Moderator: Redaktörer
JB skrev:Jag spelade lös dammkåpan på en av mina basar i bilen, och dom har ventilerade magneter, och utan dammkåpan så blev det rejält med blåsljud.. så att ta bort dammkåpan är inte alltid att rekommendera verkar det som, jag limmade tebax min och då försvann blåsljuden (hård dammkåpa)
Jocke skrev:Min slutsats efter laborationerna är denna:
Om man tänker sig ett traditionellt element av en viss diameter på kon och dammkåpa så kommer ju kåpan att stråla mer ju högre upp i frekvens man kommer. Samtidigt fordras att nivån i direktfältet ökar med stigande frekvens för att energiresponsen ska bibehållas.
För att få samman ljudet från kåpan och konen på ett bra sätt fordras ju faktiskt att element designas för förutbestämda baffelmått. För min del innebar det att en vanlig kompensering för baffelsteget antingen gav en puckel vid 800 eller en dipp (som lät kofta) från c:a 1k. Så vilka alternativ har man? Ny låda med andra mått, en skog av komponenter i filtret, en kalott som tar vid lite lägre?
Som du säger fasplugg känns bra. Konen strålar så långt material och utformning tillåter sedan är det över... känns hanterbart utan allt för mycket pyssel med detaljer!
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster