Önskar provlyssna Pi60 i Stockholm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

audiophone

Önskar provlyssna Pi60 i Stockholm

Inläggav audiophone » 2009-08-31 18:08

Hej Alla,
Har läst en hel del intressanta inlägg här på siten den senaste tiden, men har först nu reggat mig. I alla fall så tänkte jag skaffa nya golvare att ersätta mina ESL-63or. Har flyttat in i en 80-tals lägenhet och har barrikaderat vardagsrummet genom att ställa mina elektrostater mitt i rummet (det lät bäst så). Men de är ju rätt stora, så jag tänkte försöka hitta några anständiga golvare att ställa mot väggen i stället. Lyssnar mest på vanlig popmusik på rätt låg volym. Uppskattar mest bra mikrodynamik, rent mellanregister, tight bas och en bra ljudbild där man inte hör placeringen på högtalarna.

För länge sen var jag och hälsade på IÖ och lyssnade i hans källare, och det lät absolut inte dåligt. Han har ju ett rätt så kraftigt akustikbehandlat rum, vilket jag inte har. Därför undrar jag om det finns någon vänlig själ här som har ett par Pi60 hemma i ett vanligt vardagsrum och kan tänka sig att låta mig lyssna lite? Är också mycket intresserad av ljudteknik.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-31 18:47

du tror inte delat system är nått för dej då?

audiophone

Inläggav audiophone » 2009-08-31 19:22

Brukar inte tycka att subb(ar)+toppar låter så bra i allmänhet. Verkar vara svårt att få till delningen? Men kanske Ino har något system som lirar som det skall? Tror ett par Pi60 skulle räcka bra, de lär ju gå ganska djupt och jag brukar inte spela högt heller. Golvare borde också vara ett mer ekonomiskt alternativ?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-31 19:39

sant, tänkte bara om du va sugen på o lyssna på ett delat system.
eftersom jag nu inte har pi60 längre :)

alltid kul o provlyssna olika system.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-08-31 21:09

audiophone skrev:Tror ett par Pi60 skulle räcka bra, de lär ju gå ganska djupt och jag brukar inte spela högt heller. Golvare borde också vara ett mer ekonomiskt alternativ?

Kanske pIP (eller hur det nu ska skrivas 8O ) kan duga då, rentav.

Sagt av någon som inte varit i närheten av Ino-högtalare.

Du som har samma högtalare som jag till vardags, hur skulle du beskriva pi60 i IÖ:s behandlade rum?
Senast redigerad av PerStromgren 2009-08-31 21:10, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-08-31 21:10

audiophone skrev:Brukar inte tycka att subb(ar)+toppar låter så bra i allmänhet.

Har du lyssnat till ESL63+SW63?
... tycker jag!

Per

MorganM

Inläggav MorganM » 2009-08-31 21:20

Hej!.

Nu kanske inte jag är den som bor närmast dig.

Men jag har pi 60 och pip,om du skulle vilja lyssna.

Har ett ganska stort öppet vardagsrum,där jag inte gjort något åt akustiken.Får ju lite reflexer från golv och väggar.men störs inte så mycket av det.

Brukar lägga ut lite filtar här och där vid kritisk lyssning,vilket gör ljudet lugnare och mindre ljust.

Själv tycker jag inte om för dämpat rum då jag tycker om stort och öppet ljud.

audiophone

Inläggav audiophone » 2009-09-01 04:49

blixten_no1 skrev:sant, tänkte bara om du va sugen på o lyssna på ett delat system.
eftersom jag nu inte har pi60 längre :)

alltid kul o provlyssna olika system.

Tack för erbjudandet. Det är iof det alltid roligt att lyssna, men tänkte försöka fokusera på ett par golvara till att börja med. Får man fråga vilket system du har? Hur tycker du själv skillnaden mot Pi60 är?

audiophone

Inläggav audiophone » 2009-09-01 05:27

perstromgren skrev:
audiophone skrev:Tror ett par Pi60 skulle räcka bra, de lär ju gå ganska djupt och jag brukar inte spela högt heller. Golvare borde också vara ett mer ekonomiskt alternativ?

