Passivt balanserat eller buffrat obalanserat försteg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Passivt balanserat eller buffrat obalanserat försteg?

Inläggav Wolfie » 2005-01-04 16:49

Tja ovan fråga behöver kanske inte mer förklaring?

Hade tänkt mig att bygga ett försteg med DACT pryttlar.

Budgeten räcker till att bygga antingen ett passivt balanserat försteg med fjärr(!) eller ett buffrat (CT-101) single end försteg (med fjärr!).

www.bentaudio.com har en fin fjärrstyrd stegmotor ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Passivt balanserat eller buffrat obalanserat försteg?

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-04 16:57

Buffrade försteg brukar kunna driva kablaget bättre, vilket gör dig klart mindre kabelkvalitetsberoende.

Balanserat och passivt låter som en onödig kompromiss då man normalt kör balanserat bara då man måste köra långt kablage, och då kör man ju naturligtvis allra helst med buffrade steg.

Kör buffrat och obalanserat är mitt förslag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-01-04 17:05

Tackar för inputen.

Glömde nämna en sak.

Inom en kort framtid så kommer jag förmodligen att köra på en CD-spelare som är helt differentiellt uppbyggt, där utgångssteget kommer att bestå av trioder (i klass A).

Frågan är ju om dessa får det svårt att driva ett eller flera slutsteg om man kör med passiv attenuator?

Hade (efter rekomendationer) tänkt att köra med en 10 kohms attenuator, vilket kanske är i lägsta laget för ett drivsteg med rör?

Fördelen med ett balanserat dito är väl just att man kör en balanserad signal hela vägen från källan till slutsteg.

Slutsteget är förövrigt mitt gamla fula DP No1 som ju är anpassat för att drivas med passivt försteg (hög inimpedans,ca. 220 kohm vid balanserad drift och hög gain).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-04 18:51

Passiva försteg är inget alternativ som jag ser det. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-01-04 19:04

Wolfie skrev:Fördelen med ett balanserat dito är väl just att man kör en balanserad signal hela vägen från källan till slutsteg.

Slutsteget är förövrigt mitt gamla fula DP No1 som ju är anpassat för att drivas med passivt försteg (hög inimpedans,ca. 220 kohm vid balanserad drift och hög gain).

Jag tror nog inte att det inte är så värst bra idé att köra med common mode störningarna genom hela signalkedjan. Om man inte utnyttjar möjligheten till undertrycka störningar som ligger common mode kommer man ju att släpa med sig allt det man vill slippa med balanserad koppling fram till dess att signalen konverteras till "oblanserad". Det finns ju heller inget som hindrar att man skickar en obalanserad signal till en balanserad mottagare om man tror sig ha stora störningar common mode.

Vad gäller att driva 10 kOhm med rör så räcker nog strömmen till men distortionen kommer att påverkas negativt.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-01-04 20:01

Dahlqvist: Jag trodde anledningen till att använda en balanserad överföring var till för att undertrycka just common-mode störningar 8O

Det går alldeles utmärkt att undertrycka dessa i slutsteget som är balanserat från ingång till utgång (som alla andra slutsteg från Dynamic Precision).

Kör jag på ett buffrat dito (tänkte köpa det DACT som Pär Engelholm hade som demo-ex) så är förmodligen attenuatorn på 10 kohm där med (sitter på ingången) vilket ju blir ingångsresistansen som CD-spelaren kommer att se...

Blir nog obalanserat med bufferten ändå.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-04 20:07

En korrekt implememterad ballanserad ingång ska vara en differentialförstärkare. Det föreommer "ballanserade" apparater där varje kanal består av två åtskilda system, varpå likfasiga störningar tar sig igenom obehindrat. Om hela anläggningen är av denn typ, kommer likfasiga störningar att ge sig till känna på slutstegets utgång (som måste vara en fullbrygga), men eftersom högtalaren "lyssnar" differentiellt hörs inte eventuella störningar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-01-04 21:25

Morello: Det är helt korrekt.

Den passiva förstärkaren skulle ju enbart aggera volympot här,
men det blir en buffrad obalanserad lösning istället.

Har gjort beställningen hos Engelholm, får vi se om jag får något
svar.

Någon som har ett färdig-caddat reläkort för ingångsväljning?

Hade tänkt att köpa en färdig fjärr-styrnings lösning med stegmotor från Bent Audio till försteget.
Detta har även styrning för 6 st reläer som man kan använda som
ingångsväljare. Kalas!
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-04 22:04

med risk för lite ot kommer ett bekännande här:

det är irriterande att alla kan bygga sånt här...jag förstår inte ett enda ord ni pratar om :wink:

Återgå till DIY-forum