Moderator: Redaktörer
Deras nya line är imponerande!IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
högtalare utan att storkna.
Vh, iö
Svante skrev:Mm, man undrar varför det blev omodernt med den här sortens grafer:
Jag gillar den för att den så tydligt visar ström- respektive spänningsbegränsningarna.
RogerJoensson skrev:OK, Jag förstår resonemanget att fyrkantsvågen triggar repetitiva dynamiska skeenden så länge den är ansluten.
Men fyrkantsvågsmätningen. Var den inte mycket begränsad, när det gäller att visa dynamsika effekter eftersom den har ett fast spektrum och (vad jag förstår) att man inte varierade mängden effekt?
Om man vill se svåraste impedanshändelsen borde väl någon form av brusstimuli vara lämligare?
IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
högtalare utan att storkna.
Vh, iö
mrGaskill skrev:Richard, trevligt med siffror. Du skriver "globala testvinnaren" det är alltså vinnaren i testet, subjektivt testad så att säga av tidningens lyssningspanel? Har inte läst tidningen själv så jag blev lite nyfiken bara.
IngOehman skrev:Eller om man hellre ser det så - att man använder en högtalare vars minimumimpedans är dubbelt så hög som den använda förstärkarens strömbegränsning nominellt tillåter utan att aktiveras. Då hamnar man ofta i praktiken på nollmarginal för extremfallet, vilket ju räcker bra.
steveo1234 skrev:Det borde inte vara många användare som behöver komplettera med externa slutsteg pga för lite effekt.
JTarnstrom skrev:Onkyo specar ju 607:an till 90W under 8 Ohm... Varför underspecar man? I vanliga fall vill ju tillverkarna överträffa varandra.
mrGaskill skrev:Apparaten i fråga är väl ganska ny?
heliac skrev:steveo1234 skrev:Det borde inte vara många användare som behöver komplettera med externa slutsteg pga för lite effekt.
Jag har en Onkyo 875 och kör med externa slutsteg på allt utom bakhögtalarna. Den löste ut skyddskretsarna i stereoläge utan att det ens lät illa i fronthögtalarna, var dom 160 watten håller hus vet inte jag. Men det är väl mätt vi 1 kHz tror jag.
Effektkuben ser bättre utrikkitikkitavi skrev:JTarnstrom skrev:Onkyo specar ju 607:an till 90W under 8 Ohm... Varför underspecar man? I vanliga fall vill ju tillverkarna överträffa varandra.
för att man inte vill få skit för överspecade apparater?
tolerans i komponenter gör att man kan få variationer?
specen är given enligt en standard där man driver flera kanaler => matningsspänningen dippar => lägre uteffekt, testet är gjort med endast en kanal driven ?
man har dåliga designingenjörer som inte kan räkna ordentligt?
man har bra designingenjörer som kan räkna ordentligt, men visa av erfarenheten vet de att marknadsfolket överspecar alla data de skicakr vidare så därför underspecar de jäääätttemycket... och så blir det ändå underspecat..
vad vet jag?
tian skrev:Finns det pre out för externa slutsteg på Onkyo 607 ?
Enligt prisjakt.se så står det Fullregister pre out : NEJ
Finns inte på 605 och tittar man på bilderna på baksidan av 607 så ser det inte ut som det.
hassesolo skrev:Min 875:a har då aldrig visat tecken till att krokna. Nu driver jag iofs frontarna med separat slutsteg och center och surrar är lättdrivna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster