Bygga ett par pi60, bra idé?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 17:10

Apropå pi60 lådor,
ja, hm, det snickeriet jag pratade om kan man väl glömma om man nu inte tycker att bara bitarna, fasade och frästa är värda 1950 inkl moms. Poängen var att få dem borrade också men det skulle ju kosta 2950:- då .. :evil:

Jag hade på känn att snickerier gillar att ta betalt så det blir nog till att bygga själv :/

mvh,
/DP

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-04 17:49

Men att fräsa håle är ju jämförbart mycket enklare om resten är fixat. En överhandsfräs fixar kakan :) Hör med NNord ;)
Best Regards
Bamsefar

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 17:53

pinnick_swe skrev:Apropå pi60 lådor,
ja, hm, det snickeriet jag pratade om kan man väl glömma om man nu inte tycker att bara bitarna, fasade och frästa är värda 1950 inkl moms. Poängen var att få dem borrade också men det skulle ju kosta 2950:- då .. :evil:
Jag hade på känn att snickerier gillar att ta betalt så det blir nog till att bygga själv :/
mvh,
/DP
Jag kommer säkert bli hatad...men:
1000kr extra? Och du pratar om att köpa en högtalare i vaddå? 30'000krsklassen? Vari ligger problemet?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 18:09

EngelholmAudio skrev:
mvh,
/DP
1000kr extra? Och du pratar om att köpa en högtalare i vaddå? 30'000krsklassen? Vari ligger problemet?

Alltså om man köper en byggsats för 10995:- så är ju 1000:- en hel del i påslag när man kan borra lite själv med förhoppningsvis perfekt resultat ;)

OT:
För 1000 bananer så kan man nästan köpa alla skivor med Porcupine Tree ;)

Fast 1950:- är ju inte så mycket om det blir fint. Tack EngelholmAudio :)

mvh,
/DP

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 18:18

pinnick_swe skrev:
EngelholmAudio skrev:
mvh,
/DP

Alltså om man köper en byggsats för 10995:- så är ju 1000:- en hel del i påslag när man kan borra lite själv med förhoppningsvis perfekt resultat ;)
OT:
För 1000 bananer så kan man nästan köpa alla skivor med Porcupine Tree ;)
Fast 1950:- är ju inte så mycket om det blir fint. Tack EngelholmAudio :)
mvh,
/DP
Aha - byggsats för 10 lök. Ja då är det lite skillnad...men fortfarande inte. För 1000 kr får du jobber gjort och dessutom en liten inbyggd försäkring om något skulle gå fel, då ligger det på snickeriets konto/ansvar (om inte du/INO givit felaktiga uppgifter så klart).
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 18:42

tål att tänkas på :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 18:47

pinnick_swe skrev:tål att tänkas på :)
8)
Precis. Du sparar 1000kr men riskerar 1950kr när du själv sätter borr/frässtål i lådorna.

Vad kostar Pi60 (utan s?) färdiga? Vad kostar Pi60s färdiga?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-04 18:57

EngelholmAudio skrev:

Och framför allt: Hur lång är väntetiden?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-04 19:14

EngelholmAudio skrev:
pinnick_swe skrev:tål att tänkas på :)
8)
Precis. Du sparar 1000kr men riskerar 1950kr när du själv sätter borr/frässtål i lådorna.

pi60 24 200:- +2 650:- (i jakaranda)
pi60s 43 800:- +2 650:- -"-

ur prislista 2005-1

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-12 18:00

hejsan om det är fortfarande är aktuellt med snickeri som kan bygga pi60 lådor så anlitade jag ett men lade det på is av diverse skäl.

Det heter alfta skogstekniska snickeri och ligger i hälsingland www: skogstekniska
titta under skogstekniska snickeri
pris för att få allt utsågat och fräst : 1950 :- i råmdf inkl moms. (dock utan hål för plugg eller skåror för kexning)
De var väldigt trevliga och serviceminded. De kunde kanske t.o.m. transportera hem sakerna om det var en transport på gång till området där jag bor, gratis (?) :)

eftersom jag inte beställt något så kan jag inte säga något om kvaliteten, men köken de bygger och hade bild på på sidan såg ju fina ut..
mvh,
/DP

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-01-12 18:20

Helt klart intressant. Dock käns det ju så mycket säkrare att beställa allt från INO. Om det bara inte vore för väntetiden så... Nåväl, man knakse ska komplettera piP:arna med basmoduler så länge och sedan kränga av grejerna om nåt år när man kan tänka sig ett beställt par pi60 kan vara klart.

Förresten, har du lust att maila årets produktkatalog och prislista?

ponzer@kth.se

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-12 19:25

det är just väntetiden, jag ska bygga mina själv, det ska bli intressant.. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-22 03:34

hej
är det någon som vet något bra sätt att fylla igen smärre glipor på ca 1 mm? jag råkade ut för en fadäs pga dåliga verktyg. En baffel råkade bli 1 mm för smal på ett ställe. Dock är det bara baffelns insida som är lite för smal. Finns det något bra beprövat sätt att fylla igen sånt? mdf-fräsdamm och lim ? hushållspapper indränkt i trälim? silikon? :)
annars får det ordna sig på något vis..
mvh
/DP

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-23 13:15

Titta i tråden "otät baslåda"..........;)

PL400 funkar nog bra trälim går nog också bra....
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-23 13:49

Jag brukar använda remsor av cornflakespaket och trälim för att fylla i glipor. Det blir nästan som MDF när det torkar. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-23 16:28

tackar ödmjukast för tipsen! Jag lurade också på någon sorts papp som är mdf-likt och lim. Men det kanske är lika bra att trycka dit lite lim/tätningsmedel också a la PL400 invändigt längs varje kant och hörn i lådan.

Kan inte PL400 skapa 45 gradiga faser också ? ;)

mvh
/DP

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-23 19:05

apropå fasningarna om det är någon som bygger pi60 här förutom jag. Roger? Jag har en v-fräs (45 grader) som skär 7 mm. Jag fräste av 7 mm i taget och mätte ganska noggrant så det inte blev några spår mellan varje fräsning. Det blev tillräckligt bra efter lite putsning. :)

edit: 10 timmar för att bygga dem? jag har nog hållit på i 20 med en.. hoppas det är värt tidsåtgången ;)

mvh,
/DP

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-01-28 01:30

ja.. jag bygger ju pi60 själv dårå till slut i almfaner. kostnaden uppgår hittils till ynka 800 kr. De ser rätt schyssta ut faktiskt :) Jag tog en bild men ingenstans att lägga upp den kom jag på, eftersom jag inte har tillgång till någon webbplats någonstans för tillfället. Om någon vill se work in progress (bild) så hojta :-)

mvh
/DP

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-28 07:19

Ta kontakt med någon av redaktörerna (Nagref ?) så kan dom säkert lägga bilderna på servern åt dig :)

Såg bilderna på dina skapelser häromdagen för övrigt, looking good !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-06 23:27

Jag är sugen på att snickra ihop ett par pi60, har själv jobbat som möbelsnickare och har fri tillgång till en möbelfabrik med alla moderna maskiner som tänkas kan :wink: :D
Gillar dock inte designen på pi60 (kommentarer undanbedes :wink: ). Har några frågor.
Det borde väl inte spela någon roll hur bred/ljup högtalaren är(inom rimliga gränser), bara lådvolymen är densamma? Är det väldigt viktigt att diskanten sitter exakt med den fasförskjutningen som i orginalet? Fasningen på lådorna, har den någon förhållning till lådans bredd?
Har annars inga problem designmässigt :oops: att placera basporten, diskanten, bas/mellan där dom skall vara höjdmässigt.
/Jonas

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-06 23:48

JonasNilsson skrev:Jag är sugen på att snickra ihop ett par pi60, har själv jobbat som möbelsnickare och har fri tillgång till en möbelfabrik med alla moderna maskiner som tänkas kan :wink: :D
Gillar dock inte designen på pi60 (kommentarer undanbedes :wink: ). Har några frågor.
Det borde väl inte spela någon roll hur bred/ljup högtalaren är(inom rimliga gränser), bara lådvolymen är densamma? Är det väldigt viktigt att diskanten sitter exakt med den fasförskjutningen som i orginalet? Fasningen på lådorna, har den någon förhållning till lådans bredd?
Har annars inga problem designmässigt :oops: att placera basporten, diskanten, bas/mellan där dom skall vara höjdmässigt.
/Jonas

allt du beskriver är absolut nödvändigt för att det ska låta bra....tror inte ens du får köpa element om du säger att du tänker ändra nåt

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-06 23:52

tja nog får man nog köpa elementen men vad ska man med dom ifall man inte bygger som det är tänkt? element är utformade till lådan lika mycket som lådan är utformade till dem. om man betänker att lådaorna har 20 års utvecklingstid så kanske man inser att ändringar inte är så smarta..
Tycker nog att det är något av de snyggsre högtalarna som går att hitta. Har inte sett dom på riktigt men jag antar att dom är än fräckare då.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-06 23:57

JonasNilsson: Utformningen kring elementen (=baffeln+avfasningar m.m.) är av största betydelse för resultatet (iaf om man vill ha den prestanda som pi60 har). Det är alltså ingen bra ide att ändra på om man inte vill bygga en ny högtalare...

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 00:26

Jag hade tänkt att fasa kanterna. Ville bara ha högtalaren liiiite smalare, och kompensera det med ett större låddjup. Hade även tänkt att få till den exakta fasförskjutningen mellan bas/mellan och diskanten. Ville dock inte ha den jättebaffeln den sitter i (diskanten), utan en "smäckrare" konstruktion/låda. Var i ligger det negativa att minska baffelytan?
/Jonas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-02-07 00:28

det har väl inte ändrats så mycket på designen de senaste 25 åren förutom att basreflexporten åkte upp (eller om det var ner) några cm för 15 år sen enligt Inos faktablad. Så en ändring kanske vore dumt som någon påpekade .

För övrigt så satte jag ihop min ena pi60 för en timme sen och lyssnade lite.

Vilket ljud....! jösses alltså
vilka schyssta högtalare!
Jämfört med ino pi10 så är de bättre på allt enligt min ödmjuka åsikt.

mvh
Pinnick

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-07 00:42

JonasNilsson skrev:Jag hade tänkt att fasa kanterna. Ville bara ha högtalaren liiiite smalare, och kompensera det med ett större låddjup. Hade även tänkt att få till den exakta fasförskjutningen mellan bas/mellan och diskanten. Ville dock inte ha den jättebaffeln den sitter i (diskanten), utan en "smäckrare" konstruktion/låda. Var i ligger det negativa att minska baffelytan?
/Jonas

hmm det blir reflexer från alla kanter runt elementen och ändrar du måtten ändras tiden de kommer tillbaka med och på så sätt tonkurva i olika riktningar m.m., d.v.s hela konceptet med pi60 som en riktigt bra högtalare går åt skogen tyvärr... Hur menar du med den exakta fasförskjutningen? Har man sett en puls köras genom pi60 så inser man att det nog är så bra det kan bli. :)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 00:51

Jag menade förskjutningen mellan basen/mellan och diskanten i djupet. Diskanten sitter ju 3-4 cm längre bak än basen/mellanregistret i kabinetten.
Hittar inte Öhmans mailadress i Inos prislista eller katalog. Kan någon PM´a mig den? Kanske bäst att maila honom och fråga, innan jag gör bort mig helt :wink: :D

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 00:54

Hade alltså inte tänkt att ändra den från orginalet. Förskjutningen mellan diskanten och bas/mellanregistret alltså.......
Hade tänkt att få till den exakt som orginalet.
Blev visst lite otydlig där :?
Det var väl mer om man kan minska baffeln som diskanten sitter i eller ändra designen till ala´ B&W.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 02:07

Baffelmåtten måste vara exakt som de är om högtalaren skall fungera som den är tänkt. Det är vitalt för funktionen.

Baffelytan agerar eq, optimerad för nollgradersriktningens tonkurva. Den är en väsentlig del av konstruktionens summa, absolut nödvändig för att skapa en neutral (medel)klang inom hela ljudbilden (och inte bara i extremriktningarna dead L och dead R).

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-07 10:15

Jaha, då var det uteslutet.
Får väl vänja mig vid designen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum