SKruvhål piP - orolig byggare undrar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

SKruvhål piP - orolig byggare undrar

Inläggav JTarnstrom » 2009-09-11 16:16

Har förborrat alla hål med en 2,5 mm borr. Jag centrerade diskanten och borrade hålen, men eftersom hålet inte är centrerat hamnade ett av hålen oroväckande nära kanten. Vad tror ni? Finns det risk att spräcka kanten om avståndet inte är mer än cirka två millimeter. I efterhand var det nog frmodligen viktigare att tänka på skruvhålen än att diskanten hamnade på millimetern centrerat.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-11 16:44

Det borde klara sig.

Skruva inte diskanten för hårt för då riskerar du att plasten spricker i dess frontplatta. Lagom är bäst. Tätningen sköter tätningslisten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-09-11 17:58

Tackar för svaret! MDF verkar vara så pass finfibrigt att det borde fungera, men man vet ju aldrig. Min erfarenhet av materialet är begränsad.
Sonos för hela slanten.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-11 19:15

JTarnstrom skrev:Tackar för svaret! MDF verkar vara så pass finfibrigt att det borde fungera, men man vet ju aldrig. Min erfarenhet av materialet är begränsad.

Det viktiga är att inte spräcka mdf-kanten. Precis som kaffekoppen säger, så är det tätningslisten som sköter tätningen. Och att skruva åt elementet stenhårt ( så att det finns risk för sprickning ) gör ju inte att ljudet blir det minsta bättre.

Tätningslisten är också väldigt mjuk- du ska se att det går fint att få elementet kloss mot mdf-baffeln.

Det viktiga för ljudet är att elementet är exakt monterat- i förhållande till baselementets placering, dvs. avståndet centrum/centrum på bas och diskant skall vara de specificerade enligt ritning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2009-09-11 19:41

Lite sent tipps men jag brukar ta en borr som är lika stor som hålet i bas/basport/diskant /anslutningspanel och bara markera hålet med den, för då ser jag ju var det slutgiltiga hålet hamnar och får en anvisning för den slutgiltiga borren. Sedan mäter jag tjärn diametern på skruven (diametern innanför gängan) i senaste bygget Profundus X var den 2,88 mm så jag borrade med en 2,9 mm borr men 3 går säkert lika bra :D
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-09-12 12:17

Tack allihopa! Allt funkade, oron var naturligtvis överdriven, och nu spelar de som de ska. Lite lurigt att limningen av basportarna skulle vara det svåraste momentet. Limmet flödade lite väl mycket och nu krävs det en liten uppfräschning av finishen på baffeln.
Sonos för hela slanten.

Återgå till Wänner af Ino