Moderator: Redaktörer
EA_73 skrev:Kul tävling. Det kommer nog krävas mer än krativ färgsättning för att ta hem detta.
Bara så att jag fattat rätt. För att deltaga krävs att man köper nya högtalare efter den 1 oktober?
LindeberG skrev:Luktar inte det här lite bondfångeri? Man måste alltså köpa ett par ino högtalare för att eventuellt vinna ett par? "No purchase necessary" brukar ju annars vara kutym vid tävlingar.
En mer seriös ino-design tävling skulle ju givetvis även tillåta att folk fick skissa/teckna/måla/cad:a/improvisera eller göra förslag i lera eller vilket jvla material som helst utan att behöva köpa först...
gnypp45 skrev:Läs igen. Det finns en virtuell klass också.
LindeberG skrev:gnypp45 skrev:Läs igen. Det finns en virtuell klass också.
Inte från början och vinst i den ger ett par kablar. Som sagt bondfångeri och skulle egentligen inte de som köpt högalare mer behöva kabeln än ett par högtalare till.
Sen så kan man undra över följande möjligtvis felformulerade meningar
" Alla designer skall vara öppna (inte göras anspråk på av sin påhittare)"
Så om någon skulle göra en genialisk yttre design så får de inte göra anspråk på den? Usel regel. Normalt är ju att den som kommer på något har upphovsrätt så att företag inte kan stjäla idén. Medan privatpersoner ofta fritt får kopiera utan problem.
Tengil skrev:LindeberG skrev:gnypp45 skrev:Läs igen. Det finns en virtuell klass också.
Inte från början och vinst i den ger ett par kablar. Som sagt bondfångeri och skulle egentligen inte de som köpt högalare mer behöva kabeln än ett par högtalare till.
Så om någon skulle göra en genialisk yttre design så får de inte göra anspråk på den? Usel regel. Normalt är ju att den som kommer på något har upphovsrätt så att företag inte kan stjäla idén. Medan privatpersoner ofta fritt får kopiera utan problem.
lägg ned, tjafsa i något annat forum.
LindeberG skrev:Tengil skrev:LindeberG skrev:gnypp45 skrev:Läs igen. Det finns en virtuell klass också.
lägg ned, tjafsa i något annat forum.
Det är verkligen inte tjafs utan relevant kritik.
komorok skrev:Om någon skulle vilja ta patent eller formskydda sin idé, så är han/
hon ju rökt i och med att resultatet måste publiceras här. Och ser man
på det från andra hållet, så kan man tänka sig att man som tävlings-
deltagare är anställd av InoAudio och då tillfaller ju designresultatet
InoAudio.
LindeberG skrev:komorok skrev:Om någon skulle vilja ta patent eller formskydda sin idé, så är han/
hon ju rökt i och med att resultatet måste publiceras här. Och ser man
på det från andra hållet, så kan man tänka sig att man som tävlings-
deltagare är anställd av InoAudio och då tillfaller ju designresultatet
InoAudio.
Nu tänker du väl lite konstigt en tävlingsdeltagare kan ju inte anses vara anställd av tävlingsorganisatören bara för att den får ett pris(om ens det) och att designen automatiskt skulle tillfalla tävlingsorganisatören är verkligen inte givet.
Även ditt tidigare resonemang om design/formskydd håller inte riktigt etersom oavsett var något publiceras så är det ju ändå den person som designat den som står som upphovsman med därtill visst skydd om man nu inte avskriver sig det.
IngOehman skrev:E. Alla designer skall vara öppna (inte göras anspråk på av sin påhittare)
och alltså efteråt vara fria för vem som helst som gillar dem, att härma.
Huvudsyftet med tråden och tävlingen, är ju att verka som inspiration för
andra som vill bygga i framtiden.
BS, alla företag måste generera vinst och det gör Ino Audio med.mrGaskill skrev:Lindeberg, Ja iofs, men , detta är väl ett hobbyföretag som går typ +/- 0 om jag förstått det hela rätt. För att vinster ska utbetalas så kanske det bör komma in lite stålar först som täcker vinstutbetalningen. (gissar jag att Oehman tänkt).
guldfisk skrev:Alltså:
Patent - skulle inte tro det.
Mönsterskydd - avsäger man sig om man väljer att delta i tävlingen.
Upphovsrätt - tillkommer originell brukskonst efter domstolsbeslut och känns inte sannolik här.
Vill någon delta i tävlingen för egen vinning så är det bara att godta villkoren. Jag ser inte problemet - i synnerhet då villkoren gynnar alla istället för Ino Audio.
LindeberG skrev:guldfisk skrev:Alltså:
Upphovsrätt - tillkommer originell brukskonst efter domstolsbeslut och känns inte sannolik här.
Vill någon delta i tävlingen för egen vinning så är det bara att godta villkoren. Jag ser inte problemet - i synnerhet då villkoren gynnar alla istället för Ino Audio.
Om designförslagen ska användas för marknadsföring och försäljning av Ino produkter så gynnas väl iofs Ino mest av alla?
Vad gäller mönsterskydd så finns hela lagen här.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=1970:485
Jag hade gärna varit med, men får nöjja mig vid att stå vid sidlinjen och hejja..komorok skrev:Gärna snack om tävlingen. Min hjärna går på högvarv för att
vidareutveckla de idéer jag har. Hur går det för andra potentiella
deltagare? Är det någon som funderar på att vara med men inte
bestämt sig ännu?
petersteindl skrev:LindeberG skrev:guldfisk skrev:Alltså:
Om designförslagen ska användas för marknadsföring och försäljning av Ino produkter så gynnas väl iofs Ino mest av alla?
Det är väl inte fel om någon gynnas? Varför skull inte Ino kunna gynnas?
MvH
Peter
komorok skrev:Hur går det för andra potentiella deltagare?
Är det någon som funderar på att vara med men inte bestämt sig ännu?
Alexi skrev:Synd att jag alrdig realiserade min Bauhaus inspirereade design:
LindeberG skrev:petersteindl skrev:LindeberG skrev:guldfisk skrev:Alltså:
Det är väl inte fel om någon gynnas? Varför skull inte Ino kunna gynnas?
MvH
Peter
Inget jättefel kanske men något tveksamt moraliskt att lansera en designtävling där kravet är att man måste köpa en kostsam produkt för att få deltaga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster