Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Du hör sannolikt bara detta för-eko på analoga inspelningar där låtarna börjar starkt "pang på!". Det beror på att magnetiseringen på rullbandet läcker igenom till varvet före på masterbandet.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Du hör sannolikt bara detta för-eko på analoga inspelningar där låtarna börjar starkt "pang på!". Det beror på att magnetiseringen på rullbandet läcker igenom till varvet före på masterbandet.
Brukar inte banden långtidslagras uppspolade baklänges? Hur blir låter då "genomslaget" mellan bandlagren?
RogerGustavsson skrev:Brukar inte banden långtidslagras uppspolade baklänges? Hur blir låter då "genomslaget" mellan bandlagren?
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Du hör sannolikt bara detta för-eko på analoga inspelningar där låtarna börjar starkt "pang på!". Det beror på att magnetiseringen på rullbandet läcker igenom till varvet före på masterbandet.
Brukar inte banden långtidslagras uppspolade baklänges? Hur blir låter då "genomslaget" mellan bandlagren?
Det är tyvärr inte alla som följer denna regel.
Transienten i överhörningen kommer i så fall efter transienten och maskeras oftast.
lazpete skrev:
Jag kommer ihåg att jag i en tidigare del av mitt liv, kunde upptäcka detta fenomen, när jag lyssnade på TDK band i den gamla walkman-apparaten. Då trodde jag nog att dt hade med inspelningen att göra, men det kom antagligen från källan då med.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Du hör sannolikt bara detta för-eko på analoga inspelningar där låtarna börjar starkt "pang på!". Det beror på att magnetiseringen på rullbandet läcker igenom till varvet före på masterbandet.
Magnuz skrev:lazpete skrev:
Jag kommer ihåg att jag i en tidigare del av mitt liv, kunde upptäcka detta fenomen, när jag lyssnade på TDK band i den gamla walkman-apparaten. Då trodde jag nog att dt hade med inspelningen att göra, men det kom antagligen från källan då med.
Det kan mycket väl vara kassettbanden också. Jag har sådana där fenomen på gamla kassetter jag själv spelat in.
The goal of storing tails-out is to minimize the tape tension during storage and ensure an even tape pack. Fast winding usually puts more tension on the tape. The tighter the tape pack, the higher the chance of print-through. If you play side two of your tapes through to the end (assuming you have a quarter track deck) it's the same effect as storing tails-out.
lennartj skrev:Håller med Svante, kopieringseffekten verkar lika mycket på bandvarvet innanför som utanför.
RogerGustavsson skrev:Då lägger vi fast att det blir ekon åt båda håll i bandkakan. Men låter de två ekona olika? Hör man vad som sjungs i båda fallen? Ni som har huvudet på skaft...
IngOehman skrev:lennartj skrev:Håller med Svante, kopieringseffekten verkar lika mycket på bandvarvet innanför som utanför.
Då är det väl mig du håller med, precis som Svante gjorde?
Vh, iö
lennartj skrev:IngOehman skrev:lennartj skrev:Håller med Svante, kopieringseffekten verkar lika mycket på bandvarvet innanför som utanför.
Då är det väl mig du håller med, precis som Svante gjorde?
Vh, iö
Jadå, men jag ogillar långa citat som till att råga på allt ibland återkommer många gånger i samma tråd.
Då föredrar jag att välja ett kort citat som sammanfattar vad jag refererar till.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster