Tips på Uppgradering..?!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karvid

Tips på Uppgradering..?!?

Inläggav Karvid » 2005-01-05 13:11

Tänkte prova forumet och se om det finns någon uppfattning vad man närmast bör göra om jag skulle vilja uppgradera min anläggning.
- TEAC VRDS25x (fullständigt "uppgraderad" av Mattias Stridbeck med bl.a ny klocka, nätdelar, OP:ar mm mm).
- Advantage P1 försteg
- Advantage A300 slutsteg (uppgraderad med bättre interna signalkablar)
- WireWorld Gold Eclipse 5 Signalkablar (allt balanserat, XLR).
- Handtillverkade högtalarkablar som väl matchar signalkablarna ovan (väl avstämda genom materialval olika silver kvaliteter (teflonisolerad "solid core") och mixad med mångtrådig försilvrad OFC-koppartråd, där varje ledare är individuellt teflonisolerad. Furutech Rodium-gafflar.
- Högtalarna ursprungligen Canton RCL (enbart låda och elementen återstår numera) allt annat bytt till samma komponentdata, men av "högsta kvalitet" samt 6 st ByBees. Resultatet är ett ljud som ännu snart ett år senare inte slutat fascinera mig!!!
- Strömrening i flera steg, bl.a isolertransformator...
- Handtillverkade, hårt flätade, nätkablar av mångtrådig teflonisolerad, försilvrad OFC-kopparkärna, med dubbla skärmar. och förgyllda omagnetiska kontaktdon.

Tips:
Jag har lånat hem Thor utan att bli imponerad.. hade tidigare Meridian monoblock, men mitt nuvarande ljud upplever jag som något lite mjukare/varmare men ändå transparent och med djup.
Har provlyssnad QRS Mercurius & QRS Saturnus i Alingsås, utan att uppleva ljudet som mer rätt än det jag nu har... men visst var det bra! I butikens lyssningsrum är ljudet .... öppet och väldigt analytiskt. (om än något hårt). :idea: :roll: Lyssnade på ett par Von Schweikert VR5:or, otroligt fint ljud men upplevde ingen dramatisk skillnad i just det lyssningsrummet. :D :lol:
Just nu provar jag olika akustiska åtgärder i rummet som är lite speciellt (snedtak i trä, utstickande skorstenstock med inbyggd spis, tilläggsisolerade väggar innåt rummet med laminatskivor samt parkettgolv). :P
Senast redigerad av Karvid 2005-01-05 20:48, redigerad totalt 4 gånger.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tips på Uppgradering..?!?

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-05 13:56

Mitt förslag är att du lägger all ny tid på att fixa de rumsakustiska egenskaperna. Det ger mångfalt mer än "vanligt" tweakande.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-05 14:06

Hej Karvid!
- Högtalarna ursprungligen Canton RCL (enbart låda och elementen återstår numera) allt annat bytt till samma komponentdata, men av "högsta kvalitet" samt 6 st ByBees. Resultatet är ett ljud som ännu snart ett år senare inte slutat fascinera mig!!!

Detta skulle jag vilja veta mer om, har ju originalen och är dessutom en stor fan av Stridbeck själv (har PRE9 och DA9)..

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 14:21

Hotspur:
Jag har ersatt ALLT invändigt i lådorna!
- Alla värden på filterkomponenter är orginal. Har "bara" ersatt SAMTLIGA befintliga komponenter mot högklassiga komponenter i delningsfilter (hardwire lödning). (Jag har sparat original delningsfilter, så det är lätt att bygga tillbaka om man vill, men efter ha hört resultatet skulle nog ingen vilja det!)
- Kablage är bytt till en blandning av teflonisolerat solid core silver i 2 kvaliteter samt mix av "Teflar 2" och "Stripline 2000" från LC Audio. (resultat av ett evigt provande).
- Dämpmaterial är utbytt mot fårull och bitumen på lådans väggar.

Utvändigt ser man inget av de ändringar som gjorts.