Du som har samma högtalare som jag till vardags, hur skulle du beskriva pi60 i IÖ:s behandlade rum?

Har inte hört pip, men stativare i allmänhet brukar inte räcka till i basen, de brukar ha "lådljud" i basen. Golvare är rätt praktiska då de har inbyggt stativ s.a.s. Har jag fått för mig att tidskorrigeringen i baffelsteget på Pi60 borde kunna ge en hörbar positiv effekt, kanske kan det ge den snabbhet/naturlighet i ljudet som jag tycker elektrostater har??

Det var väldigt länge sen jag lyssnade i IÖs källare men vad jag kommer ihåg så gick de imponerande djupt och kunde spela imponerande starkt och distortionsfritt. Lite reservation för hur bra kontrollen i basen egentligen var.

ESL-63 har ju inte speciellt djup eller bra bas heller, och det är en av anledningarna till att jag vill byta. Har inte lyssnat på SW63-subben till dessa, men har haft lite funderingar på att bygga egna dipolsubbar liknande de som sitter i linkwitz labs orion-högtalare. Kan nämna att jag provat en vanlig AudioPro sub på skoj och det var en fullständig katastrof ljudmässigt ihop med elektrostaterna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-01 08:25

audiophone skrev:
perstromgren skrev:

Har inte hört pip, men stativare i allmänhet brukar inte räcka till i basen, de brukar ha "lådljud" i basen. Golvare är rätt praktiska då de har inbyggt stativ s.a.s. Har jag fått för mig att tidskorrigeringen i baffelsteget på Pi60 borde kunna ge en hörbar positiv effekt, kanske kan det ge den snabbhet/naturlighet i ljudet som jag tycker elektrostater har??

Det var väldigt länge sen jag lyssnade i IÖs källare men vad jag kommer ihåg så gick de imponerande djupt och kunde spela imponerande starkt och distortionsfritt. Lite reservation för hur bra kontrollen i basen egentligen var.

ESL-63 har ju inte speciellt djup eller bra bas heller, och det är en av anledningarna till att jag vill byta. Har inte lyssnat på SW63-subben till dessa, men har haft lite funderingar på att bygga egna dipolsubbar liknande de som sitter i linkwitz labs orion-högtalare. Kan nämna att jag provat en vanlig AudioPro sub på skoj och det var en fullständig katastrof ljudmässigt ihop med elektrostaterna.

pi60 är helt klart den bättre av dem två.... men piP är allt annat än klena i basen och har inget Lådljud... :roll:
Väldigt välavägda konstruktioner båda två som presterar på topp !

dock så är piP mer känslig och kräven för det emsta mer åtgärder i rummet för att komma till sin rätt.
pi60 är lättare att få till bra i dom flesta rum och detta till stor del tack vara dessa annorlunda spridningsmönster. Det och att pi60 disstar mindre/ mindre ansträngd vid höga volymer. Är det som är den stora skillnaden... i basen så är ju pi60 mer kapabel, att spela djupt.
Men piP spelar lika drjupt som dom flesta bra golvare jag lyssnat på, men, med (tycker jag) bättre kvalitet än dom flesta... 8O

Sedan hur pi60 är i förhållande till piP, kan jag bara beskriva med: "sjukt bra blev just underbart..." :D

jag tycker du ska sattsa på pi60 som är en mer "komplett" slutgiltig lösning som inte har några dirrekta svagheter, och så kan du spela på ordentligt med pi60 utan problem. Dessutom så har dom ju fördelen att vara lättare att få till i ett mindre dämpat rum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-01 08:27

audiophone skrev:Brukar inte tycka att subb(ar)+toppar låter så bra i allmänhet. Verkar vara svårt att få till delningen? Men kanske Ino har något system som lirar som det skall? Tror ett par Pi60 skulle räcka bra, de lär ju gå ganska djupt och jag brukar inte spela högt heller. Golvare borde också vara ett mer ekonomiskt alternativ?

Inos delade system har ju den konstruktions skillnaden mot andra att högtalare och filter verkligen är gjorde för att till 100% arbeta perfekt ihopp.
Resultatet är att du inte får något sämre ljud på något sätt...
Snarare bättre om något, och mer möjligheter att få till ritkigt bra och fin basgång :wink:

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2009-09-01 08:51

Det är ganska stor skillnad mellan ESL63 och pi60, båda är väldigt bra imho men som sagt väldigt olika.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-01 10:29

DVD-ai skrev:dock så är piP mer känslig och kräven för det emsta mer åtgärder i rummet för att komma till sin rätt.
pi60 är lättare att få till bra i dom flesta rum och detta till stor del tack vara dessa annorlunda spridningsmönster.
Det håller jag inte med om, jag upplever pi60 som mycket mer noga med ev dämpning bakom högtalaren.

Edit: Rätt meningslös kommentar från mig, man kan ju tycka så annorlunda. :oops:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-01 12:29

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:dock så är piP mer känslig och kräven för det emsta mer åtgärder i rummet för att komma till sin rätt.
pi60 är lättare att få till bra i dom flesta rum och detta till stor del tack vara dessa annorlunda spridningsmönster.
Det håller jag inte med om, jag upplever pi60 som mycket mer noga med ev dämpning bakom högtalaren.

Edit: Rätt meningslös kommentar från mig, man kan ju tycka så annorlunda. :oops:

haha, nej men det tycker jag va bra att du sa det. så får man se olika sidor av det hela.

Ok, min upplevelse av pi60 vs piP är att pi60 är mindre kräsen, men som sagt, det är ju av mina "tester" att bedömma. Vad som är "sant" är jag inte helt säker på...
Men vad jag förstott så "ska" pi60 vara lättare att få till rent allmänt i dom flesta rum. :)
Kan ju dock variera i stort sätt hur mycket som hellst, beroande på rummet och övriga situationer i omgivningen.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-09-01 17:54

jag sitter på ett par iP och prof x 2 basar och inos delningsfilter.

de är ju bättre bas än pi60, ungefär där slutar dom bra skillnaderna :)
men ip är bara ett mellan steg för mej tills det blir i14, så man får tebax "pi60" ljudet :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-01 17:59

Jag har pi60 som går att lyssna på. Normalt kör jag dom delade med fyra pP-basar då det fixar en del rumsresonanser.
Vet inte riktigt om man kan kalla mitt vardagsrum för normalt, har en del dämpning runt om högtalarna och lite vid väggen bakom lyssnaren. Är inget optimalt rum på något sätt dock....

audiophone

Inläggav audiophone » 2009-09-01 19:09

Verkligen intressant att läsa om olika möjliga ino-kombinationer. Pip verkar ju anses vara rätt kapabel den med. Har ej lyssnat på den, men har hört LTS 2v-f1 på hifikit - lät inte så bra där (ljus diskant och konstig ljudbild). Hur mycket liknar de pip?

Blixten, varför bytte du från Pi60 till delat?

Norman, klart intressant lösning du har. Jag skulle hemst gärna lyssna lite hos dig. Är det enbart fördelar att köra delat och är det stor skillnad mot enbart pi60 fullrange?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-09-01 19:30

ville ha lite mer bas. men hade inte plats för golvare plus bas moduler.

har även pip hemma om du vill komma o lyssna...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-02 18:56

audiophone skrev:Norman, klart intressant lösning du har. Jag skulle hemst gärna lyssna lite hos dig. Är det enbart fördelar att köra delat och är det stor skillnad mot enbart pi60 fullrange?

I mitt rum tycker jag det blir betydligt bättre med 4 basar istället för att bara köra pi60, men i andra rum kan det säkert vara mindre skillnad.

En nackdel med delat system är ju att det blir dyrare och tar mer plats.

Skicka ett PM om/när du vill komma förbi, håller till i Kista.

audiophone

Inläggav audiophone » 2009-09-13 19:05

Vill tacka norman så mycket för att jag fick komma förbi och lyssa, verkligen superjuste. Hans Pi60-system lät klart bra - rent ljud, bra röståtergivning utan tendenser till burkighet i nedre mellanregistret och
en djup bas med bra kontroll utan att för den skull vara överdriven. Det var också väldigt intressant att jämföra med och utan subbar.
De utspridda subbarna gjorde att vissa av rumsresonansmoderna reducerades - klart smart. Pi60 standalone hade också bra bas, men det hörs att rummet påverkar mer då.
Nu känns det definitivt som läge att boka in ett besök hos öhmnan igen!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-13 20:55

Tack själv! Musik och kaffe är ju alltid trevligt!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-13 20:57

Vill du höra på lite Ino-varianter är du välkommen ut på södra sidan av stan.

Enda kravet är att man tar med egen musik. Hade SoleldTHX, DVDAi och Timpolainen på besök häromdagen (och EnJohn på snabbvisit innan) och de hade med sig mycket trevlig blandad musik.

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2009-09-14 20:14

Tack pingvinlakrits för provlyssningen, mycket
trevligt :-)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-15 15:43

Jepp, tack som sagt, alltid lika trevligt :)
Hoppas på att det blir en gång snart igen, och kanske även så att man den gången inte har lika brottom hem... det kliade "lite" i fingrarna för att få komma hem och montera ihopp sina egna grejer kan jag lova.. :D

Jag skulle vilja bilda mig en enu bättre uppfattning av vad i16s kan, då jag inte han "testa" så mycket när jag va där + att jag inte hade med mig någon egen musik. Men det jag hörde lät helt klart ritkigt bra och som sagt, nu har Du lyckats att integrera modulerna, ritkigt, ritkigt bra !

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-09-15 21:22

Håller med jätte kul att få lyssna! Håller med att det gick för fort :P Måste även säga att du har det grymt snyggt hemma. Gillar verkligen inredningstil :) Riktigt smarta lösning på att gömma moduler också.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-16 19:27

DVDAi/Timpolainen, det får bli returmöte vid tillfälle då.

Man måste ju baxa fläsket ut till DVDAi och höra hur det går med pP4 och iP.
:)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-16 19:41

pingvinlakrits skrev:DVDAi/Timpolainen, det får bli returmöte vid tillfälle då.

Får se, när jag fått över grejorna och kopplat in/ ställt in allt på dessa "rätta" plats så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2009-09-16 20:52

pingvinlakrits skrev:DVDAi/Timpolainen, det får bli returmöte vid tillfälle då.

Japp till DVD-Ai måste man ju fara och lyssna.... skall bli kul...

Och så är du naturligtvis välkommen hem till mig och lyssna litet
vid lämpligt tillfälle . . .

pi60s, i14, a2 och profx/bs60x ...
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-16 21:16

Jepp, du är på turnéschemat... ;)

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2010-01-04 15:45

Lyfter denna tråd igen eftersom jag har precis samma behov som trådskaparen.

Lite betänksam att lyssna hos Öhman med spec spec anpassat rum, tillsammans med en grupp andra etc. Det skulle vara alldeles väldigt bra att få lyssna ett par minuter vardera på, säg, tre egna medhavda skivor också.

Sedan kan man ju fara till IÖ ändå, bara för att få "approved"-stämpeln och kunna köpa, men som sagt, det vore väldigt tacksamt att få lyssna hos någon.

Är för blyg för att direkt PM:a någon av dem som ovan i tråden sagt sig vara öppna för en provlyssning. Vi får se om någon nappar på min förfrågan.

Ooops, höll på att glömma: Bor i Uppsala, så ca 10-11 mils radie därifrån skulle ju funka.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino