabelns konstruktion.
JPC nämns först efter det inlägget.

Det är väl den här tråden som avses?
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... gnad&st=15
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-02 12:58

kanske värt å nämna att det e som sagt inte kabeln som kostar utan jobbet att sätta i hop alla delar...

samt den tiden det har tagit för jorma att bli nöjd med just den kabeln

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-02 15:18

Callisto skrev:Jämför med hur många som dör i svält varje år. Konstigt att EN katastrof ska få folk att vakna. Hur många slår ett slag för alla svältande i världen, inte många. Att det görs så mycket nu beror enbart på medias stora bevakning och inflytande och inte minst att det råkar vara flera tusen svenskar med. Hade det inte varit med några svenskar så hade medias bevakning varit noll i jämförelse. Är vi svenskar värda mer än andra? Man börjar undra......

När det gäller kabeldebatten förstår jag dig Jorma att du vill tysta ner det hela. Känns väl lite pinsamt att se att kabeln går att köpa för 20 kr/m (själva kabeln).
Jag själv känner mig lurad av dig eftersom jag personligen frågade både dig och andra på Euphonia forumet hur dina JPC 2,5 kablar tillverkades. Om du köpte in "färdig kabel" som 90 % av alla andra tillverkare gör. Du svarade att du inte gjorde det.
Här följer ditt svar:

"Jag har specat en ledare vad det gäller materialkvalitet och uppbyggnad och beställt denna från en liten specialkabeltillverkare. Dom tillverkar allt inom kabel och ledare som inte finns ute på marknaden och där finns heller inte den typ av ledare som jag använder att sätta samman kablarna med. I grunden är det en 1 mm2 ledare som sätts ihop till högtalar och signalkablar. Det är inte samma sak med nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.
Man kan betrakta honom också som en yttre leverantör, då han inte är anställd av mig."

Jag beställde alltså till en början hem 1000 meter 1mm2ledare i januari förra året och fick hem den i början på maj. Mårten Design var med och delade på detta och jag handtvinnade ledarna till kablar och lade på skärm och strumpa för hand.
Jag kunde från början valt att låta specialkabeltillverkaren fläta ledaren, men det hade inneburit att jag skulle fått ta hem 3 typer. Enkel, dubbel och trippel och det tillät inte ekonomin då, men jag har vid den sensate beställningen tagit hem dessa 3 typer då tvinnandet och flätandet tog styggt på händerna och ekonomin tillät detta. Jag arbetar fortfarande heltid som anställd och det handlade också om att hinna med. Nästa steg blir förmodligen att låta dom lägga på skärmen, men det handlar då om ännu fler typer som ska lagerhållas, men det måste nog bli så om jag ska hinna med. Att starta tillverkning med anställda och allt vad det innebär med hyra av lokaler ligger kanske någonstans i framtiden. Jag orkar inte tänka så långt ännu. "

Spelar du dum eller var du full när du skrev ovanstående Callisto?
I den tråd som du själv startade på Euphonia var det inte JPCkabeln du frågade efter och då svarade jag naturligtvis inte om den heller. Att sedan ytterligare försöka röra om i byken med att ta ett pris på en kabel vilken som helst ur högen med ett pris som Axxx har lagt ut och påstå att jag lurar någon med den!!!!
Mitt inköpspris och var jag köper kabel har jag aldrig uppgett och den kabel som används till JPC har varken Axxx eller någon annan heller under dom 3 år som dessa diskussioner pågått hittat.

Att sedan också lägga in en liten vinkare om katastrofen och sedan ett långt brandtal mot mig gör att om du någon mer gång startar en tråd med frågor till mig som du gjorde på Euphonia så kommer jag att ignorera den och tala om i tråden vad du är för en, då det nu syns att du missbrukar det jag berättade då .

Sedan den tråden i början på december som du startade på Euphonia har ingen från Östergötaland köpt kabel av mig, och vad jag har förstått hade du det inte heller innan, så hur kan du då påstå att jag har lurat dig?
Jag PM,ade mitt telefonnummer den gången, men ditt intresse var inte så stort som du låtsades i den tråden, då du aldrig ringde.

Skäms på dig, med dina antydningar att jag skulle vilja tysta den här tråden med dom skäl som du anger och för allt annat också för den delen.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-01-02 17:36

Callisto skrev:Jämför med hur många som dör i svält varje år. Konstigt att EN katastrof ska få folk att vakna. Hur många slår ett slag för alla svältande i världen, inte många. Att det görs så mycket nu beror enbart på medias stora bevakning och inflytande och inte minst att det råkar vara flera tusen svenskar med. Hade det inte varit med några svenskar så hade medias bevakning varit noll i jämförelse. Är vi svenskar värda mer än andra? Man börjar undra......

Här följer ditt svar:

Tillräckligt off-topic för att vara ganska irriterande.

Slutsnackat om katastrofer vs. kabelpirater, det finns ett antal trådar i Övrigt forumet där både tsunamis och annat otrevligt diskuteras.

I den här tråden talar vi om kabelpirater.
Redaktör på Faktiskt.io

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-02 20:09

Vad är det för snack du kommer med Jorma. Du säger ju själv

Du säger själv här att du specat en ledare vad det gäller materialkvalité och uppbyggnad från specialkabeltillverkare och att denna leverantör tilverkar dom helt klara.
Hur kommer det sig då att samma kabel finns hos Elprom för 20 kr/m??? Du säger ju att den inte finns att köpa på marknaden.

För mig verkar detta mycket konstigt, förklara detta för mig och om du har en rimlig förklaring tar jag tillbaka allt jag sagt.

För mig verkar det vettigare att köpa denna kabel från Elprom och ett par kontakter för mindre än halva priset eftersom det är vanlig konventionell kabel vi talar om, eller???

Edit: Om du läser tråden från Euphonia så ser du att det var JPC 2,5 som jag var intresserad av och det är den som jag avser med mitt inlägg

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 20:49

Callisto skrev:Edit: Om du läser tråden från Euphonia så ser du att det var JPC 2,5 som jag var intresserad av och det är den som jag avser med mitt inlägg

Nu ljuger du! :evil:

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 20:54

Så här skrev du (Callisto) på euphonia..

Är det någon som vet ifall Jorma själv tillverkar kablarna, eller köper han in "färdig kabel" och lägger dit sin egen strumpa och kontakter.
Finns det någon som har värdena på kapacitans och induktans per meter på hans kabelsortiment. Det borde väl inte vara några hemliga uppgifter.

Tack på förhand

Callisto

Om du hade menat JPC 2.5 så hade du väl inte skrivit "lägger dit sin egen strumpa" för det vet du att den inte har....

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-02 21:12

Läs tråden färdigt så ser du:

"Går det att köpa din strömkabel (JPC) på lösmeter. Skulle isåfall vara intresserad av att köpa runt 10m."

När det gäller strumpa menade jag al-skärmen vilket kanske var lite otydligt och felskrivit.

Som vissa skriver får jag intrycket att högtalar/signalkabel tillverkas mer seriöst än strömkabeln. Låter oseriöst för mig.
Jag trodde hela Jormas sortiment var seriöst, nu verkar det som bara högt./signalkabel täcks in.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-02 23:21

nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.

Om du tycker att handtvinnade elkablar är seriöst, så får det stå för dig.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-03 00:05

Jorma skrev:
nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten.

Om du tycker att handtvinnade elkablar är seriöst, så får det stå för dig.

Man behöver ju inte direkt vara kärnfysiker för att kunna terminera ett nätkablage men ska man sälja grejjerna kan det ju vara bra att en behörig har gjort jobbet. 8O

Föregående

Återgå till Generellt om hifi