pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-09-18 15:22

Jag höjer till 2 satser (4 basar, 4 diskanter), lika bra å gardera sig nu märker jag...

Då har man ju till ett par datorhögtalare och en matsalsanläggning...

//Peder

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2009-09-18 15:24

Nu är jag tillräckligt nyfiken för att boka ett par med lådbyggsats!

/Jonas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-18 16:18

Finemangers!

Nu tar jag helg när det gäller den här frågan och dyker upp med mer saker först på måndag.

Tjiddevippen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 16:23

Naqref skrev:Finemangers!

Nu tar jag helg när det gäller den här frågan och dyker upp med mer saker först på måndag.

Tjiddevippen.
Hälsa Ola :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 18:08

All heder åt Naqref och jag hoppas han blir belönad för sina insatser och då menar jag inte bara i beröm och glada tillrop:

Vad sägs om att vi som köper satserna lägger till en hundralapp per par för konstruktionsarbetet? Sedan kan ju Peter lägga till en femtilapp per par som tack för hjälpen att någon ser till att hans överblivna element blir sålda?

Låter det bra?

Kör vi på det lovar jag och Sky-eye att se till att Naqref får de provlådor han behöver för utvecklingsarbetet - både för basreflexvarianten och för den slutna varianten!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-09-18 18:11

MagnusÖstberg skrev:All heder åt Naqref och jag hoppas han blir belönad för sina insatser och då menar jag inte bara i beröm och glada tillrop:

Vad sägs om att vi som köper satserna lägger till en hundralapp per par för konstruktionsarbetet? Sedan kan ju Peter lägga till en femtilapp per par som tack för hjälpen att någon ser till att hans överblivna element blir sålda?

Låter det bra?

Kör vi på det lovar jag och Sky-eye att se till att Naqref får de provlådor han behöver för utvecklingsarbetet - både för basreflexvarianten och för den slutna varianten!

+1

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-18 18:23

Magnus idé ställer jag gladeligen upp på, även om jag trodde att det redan var avtalat. Ni kan ju räkna upp priset, så bidrar alla. Kan kanske annars bli så att vissa känner sig tvingade, eller riskerar att ses ned på, kanske?
Du Magnus kanske under tiden kan berätta lite mer om dina planerade 3-vägare.
Och denna högtalare kanske lika gärna kan etableras på marknaden som en försäljningsprodukt, om resultatet blir bra. Tänk på hur populära t.ex. Dynaudio 42 har varit. Behov verkar finnas för små bra ljudförmedlare. Eller spricker det på mellanregistret?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 18:28

Ja, jag tror inte någons planer står och faller med att man lägger en ynka hundralapp som tack för all tid som Naqref lägger ner på det här. Kul att flera känner att det är värt att sponsra.

Mina projekt spricker på så många saker, inte minst tidsaspekten :)

Men i det här fallet är det troligen mest mellanregistret och baselementet det skulle spricka på. Det är elementet man inte direkt hittar på Statoil....

Det är så vansinnigt OT för det här trevliga initiativet, men jag lovar återkomma om det i en egen tråd framöver.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-09-18 19:15

Schull skrev:
MagnusÖstberg skrev:All heder åt Naqref och jag hoppas han blir belönad för sina insatser och då menar jag inte bara i beröm och glada tillrop:

Låter det bra?

+1

/L

+1
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-09-18 19:23

Jaha... Om jag skall göra lådor måste jag väl ha element också.
Sätt upp mig på [s]1½ sats.[/s]

\\Sky

Edit: Skall naturligtvis vara 1½ par!
Senast redigerad av sky_eye 2009-09-18 23:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2009-09-18 19:24

Låter det bra?

+1 till!

/Jonas

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 19:33

sky_eye skrev:Jaha... Om jag skall göra lådor måste jag väl ha element också.
Sätt upp mig på 1½ sats.

\\Sky
:D

Nåja, vet nog allt om att vi är rätt överrens om hur vi skall fixa dem :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-09-18 19:33

Låter det bra?

Jag är med på detta...

F-n du måste vara en riktig svärmorsdröm... :wink: :D

Tänker på allt och alla...

Stort och hjärtligt bock och tack till alla som ställer upp och ordnar dessa projekt... :lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
slangen

Inläggav slangen » 2009-09-18 19:34

Låter det bra?

Låter minst sagt rimligt! Jag är på!

//Slangen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 19:36

The-Master skrev:F-n du måste vara en riktig svärmorsdröm... :wink: :D

Har du en syrra du vill bli av med eller? 8O :D

Grejjen är ju att Naqref är den som tänker på allt och alla så jag tänkte det kunde vara dags att vi tänkte på honom lite :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-09-18 20:28

Hej,

Vill boka upp 6 st elementsatser (6 basar + 6 diskanter) = 3 par alltså...

Blir ett litet gemensamt bygge med kompis frontar + center åt oss båda... Dags att pensionera EPS-1'orna... :)

Vi vill också preliminärboka 6 st lådor, lite beroende på priset...

Mvh MHo

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-18 20:35

MagnusÖstberg skrev:

Blir ju klart smidigare att köpa utrangerade element på detta vis, än via Madison. :?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-18 20:39

The-Master skrev:

Låter det bra?

Jag är med på detta...

F-n du måste vara en riktig svärmorsdröm... :wink: :D

Tänker på allt och alla...

Joru. Det är lätt att ge bort andras pengar. :twisted: :oops: :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 20:51

Jag förstår inte riktgt din poäng?

Tycker du det är fel att Naq som arrangerar och konstruerar får lite ekonomisk uppskattning? Det blir ju en löjligt liten summa för var och en av oss som köper kittet! Du tror väl inte att de flesta konstruktioner av rang tas fram över en fikapaus?

Jag ser 50:-/elementsats som en minst sagt rimmlig kostnad för Peter (ca 5000:-) för att utan ansträgning bli av med element för i runda slängar 200 000:- - om priset för elementsatsen blir runt 2000:-. Tro inte att han hade kunnat sälja dem för samma pris till en ÅF! Att sälja elementen styckvis hade varit mycket bökigare med massa mer frakter och betalningar och mitt tips är att basarna hade tagit slut och diskanterna blivit liggandes...

Jag tycker faktiskt att det är sjukt billigt för att få en färdig lösning. Åtminstonde jag saknar just nu förutsättningar för att kunna ta fram en egen, och det delar jag nog med många. Det här ger många chansen att få en mycket bra högtalare för en spottstyver.

Tja, det är iallafall vårt villkor för att jag ställer upp. Det går säkert att lösa på annat sätt. Jag tycker bara om att fixa en far deal!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-18 20:55

Alltså, har du fått info om priset, eller?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2009-09-18 20:59

Jag vill också vara med på en elementsats + lådor.

/Pär

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 21:07

Ragnwald skrev:Alltså, har du fått info om priset, eller?

Inte mer än du.

Läser man tråden så vet man lite mer

Tycker iallafall att det är skitkul att det finns de som tycker att en hundralapp är en spottstyver för den hjälp de får :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-18 21:19

Peter skrev:
82 satser är tingade.

18 satser återstår att tinga.

Sedan får jag se hur många basar som återstår. Det kan bli några stycken satser till.

Om det finns lösa basar över vill jag tinga ett par till ( för OA116)
(Summa 6 basar)

Magnus Östberg skrev:
Vad sägs om att vi som köper satserna lägger till en hundralapp per par för konstruktionsarbetet

Självklart är jag med och ger Naq mitt erkännade medelst några hundringar! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-18 21:24

Ta en sats till på mig...

totalt 6 basar och 6 diskanter...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
scoredevil

Inläggav scoredevil » 2009-09-18 21:41

vill gärna boka ett par med lådor....om det finns några kvar.

// Henrik
1111001100,1111010101

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-18 21:51

92,5 satser är tingade.

7,5 satser återstår att tinga.

Vad gäller priset så är det inte slutgiltigt fastställt ännu, men priset hamnar inte över 2000:- + moms för 1 elementsats d v s för 2 basar + 2 diskanter. Detta betyder ett pris på max 2500 kr/elementsats. Frakt tillkommer.

Resten får John Larsen stå för. Jag lägger mig inte i överrenskommelse mellan Jon och Naq.

MagnusÖstberg, du behöver inte oroa dig för Anders vad gäller mig.

Dessutom är det så att dessa basar var till för den första serien på ägghögtalarna eftersom ledtid på högtalarelement är lång. Efter det att Anders kom med förslaget till mig så har jag tänkt till både en och annan gång innan jag sa ja. Det betyder nämligen att jag riskerar att fördröja äggprojektet med 1 - 2 månader. Därför är det så att om det skall kännas meningsfullt för företaget Bremen (det är mer än jag i företaget) så är tiden för detta arrangemang väsentligt. Det bör ske tämligen omgående, därför är Naq och jag i behov av lådor i princip under nästa vecka. Naq vill inte bestämma något förrän han byggt färdigt och lyssnat på högtalarna och känner sig nöjd och jag vill heller inte sälja pälsen förrän björnen är skjuten.

Jag har e-mailat sky_eye ritningen, men vad jag förstår sitter han tajt med arbete. Jag pratade med honom idag om detta. Portar fixar jag fram i veckan. Antingen kommer Naq upp till mig eller också åker jag ner så att prototyperna snarast blir färdigställda. Jag skall troligtvis vara i Tyskland de första dagarna i oktober och dessförinnan hoppas jag att Naq blir klar med högtalarna + en himla massa annat jobb som behöver färdigställas.

Naq återkommer på måndag och då blir det full rulle.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-09-18 21:59

MagnusÖstberg skrev:Jag förstår inte riktgt din poäng?

Tycker du det är fel att Naq som arrangerar och konstruerar får lite ekonomisk uppskattning? Det blir ju en löjligt liten summa för var och en av oss som köper kittet! Du tror väl inte att de flesta konstruktioner av rang tas fram över en fikapaus?

Jag ser 50:-/elementsats som en minst sagt rimmlig kostnad för Peter (ca 5000:-) för att utan ansträgning bli av med element för i runda slängar 200 000:- - om priset för elementsatsen blir runt 2000:-. Tro inte att han hade kunnat sälja dem för samma pris till en ÅF! Att sälja elementen styckvis hade varit mycket bökigare med massa mer frakter och betalningar och mitt tips är att basarna hade tagit slut och diskanterna blivit liggandes...

Jag tycker faktiskt att det är sjukt billigt för att få en färdig lösning. Åtminstonde jag saknar just nu förutsättningar för att kunna ta fram en egen, och det delar jag nog med många. Det här ger många chansen att få en mycket bra högtalare för en spottstyver.

Tja, det är iallafall vårt villkor för att jag ställer upp. Det går säkert att lösa på annat sätt. Jag tycker bara om att fixa en far deal!

Jag tycker att det viktigaste är att man redovisar vad som gäller. Detta är ju ett specialfall men något som sticker i ögonen på åtminstone mig är t.ex. i vissa gruppköp (obs endast vissa) där det är uppenbart att personen ifråga tjänar pengar på det hela, utan att redovisa det för de inblandade som hakar på. Jag har t.ex. själv valt att inte redovisa öppet i tråden för mitt gruppköp av muppselementen vad slutkostnaden blir för de inblandade, då jag tror att det skulle kunna irretera folk som hakat på andra gruppköp (från samma leverantör). Troligen har det/de gruppköpet/gruppköpen det gäller varit på något förre element, vilket gör att fraktkostnaden / st något högre, men det är inga små påslag vi snackar om i procent...

Dvs jag har inget emot dylika påslag i princip. Men tycker att de bör redovisas så att de som ev. vill haka på har alla kort på bordet. Det kan ju t.o.m vara positivt. Hade jag vetat att 50kr/sats går till Naqref så hade det ju varit ytterligare en anledning att köpa. :)

Till sist vill jag passa på att påpeka att jag följer tråden med spänning. Hade satt upp mig för en sats omedelbart om det inte vore för att jag redan har lite för mycket att slutföra samt som sagt redan har element på beställning. :)

Lycka till hursomhelst Naqref även om jag vet att det inte är speciellt mycket tur det handlar om när du pillar med sånt här. ;)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2009-09-18 22:05

Jag tar gärna 1,5 par om det går för sig! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-18 22:24

Nedan är inkopierat från exceldokument. Det blir tyvärr lite oöverskådligt, men det är i princip 4 kolumner. Jag åskådliggör rad 2 nämligen johaneriksson; 1,5 elementsats; 3 styck d v s 3 basar + 3 diskanter; Önskemål lådor med frågetecken.

Elementsats; styck bas; önskemål
MagnusÖstberg 2,5 5
johaneriksson 1,5 3 lådor?
Schull 1 2
Nusse 1 2
Stone 1,5 3
oa51 2 4
Fjonkalicious 1 2
celef 1 2
KarlXII 1,5 3
ollen 1 2
niklas 1 2
Ton 1,5 3
The-Master 1,5 3
Maarten 2 4
Raukman 2 4 lådor ?
Pellen 1 2 lådor ?
Hobbes 1 2
avr7000 3 6
Kraniet 2 4
boom 1 2
hifitrollet 1,5 3
gapeno 1,5 3
Jens 1,5 3 sluten låda?
Zei 1 2 med låda?
Mata 1 2 sluten låda?
Sky_eye 1,5 3
Bele 1,5 3
0
0
0
0
Summa 39,5 79

Elementsats med lådor
perstromgren 1 2
Fjonkalicious 1 2
Jesse67 2 4
Tomas 2 4 1 sluten el 1 sats element
Adhoc 2 4 1 eller 2
dimitri 1 2
2-ch 1 2
80-talet 1 2
dwarb 1 2
oa51 1 2
shifts 1 2
Empa 1,5 3
Sanny_X 1,5 3 gärna lackade
Zodox 1,5 3 slutna lådor
Brytnardz 1 2
landa 1,5 3
djimp 1 2
fjunet 1 2
Prometevs 1 2
misanplass 1,5 3
mikgr2 1 2
bomellberg 1 2
attah 1 2
Jonkan 1 2
Nahaz 1 2
Rundberg 1 2
ollebula 1 2
Tonyc 1 2
UrSv 1 2
Densen 1 2
Raukman 1,5 3
The Master 1,5 3
Rullake 1,5 3 med ytbehandling
mrGoofy 2 4
RogerGustavsson 1 2
slangen 1 2
Jens 1 2 infärgad svart mdf?
svenhuldt 1 2
Stranne 1,5 3
R1T 1 2
Dartman 1 2
Mho 3 6
pairair 1 2
scoredevil 1 2
0
0
0
0
0
Summa 54,5 109

TOTALT 94 188

Alla ni som har invändningar på mina uppgifter eller som vill göra förändringar kan göra inlägg, så ändrar jag i mitt dokument. Det gäller också att vara tydlig med vilken typ av lådor som de facto tingas samt att skriva önskemål om vad ni egentligen vill ha under förutsättning att det går att ordna. Jag antecknar alla önskemål.

Efter Bele så återstår det 6 satser.

Ha en skön fredagskväll :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-09-18 23:51

Naqref skrev:
niklas skrev:Kommer det finnas lådor till den slutna varianten? I så fall vill jag ställa mig i kö för ett par sådana också. :)

Har du gett upp byggandet helt nu? ;)

Hehe, nej då, inte alls! Bara det att mina förväntningar på denna högtalaren blivit så höga att jag önskar dra nytta av den förmodat högre precisionen på cnc-svarven jämfört med min halvtrasiga dito från Biltema. (:oops:) Lever de upp till förväntningarna finns det risk att de hamnar i finrummet. :wink:

Meeeen jag fixar såklart lådor själv om det inte skulle bli några byggsatser till de slutna. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum