Så har man blivit med XTZ Room Analyzer + kurvor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-12 18:32

steveo1234 skrev:Huga. Det måste kräva en massa jobb att få det bra med en sån?
Är det inte dags att ta steget in på 2000-talet och leta upp en PEQ för en tusing? ::)

Det är den som står till buds för tillfället och du frågade vad jag hade. Men har du en bra PEQ för en 1000 lapp så är det bara att PM:a mig.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-09-12 18:37

Ursäkta!

vad är det för skillnad på en EQ och en PEQ ?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-12 19:07

Schull skrev:Ursäkta!

vad är det för skillnad på en EQ och en PEQ ?

/L

En Peq, är en eq med ett antal parametriska filter, där man kan ändra valda frevensers bredd (Q) och amplitud på ett för ändamålet lämpligt sätt.
Lite som modelllera! :wink: :)

Lite mer avancerat att ratta, men man lär sig efterhand, dock så är det lämpligt att använda mätprogram för att hamna rätt :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-12 20:00

Kan det inte vara läge att försöka hitta felen på placering osv innan man köper ännu en pryl. Eller vad det gör som att basen är så obalanserad.

Egentligen 2-ch, så är det nog lika bra att du ger upp dina NHT 3.3 och ger dom till mig. Du kan få några roliga högtalare att spela på istället :roll:

Grabbar, det är dom högtalare han mäter på, så visst fan borde han kunna få till det bättre.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-13 14:49

Hur bra blir det om man sätter en parametrisk EQ mellan cd-spelaren och förstärkaren? Kan det i kombination med aktiv mätning vara en fungerande lösning till de i lägenhet som har problem med basresonanser?

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-13 14:56

2-ch skrev:
steveo1234 skrev:Huga. Det måste kräva en massa jobb att få det bra med en sån?
Är det inte dags att ta steget in på 2000-talet och leta upp en PEQ för en tusing? ::)

Det är den som står till buds för tillfället och du frågade vad jag hade. Men har du en bra PEQ för en 1000 lapp så är det bara att PM:a mig.

Behringer DSP1124p kostade 1100kronor tidigare. Thomann sålde precis (?) ut de sista för 995kronor. Borde dyka upp begagnade.

För lite mer pengar finns BEHRINGER DEQ2496. Fast, den kostar ca 2500kronor och en bra bit över budgeten.

EDIT: Ljudonline.se säljer 2496 för 2k.
Senast redigerad av steveo1234 2009-09-13 15:07, redigerad totalt 2 gånger.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-13 14:58

Chopha skrev:Hur bra blir det om man sätter en parametrisk EQ mellan cd-spelaren och förstärkaren? Kan det i kombination med aktiv mätning vara en fungerande lösning till de i lägenhet som har problem med basresonanser?

/Christopher

Tanken är bra, men då behöver du en PEQ som är inte påverkar någonting annat än vad EQ`n är inställd på, dvs, en ganska välbyggd enhet. Sådana finns men de kostar (Rane, Lake osv osv)...

Fördelen med att köra EQ endast på LFE är att man kommer undan med ganska dåliga apparater utan att det blir hörbart försämrat ljud....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-13 15:05

Vad menar du med PEQ?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-13 15:06

Chopha skrev:Vad menar du med PEQ?

Från ovan:
"En Peq, är en eq med ett antal parametriska filter, där man kan ändra valda frevensers bredd (Q) och amplitud på ett för ändamålet lämpligt sätt.
Lite som modelllera! Wink Smile"

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-13 15:18

Jaha, med "PEQ" syftar du alltså på Parametrisk EQ...då är jag med.
Precis som jag skrev:
"Hur bra blir det om man sätter en parametrisk EQ mellan cd-spelaren och förstärkaren?"

Funderade nämligen på Behringers DEQ-2496 eller motsvarande. Finns det konkurrenter i prisklassen?

/Christopher
Senast redigerad av Chopha 2009-09-13 15:29, redigerad totalt 2 gånger.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-13 15:28

Chopha skrev:Jaha, med "PEQ" syftar du alltså på Parametrisk EQ...då är jag med.
Precis som jag skrev:
"Hur bra blir det om man sätter en parametrisk EQ mellan cd-spelaren och förstärkaren?"

Funderade nämligen på Behringers DEQ-2496 eller motsvarande. Finns det konkurrenter i prisklassen?

/Christopher

Jag har inte provat att placera en PEQ i en fullrange signal men jag tror att det kommer att låta illa med en Behringer.
Om du vill prova att sätta in en fullrange EQ så prova Rane PE 17 (7kSek)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-13 15:33

Vad motiverar dig att nedvärdera Behringer och istället föreslå Rane?
Priset eller faktiska tester?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-13 15:36

Chopha skrev:Vad motiverar dig att nedvärdera Behringer och istället föreslå Rane?
Priset eller faktiska tester?

Jag nedvärderar inte Behringer, de gör utmärkt utrustning. Men de tester jag läst från diverse forum där folk provat och mätt gör att jag är tveksam.
Rane PE 17 är standardrekommendationen från Mark Seaton så den är rätt säker..

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-13 15:38

Länka gärna om du minns vart du sett dem. Skulle vara intressant att läsa.

PS.
Vem är Mark Seaton?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-13 15:45

Chopha skrev:Länka gärna om du minns vart du sett dem. Skulle vara intressant att läsa.

PS.
Vem är Mark Seaton?

Bara förtydligande. DSP1124p är såvitt jag läst inte tillräckligt bra för fullrange. 2496 har jag ingen aning om.

Mark Seaton är hjärnan bakom seaton sounds. Mer info finns på nätet :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-13 17:49

Chopha skrev:Länka gärna om du minns vart du sett dem. Skulle vara intressant att läsa.

PS.
Vem är Mark Seaton?

Här är länkar som tar upp brusproblematik på PEQ`n jag har, och den kostar normalt mer än här nämda peq`s :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18439

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=270

EDIT: Det är en Behringer ultracurve DSP8000.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-14 07:51

När/om det blir ett par passiva basmoduler så kommer dessa att delas och troligen PEQ:as också. Några tips på en burk som klarar båda sakerna samtidigt*?

Här är en tråd från m_persson79:s mätningar som jämförelse.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=812939#812939

Finns det ingen här som kan hjälpa mig att tolka mina kurvor?

* Utöver Behringer DCX2496

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 18:11

http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0047

Den här ska vara något i hästväg :wink:

Med den kan du dela och eqà mm...........

Den ska även funka fint till fullregister, utan brus har jag hört sägas 8)

Lite dyrare men billig om man ser till användbarhet.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-14 20:25

Ungefär samma pris som den EQ ifrån Behringer som jag frågade om. Ska den vara bättre mellan cd och förstärkare hemma?

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-14 20:28

Chopha skrev:Ja där är den; Behringer Ultradrive Pro DCX2496, precis som jag nämnde tidigare. Men den ska alltså vara bra och fungera felfritt mellan cd och förstärkare hemma?

/Christopher

Jag har inte hört den själv, men det sägs att den ska vara jvlgt bra! :wink:

http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0047

Hör med dessa grabbarna, de kan bättre svara på specifika frågor.

EDIT: Den funkar även som aktivt delningsfilter, det är ju kanske inte det du söker!? :)

EDIT igen :wink: : Jag tror inte själv på att stoppa in eq i signalvägarna, annat än till basmoduler.

Ju mindre skit på sladdarna, ju bättre tror jag förutsättningarna för bra ljud blir. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-16 08:13

nadifierad skrev:EDIT: Den funkar även som aktivt delningsfilter, det är ju kanske inte det du söker!? :)

EDIT igen :wink: : Jag tror inte själv på att stoppa in eq i signalvägarna, annat än till basmoduler.

Ju mindre skit på sladdarna, ju bättre tror jag förutsättningarna för bra ljud blir. :)

Ska det delas aktivt så är det ju definitivt delningsfilterfunktionen jag är ute efter. Att sen kunna ta ner elaka toppar med en PEQ tror jag blir mumma.

Men hur menar du, ska inte frontarna delas alls (för att slippa den i signalvägen dit)?
Kanske ska förtydliga att jag endast kör 2 kanal eller lite modernare uttryckt snart 2.2 :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-16 15:43

2-ch skrev:
nadifierad skrev:EDIT: Den funkar även som aktivt delningsfilter, det är ju kanske inte det du söker!? :)

Ska det delas aktivt så är det ju definitivt delningsfilterfunktionen jag är ute efter. Att sen kunna ta ner elaka toppar med en PEQ tror jag blir mumma.

Men hur menar du, ska inte frontarna delas alls (för att slippa den i signalvägen dit)?
Kanske ska förtydliga att jag endast kör 2 kanal eller lite modernare uttryckt snart 2.2 :wink:

Jo fronterna måste delas de oxå!
Jag menade att chopa inte behöver delningsfilter, då han har fullregister högtalare. Han undrade enbart om PEQ.

Som jag sa till honom, så har jag inte själv hört den.

Till skillnad från traditionella aktiva filter, så jobbar denna digitalt!
Följ länken jag gav innan, och snacka med en återförsäljare. De vet mer om den. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-09-16 21:14

Vad är poängen att vara rädd i förväg för hur mycket apparater påverkar? Är väl bara att testa. Jag skulle aldrig köra aktiv mot basar och passivt mot frontar utan att testa alla alternativ först.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-17 08:18

Tycker också att man ska testa innan man förkastar en idé särskillt om den är gratis :)

Jag provar med ett par konkreta frågor.
Varför ser det ut som om det finns något vid 16Hz när det inte gör det?
Vad kan dipen vid 125Hz bero på? [s]Om det är en utsläckning borde det väl inte hjälpa att pilla på EQ:n vilket det gör[/s].
*edit

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-17 08:37

Hur vet du att det inte finns något vid 16 Hz?

Kör igång Sirp på endast 16 Hz och höj volymen lite? Försiktigt dårå..

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-22 09:55

Fjonkalicious skrev:Hur vet du att det inte finns något vid 16 Hz?

Kör igång Sirp på endast 16 Hz och höj volymen lite? Försiktigt dårå..

Mvh

F

Testat.
Ok, då finns det alltså något vid 16Hz det vet jag nu efter den testen. Men nivån upplevs inte alls ligga så högt som jag tycket mätningen visar. Det är inte som att det skakar om mig direkt.

Föregående

Återgå till Teknikforum