Med tanke på resultatet anser jag det var mycket prisvärt jämfört med att byta högtalare. Pris totalt för uppgraderingen var ca 11,000:- (+ inköp av högtalare) för uppgraderingen (enda avvikelsen från "originalet" vad gäller komponenter är att jag monterat 6 st Bybees).
Men det var en chansning från början!
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-05 14:38

Max säger: Lindroos hann före. Gå loss på rummet, det är troligen det som påverkar mest (mer än högtalarna?). Ta hem en riktig akustiker (Lindroos kanske kan tänka sig att göra en insats?) och få en proffesionell bedömning av vilka åtgärder du ska/bör vidta. Det kostar förståss en slant, men kan vara mycket billigare än att prova sig fram på måfå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 14:48

Johan_Lindroos & Max_Headroom:
Jag har funderat på att byta lyssningsrum eftersom det jag nu har kan vara problematiskt (å andra sidan kan just asymmetrin i rummet vara en tillgång, med skorstenstocken på ena långväggen och ett 600 l akvarium på motstående vägg).
Jag har dock ett alternativt stort rum i källaren, problemet med detta är att det är betongväggar och att trappavsatsen är öppen (enbart träspalje mellan) på ena kortväggen.
Mitt nuvarande rum:
http://user.tninet.se/~pst442t/hifi/rummet.jpg
Högtalarplaceringen, ca 1,5 meter från bakväggen, ser kanske lite märklig ut, men har visat sig fungera bra... Högra högtalaren kommer då fram från utrymmet bakom spisen (mindre bokhylla står bakom spisen).

Har provat lite olika dämpning i hörnen bakom högtalarna, hittills utan dramatisk skillnad.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-05 15:37

Bra med bilden!

Generellt sett behöver det tillföras absorption i detta relativt kala lyssningsrum. Det är det du kan börja med. Mycket riktigt som du påpekar märks det inte så stor skillnad när man bara provar lite absorbenttillförsel. Det kommer att krävas ca 10 m^2 för att det ska börja bli som önskvärt. Man kan hänga upp t.ex. tjocka sammetsdraperier bakom och bredvid högtalarna. En sådan förändring ger en enorm skillnad på ljudets kvalitet då du kommer att slippa de tidiga reflexerna från väggytorna som annars grumlar sönder ljudet. Man brukar bara notera sådant efter att man tagit bort sådana reflexer.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 17:34

Johan_Lindroos:
Tack för dina ideer! De uppskattas!
Jag har lyckats förhandla fram tillstånd att hänga en tung gardin på kortväggen bakom högtalarna. Spännande att se vad detta gör.

Kom just tillbaka från HiFi-consult i Alingsås.
De trodde precis som forumet att det är rummet som är den svaga länken (betänk att de lever på att sälja apparater, men försökte trots det inte sälja något förrän rummet var åtgärdat. Mycket possitivt!!).

Gjorde klangjämförelse efterhemkomsten. Att klappa händer hos HiFi-consult var som att vara i ett svart hål (absorberade verkligen ljudet). Hemma i mitt rum lät det hyffsat inga ekon, ingen efterklang eller dylikt. Men heller ingen total absorbtion (svart hål) heller.
Finns alltså lite att göra!

Det alternativa rummet i källaren hade en markant efterklang, så de tankarna lämnar jag tillsvidare...
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-05 18:38

Jag röstar på att nästa uppgradering är en vinylsvarv. Det är som med nygräddade kanelbullar: det är aldrig fel! :D

Edit: äsch, såg en svarv i hörnet... :? :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 18:47

Vee-Eight:
Jepp,
det senaste tillskottet var en Thoréns 160 Super m AudioCraft AC-300C tonarm och ett ClearAudio Basic RIAA. :P
Givetvis extra moddad med ytterligare dämpning, LP12 fjädrar och ny van den huil -kabel med bullit plugs... Puppa? Clearaudio "Virtuoso Wood" (samt en AT 440 ML). :lol:

By the way, Vee-Eight, lissen to this (turn up the volume..):
www.karacing.org :twisted:
Senast redigerad av Karvid 2005-01-05 18:56, redigerad totalt 1 gång.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-05 18:55

Jag tycker att det saknas en tjock matta i Karivds rum, en stor matta. Drapperier av vanlig sort tillhör mera finjustering. Tjocka drapperier som verkligen dämpar är inte så vanliga numer. Någon som vet var sådana kan köpas?

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 18:59

:lol: RogerGustavsson:
Jag har letat ett tag efter ett tungt draperi som man kan få acceptans för att hänga upp på väggen. Men har ännu inte funnit något tjockt och tungt...

Tips mottages tacksamt! :twisted:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-05 19:10

En handknuten ryamatta med motiv kanske kan fixa biffen (för att ha på väggen alltså) ???

För övrigt: Lindroos rekommendation om att ditt rum är din största förbättringspotential är nog korrekt ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tips på Uppgradering..?!?

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-05 19:17

Karvid, du har ju också schyssta prylar, där ser jag inte några uppenbara vinster med att byta mot andra saker.

Som andra skrivit är mycket mattor mycket bra.

Kanske hembio och DVD-Audio/SACD kan bli nästa grej att satsa på(?).

Du har verkligen tweakat dina prylar rejält, och inte bara voodootweak utan lite mer seriöst.

En grej att senare gå på är att minska resonanser i basregistret på akustisk väg genom att inte bara absorbera bas (mkt svårt) utan genom att bygga ut till ett stort basmodulsystem med många ljudkällor samt dela aktivt, då kan jag lova dig att du kommer att uppleva nya saker i musiken.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 19:31

Johan_Lindroos:
kul du nämner det, för hela anläggningens uppbyggnad började för några år sedan kring en Sony hembio anläggning... Men som den ingenjör man är, kan man inte sitta nöjd utan utvecklingen rusade på, via Meridian monoblock och Arcam CD-spelare, till dagens anläggning.
Numera kör jag hembio med advantage försteget i "bypass" och styr hembioljudet från H/K AVR5500. Lyssnar numera dock huvudsakligen på 2 kanaler och låter H/K'n vila! :oops:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-05 22:34

Nu vet jag vad som fattas: ett antal Quakti! 8)

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 22:53

V8,
:lol: :lol: :lol: :wink:
:D :lol: :lol: :D :P :D

Bra nära var det i allafall.. Samtliga apparater är klädda invändigt med ERS-paper (http://www.cryotweaks.com/images/ERSSheets.jpg) från http://www.cryotweaks.com/index.shtml . Kräver lite exprimenterande var man skall placera "skärmen" eftersom det lätt kan bli "för mycket". Grundtanken är att avskärma digitala kretsar från de analoga... de digitala kretsarna anses vara den primära störkällan i apparaterna...

Var har du placerat dina Quakti ?? :lol: :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av Karvid 2005-01-05 22:57, redigerad totalt 1 gång.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-05 22:57

"för mycket"
Vad menas? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 23:01

Med "för mycket" menas:
uppriktigt sagt har jag ingen aning om vad som fysiskt händer... Men felplacerat eller överdrivet mycket dämpar på något märkligt sätt ljudet (jag upplever det som om en filt lagts över högtalarna). Då är det bara att ta bort och prova, prova och prova igen.. till slut hittar man ett optimalt läge...
En teori kan vara att den analoga signalen slätas ut, upplösningen grumlas vilket upplevs som ett otydligt ljud ur högtalarna. Rakt motsatt ökad detaljrikedom.. låter det vettigt?
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-05 23:07

Karvid:

Mitt flexy-rack är lite fullt så jag får inte plats med quakti där så de får stå på högtalarna.

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-05 23:15

Karvid skrev:Med "för mycket" menas:
uppriktigt sagt har jag ingen aning om vad som fysiskt händer... Men felplacerat eller överdrivet mycket dämpar på något märkligt sätt ljudet (jag upplever det som om en filt lagts över högtalarna). Då är det bara att ta bort och prova, prova och prova igen.. till slut hittar man ett optimalt läge...
En teori kan vara att den analoga signalen slätas ut, upplösningen grumlas vilket upplevs som ett otydligt ljud ur högtalarna. Rakt motsatt ökad detaljrikedom.. låter det vettigt?

Nä, det låter flummigt minst sagt. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-05 23:24

Morello:
att pappret påverkar fälten runt kablar och komponenter är påtagligt. Så jag antar att det måste fungera som en kondensator, ferritkärna eller liknande, dvs släta ut signalens fluktationer och göra att lyssnaren tappar detaljer.

Jag har t.om provat pappret på digitalkabel till TV'n, STORT MISSTAG! Signalen fullständigt raderades. Digitalboxen "klippte" för utebliven signal hela tiden tills jag tog bort skärmen igen.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-06 00:23

Sådan där duk finns att köpa för industribruk. Jag har ingen kolla på exakta priser, men inom HiFi brukar man gärna fläska på med en nolla eller 2 jämfört med samma produkt för industrin.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 01:03

Karvid: De tyger som används för scenbruk brukar vara relativt tjocka. Dessutom är de brandade när man köper dem, så ingen risk för att det börjar brinna i gardinen och övertänder.

Molton brukar typen kallas, går nog att köpa på exempelvis Jam i Sthlm. Vet inte om det finns något stort urval av tjocklekar (men 7x8m-tyger brukar vara tunga).

Jag har funderat litegrann på att sy ett täcke av dubbel molton och ha små fack där man kan placera gullfiber. Lite extra absorbtion, som dessutom borde kunna varieras utan enorma handgrepp.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 01:03

V8: Var köper man Quaktis? Måste ha! :D
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 10:26

Johan_Lindroos m.fl:

Jag gjorde ett snabbtest igår kväll genom att häfta upp tre stora, tjocka, filtar på bakväggen (bakom högtalarna) och runt hörnen. :P

Ingen dramatisk skillnad märktes. En svag efterklang som jag haft i övre mellanregistret försvann (hade inte upptäckt denna efterklang innan detta försöket). Lokalen upplevdes mindre utan denna efterklang.
Ljudet upplevs som fokuserat och detaljerat både med och utan filtarna. Anläggningen har bra tryck och fokus, långt ned i basen (som går långt ned frekvens med RCL'ns låda & element).

Efter alla i huset lagts sig stängde jag dörren och drog på lite högre än vanligt med bl.a Roger Waters "Amused to Death, Adolphson Falk 81-87 samt Yello The eye. Rymden, detaljerna och djupet finns där även om jag vill helt vill trolla bort ljudkällorna (det måste vara det som är målet trots allt, eller?).
:P
Känns som jag körde fast och behöver ideer!
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-01-06 10:55

Dawen:

De brukar finnas på NK Form, Lagerhaus, Designtorget och liknande typer av affärer.

Karvid:

Det låter som det är Carlsson i din framtid. 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-06 11:22

Karvid: Det känns som om du avfärdar ett korrekt konstruerat rum lite för lätt. Ett par filtar upphäftade lite hipp som happ ger dessvärre inte ett resultat som ligger i närheten av ett mera korrekt bearbetat rum. Visst man kan ha tur, men akustiken i ditt rum SER (bevisligen har jag inte varit där och lyssnat) kalt ut helt enkelt - gott om reflexer i spis och akvarium om inte annat - mycket svårt att bilda sig en bra uppfattning utan en mera korrekt ritning över rummets dimensioner.

Ett korrekt konstruerat rum blir även WAF vänligt (enligt mig, speciellt när de får välja matrial och dyligt), och ger garanterat mer än några kablar eller bybees för den delen.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-01-06 11:23

Vee-Eight: 8O :?: 8O

I övrigt körde jag just igenom Bink test-CD och fann en egenfrekvens vid 90 & 100 Hz (Akvariet fick en benägenhet att svänga med... Obs, inte pga rockande fiskar!).

För övrigt fann jag inget anmärkningsvärt, allt lät normalt. Några frekvenser, verkade dock vara riktningskänsliga (något jag aldrig tänkt på tidigare..) :wink:

Något speciellt i övrigt jag skall söka efter?
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-01-06 11:29

Vee-Eight skrev:

Karvid:

Det låter som det är Carlsson i din framtid. 8O :wink:

Du läsermina tankar, Vee-Eight :D

Nästa

Återgå till Köpråd