Länk för bashornssugna byggare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Länk för bashornssugna byggare

Inläggav 2-ch » 2009-09-11 13:53

100 talet ritningar som kan vara till nytta.

http://photofile.name/users/tda-audio/182333/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-11 16:30

Hittade inget Paragon, men vilket är bäst av dom där då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-11 16:39

paa skrev:Hittade inget Paragon, men vilket är bäst av dom där då?

Hur är det med Paragon? Det sägs att det är en ganska dålig lösning rent ljudmässigt? Jag har läst någonstans att det inte kvalificeras som horn heller?

I vilket fall, hittade en kille som skrev att han hade ritningar till en Paragon på Hififorum. Jag är inte medlem och har nyligen ställt mig i kö för att bli det, lär väl dröja ett halvår innan man kommer in där.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-11 16:50

Vet inte om Paragon är så speciellt bra, men coolhetsfaktorn ligger ju på en klar 10-poängare i alla fall.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-11 21:22

Fjonkalicious skrev:I vilket fall, hittade en kille som skrev att han hade ritningar till en Paragon på Hififorum. Jag är inte medlem och har nyligen ställt mig i kö för att bli det, lär väl dröja ett halvår innan man kommer in där.
Du menar Neriks? Men han har ju angett en hemsida där du troligen kan hitta kontaktinformation, så du behöver väl inte vänta på att bli medlem för att skicka PM?
För övrigt så tror jag ritningarna består av en bunt A1, eller motsvarande amerikanskt format, så det är nog ingen lätt match att kopiera dom.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-13 12:15

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:I vilket fall, hittade en kille som skrev att han hade ritningar till en Paragon på Hififorum. Jag är inte medlem och har nyligen ställt mig i kö för att bli det, lär väl dröja ett halvår innan man kommer in där.
Du menar Neriks? Men han har ju angett en hemsida där du troligen kan hitta kontaktinformation, så du behöver väl inte vänta på att bli medlem för att skicka PM?
För övrigt så tror jag ritningarna består av en bunt A1, eller motsvarande amerikanskt format, så det är nog ingen lätt match att kopiera dom.

Det jag tänkte på finns här, Ampzillas näst sista inlägg:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70360
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-13 12:45

Utförliga Hartsfieldritningar har ju funnits på nätet länge, och jag har dom nog också, men när det gäller Paragon har jag bara sett sektionsritningen som finns lite här och där.
Några säljer visst Parasolidritningar på CD på e-bay, vet inte vad dom egentligen innehåller dock. I värsta fall kanske bara denna sektionsritning och den skannade användarmanualen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-09-14 12:42

Här har ni Nerik:s egna hemsida.

http://www.neriks.com/

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-14 13:03

Paragon låter för jäkla bra men som horn är den väldigt kort, behöver ju inte vara så långt eftersom högtalarna i den har ett stort magnetflöde.
Mitt horn till 8-tummare var tydligen inte med det heller.
Jag anser att har man en tillräckligt stark magnet som styr membranet så går det med mindre horn.
Det är klart att det inte skadar med större om man har plats men för att vara optimalt så fodras det kolosala dimensioner.
Man blir lite sugen på att rymma upp så hornet kommer fram i dagens ljus. DEN STORA TRANSFORMATORN FÖR LJUD.

Återgå till DIY-forum