Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Tack Svante. Men hur blir det med symetrin som Mich nämnde, har det någon betydelse?
Hur mycket magnetkraft kan man lägga till, utan att konstiga bieffekter uppstår?
paa skrev:Finns det något element som kombinerar inre centermonterad magnet, som alnico-elementen brukar ha, med yttre magnet, placerad så som dom keramiska magneterna brukar sitta?
Ragnwald skrev:Hur fungerar det här med att sätta en extra magnetring bakpå högtalarelement egentligen?
Blir resultatet samma som om man skulle bytt ut den befintliga mot en större?
Många exempel på att just bara häkta på en lika stor magnet på den befintliga, har jag sett, men hur seriöst är det?
celef skrev:jag tycker jag får en bättre funktion med element med lite högre qt och lite högre fs än vad kvalitetselement typiskt har, så seriemotstånd måste jag testa, hur effekttåliga motstånd behöver man typiskt använda tro?
IngOehman skrev:
När magneten minskas så ökar relativa basnivån för en stor del av
basområdet. I själva verket så ökar faktiskt även absoluta basnivån*
i en del av det området.
*Men inte verkningsgraden. Den är dock superhög i det området oav-
sett vilket.
Ragnwald skrev:IngOehman skrev:
När magneten minskas så ökar relativa basnivån för en stor del av
basområdet. I själva verket så ökar faktiskt även absoluta basnivån*
i en del av det området.
*Men inte verkningsgraden. Den är dock superhög i det området oav-
sett vilket.
Har du lust att förtydliga, vad du menar med "det området" och relativ kontra absolut ?
Ragnwald skrev:Mycket intressant. Skulle den röda kurvan vara elementet med originalmagnet? Vilket element är det?
Ragnwald skrev:Nu var det ju inte skärmning jag var ute efter, för då vänder man väl magneten tvärt om, så att säga. Eller?

Ragnwald skrev:Impedanspuckeln flyttar sig således inte, enbart ökar vid den givna frekvensen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster