vad behöver man för utrustning för att bygga elektronik?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

vad behöver man för utrustning för att bygga elektronik?

Inläggav housemicke » 2009-09-13 18:06

jag har blivit sugen på att bygga lite byggsatser och sånt, men jag tror jag behöver mer utrustning. jag har en ganska bra multimeter och en lödkolv med ställbar temp.

när jag kollar runt lite bland olika sajter så funderar jag på om jag behöver mer saker för att kunna mäta och experimentera lite.

LCR-mätare, behövs det? inom vilket spann ska den helst kunna mäta?

oscilloskop, behövs det? digitalt/analogt? bandbredd?

hur viktigt är det att ha en riktigt bra multimeter, behöver man kunna mäta höga frekvenser med den tex?

amperetång?

frekvensgenerator/pulsgenerator, behövs det?

är de sk funktionsgeneratorerna ersättarna för både dessa åvanstånde?

vad tycker ni är bra att ha?

tips på sajter som säljer mätutrustning etc? (känner till elfa, conrad men sen vet jag inte om så många fler)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-13 22:49

Du behöver en riktigt bra och vass liten sidavbitare, en Knipex t.ex.
Sedan behöver du en tennsug.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-13 22:53

Jag föreslår att du köper de prylar du kommer på att du behöver. Köp alltså inte sånt som man bara "ska ha".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-13 23:24

Vad du absolut behöver är utrustning för att skydda mot statisk elektricitet. Det enklaste är att köpa ett sk Service-Kit som innehåller en avledande matta, handledsband och jordningskabel. Meningen är att du ska undvika att själv bli uppladdad av statisk elektricitet och samtidigt se till att du har samma potential som de grejor du arbetar med.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-13 23:39

Mycket fina Tektronix oscilloskop auktioneras i parti och minut för kaffepengar, på Tradera.
Har funderat en tid på att skaffa ett eget. Bara att lära sig använda det och bli hemmastadd med samtliga funktioner blir ju en utmanande hobby i sig. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-14 00:12

Bill50x skrev:Vad du absolut behöver är utrustning för att skydda mot statisk elektricitet. Det enklaste är att köpa ett sk Service-Kit som innehåller en avledande matta, handledsband och jordningskabel. Meningen är att du ska undvika att själv bli uppladdad av statisk elektricitet och samtidigt se till att du har samma potential som de grejor du arbetar med.

/ B

Nja... För hobbybruk? Det vete 17. Det är väl kanske klokt att använda sköljmedel till tvätten för att leda bort det värsta, men annars har jag aldrig funderat närmare på det där.

Jag vet allt det där med felfrekvenser och sånt, men har faktiskt aldrig råkat ut för nåt som jag kunna koppla till ESD. Det kan förstås bero på hur miljön ser ut i övrigt med luftfuktighet och sköljmedel och sånt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-09-14 00:37

Svante skrev: Det är väl kanske klokt att använda sköljmedel till tvätten för att leda bort det värsta

äntligen ett tekniskt argument till sköljmedel! Jag får normalt lite konsumtionsångest när jag köper sköljmedel.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-14 07:01

Du behöver i mitt tycke inledningsvis:

1 riktigt bra lödpenna
1 riktigt bra sidavbitare med en rak sida
1 tennsug
lödtenn
lödfläta

När du känner dig manad tycker jag att ett hyggligt labaggregat kan vara det första du bör skaffa. Dubbelspänning med reglerbar spänning och ström bör det vara. Jag svär vid Conrads aggregat eftersom de har det mesta man behöver och dessutom är överkomliga och inte minst för att ritningarna ligger ute. Sen finns det ju gott om bättre saker men dyrare. Håll koll på Tradera och:

http://www.mjs-electronics.se/

Resten du räknar upp är mest för att det är roligt och kan skaffas när behovet uppstår som någon redan sagt. Jag har allt det där men använder det ytterst sällan. Fyra oscilloskop, det måste man väl ha? Nä, det visade sig att det behövde jag inte...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-15 06:54

labbaggregat, smart.

bra tång ska införskaffas, man behöver en bra kabelskalare också antar jag.

var kan man hitta information om gamla tektronix skåp?
jag skulle vilja ha ett analogt från tiden precis innan dom gick över till digitala grejer/ innan dom slutade tillverka analoga. vad tror ni är ett bra pris för ett sånt? vilka modeller ska man leta efter?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-15 11:38

Svante skrev:
Bill50x skrev:Vad du absolut behöver är utrustning för att skydda mot statisk elektricitet. Det enklaste är att köpa ett sk Service-Kit som innehåller en avledande matta, handledsband och jordningskabel. Meningen är att du ska undvika att själv bli uppladdad av statisk elektricitet och samtidigt se till att du har samma potential som de grejor du arbetar med.

/ B

Nja... För hobbybruk? Det vete 17. Det är väl kanske klokt att använda sköljmedel till tvätten för att leda bort det värsta, men annars har jag aldrig funderat närmare på det där.

Jag vet allt det där med felfrekvenser och sånt, men har faktiskt aldrig råkat ut för nåt som jag kunna koppla till ESD. Det kan förstås bero på hur miljön ser ut i övrigt med luftfuktighet och sköljmedel och sånt.

Man ska undvika ylletröjor ihop med skjortor av konstfiber och liknande kombinationer. Tänk ebonitstav och kattskinn! Har man bomullskläder rakt av brukar det väl inte bli något problem med uppladdning?
Och om man är extremt försiktig så kan man ju meka och löda barfota.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum