Det börjar bli dags att dra igång lite nya projekt igen, nu när livet börjar räta upp sig lite igen.
Min grundplan lite snabbt: Mid/High finns det redan planer för, och antagligen kommer jag använda befintligt material (Peerless CSX/Bohlender/Graebner) för att spara lite pengar så länge - men mina basar har jag krängt vidare när jag flyttade till mindre... Dessa ska alltså planeras från början - tomt papper.
Eftersom jag aldrig tidigare blivit nöjd med kapaciteten i systemen jag byggt komer det nog hamna på 4x12" eller ev. 2x15". Dayton Audio's 15" från t.ex http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098 verkar intressanta tycker jag. Tidigare har jag inte riktigt känt att portade system "hållit ihop" tillräckligt bra, men det kan ju bero på skräp bakom spakarna på simuleringsprogrammen när jag ritat systemen, eller helt enkelt inte tillräckligt med kapacitet i systemet... Min senaste lösning var två st. transmission-line-lastade 12" peerless, i platta lådor bakom sofforna. Avstämning ca 25Hz, gav underbart rapp bas, men var lite klumpigt rent praktiskt i en mindre lgh...
Så långt jag kommit i de lösa planerna just nu så är det alltså 1st låda per element, basreflex med en liten "twist" på och digital delning från mitt tidigare system. Nu till själva funderingarna, av vilka det finns två huvudpunkter som inte är "standard":
1). Rent fysiskt angående portarna:
Jag tänker köra antingen slitsport med gott om mellanväggar i slitsen ELLER 2st 3" portar fyllda med sugrör. Detta för att uppnå ett ökat strömningsmotstånd i porten, och minska skadlig turbulens. Det gör mig inget att effektiviteten minskar en bit, jag tar hellre att "klippningspunkten" där porten börjar bete sig olinjärt flyttas upp en bit på ljudeffektskurvan och ett lite lägre Q-värde på porten. Jag VILL ha lägre effektivitet för att få ett större linjärt arbetsområde och ett lägre Q-värde - porten ska ge ett märkbart, men inte dominerande tillskott.
2). Faskorrigering, eller "impulskorrigering", av porten:
Jag tänker mig att planera systemet som om det vore ett slutet system. Volymer och frekvensavstämningar (ev. Linkwitz-transform?) kommer ske helt enligt den slutna principen. Porten kommer sedan till - och den kommer avstämmas ganska lågt i frekvens. Så länge porten arbetar i ett något sånär linjärt område så följer den ju en ganska väl bestämd resonansfrekvens med ett ganska väl bestämt Q - så jag tänker försöka subtrahera en identisk resonans (frekvens och Q) från signalen innan slutstegen. Rent teoretiskt kommer den ju då ha samma fördröjning och amplitud som den fysiska porten i lådan. Systemet som helhet efter detta borde ha kvar det slutna systemets karaktäristik, men lägre distortion runt portens avstämning - på bekostnad av risk för överslag och annat otrevligt en bit under portens resonansfrekvens.
Frågorna då...:
Hur mycket extra strömningsmotstånd tål en port egentligen? när har man tappat säg 3dB? Är "sugrörsprincipen" helt ute och cyklar från början pga alldeles för mycket väggarea? Hur räknar man på en slitsport med en väl tilltagen "flare" på änd-delarna?
Och:
Finns det någon annan risk med sättet jag planerat att "subtrahera" portsignalen på förutom den som jag nämnde - dålig elementkontroll under avstämningen?
Mina simuleringar verkar fungera bra, men sen tillkommer ju den jobbiga verkligheten och ska ha sitt ord med spelet tyvärr. Förslag/tankar/kritik mottages tacksamt!
MVH Joakim