Hej alla!
Har helt nyligen upptäckt den här tråden (har sett den förut "utifrån" 
men inte tittat in i den eftersom jag hela tiden trodde att det var en 
tråd som diskuterade "politiskt korrekt" 
  
 ). 
Vill börja med att önska alla lycka till med byggena!
Sedan har jag ju sett hur tråden i början (jag har inte läst hela tråden) 
handlar en del om att försöka "ta spjärn mot" piP istället för att låta 
bygget stå på egna ben. Det kan jag ju i sig ha synpunkter på, men det 
kan bero. 
Dock vill jag klara ut en del saker, eftersom det som skrivits nog kan få 
någon att tro att jag låtit piP bli drabbad av en del kompromisser med 
avseende på utformningen, som man slipper i denna konstruktion. Det 
finns flera formuleringar som ser ut att var avsedda att ge läsarna det 
intrycket. 
Låt mig därför bara gå igenom de saker som jag minns jag sett nämnas 
(jag missar säkert några) under den snabba genomläsning jag gjorde: 
1. Det skrivs att piP-baselementet bara kan generera halva den ljud-
effekt som detta element klarar. Om det är korrekt så klarar elementet 
i storleksordningen 2 cm linjär laglängd! Det ser inte ut som om ens 
upphängningen klarar det. Jag måste därför anta att påståendet är 
baserat på någon missinformation om den linjärar slaglängden hos 
Ino B59.
Jag har optimerat både förhållandet mellan talspolen i piP-baseleme-
ntet och surroundens storlek för lägsta möjliga geometriska distorsion. 
Därtill är marginalerna minsta möjliga med avseende på avstånd mellan 
talspoleände och bakre polplatta (=kapaciteten är största möjlig). Kort 
sagt -  piP-baselementet är synnerligen optimerat med avseende på 
allt detta. Om en bas med samma tjocklek på huvudmagnetringen och 
en surround i samma storleksordning på surrounden har ett talspole-
överhäng om nära 1 cm i varje riktning så kan jag försäkra att talspolen 
kommer att slå i polplattan illa vid spelning på lite nivå. Det hoppas jag 
verkligen att den inte gör i baselementet aktuellt för bygget. Om den 
exceptionella slaglängden uppnåtts genom att polplattan har fått tjock-
leken 0 mm, blir det (bortsett ifrån problem med mättat polplatta) ett 
överstryrningsbeteende som jag inte önskar någon att behöva utstå. 
Men - det viktigaste jag vill ha sagt om detta är - att den motordimen-
sionering av basen till piP jag valt - är precis som jag vill ha den. Det 
finns inga kompromisser och inte något överhuvudtaget som jag vill 
ändra på den. 
2. Det nämns även några ord om upphängningens styvhet och även 
här kan jag försäkra att jag inte vill ha den ens ett uns mjukare. Den är 
helt och hållet optimerad för att den skall kunna uppnå den basåter-
givning som jag kräver av konstruktionen, både med avseende på 
utsträckning,artikulation och förmåga att klara subsoniska störningar. 
3. Membranmaterialet jag valt för piP-basen kunde faktiskt lika gärna 
ha varit vävd glasfiber (för det är ett på många sett bra material för 
sådana här applikationer) som det laminat av papper och plast som jag 
valt. Skälet att jag valde bort glasfiberväven är alltså inte glasfibermat-
eriales egenskaper i sig, utan den specifika kon det handlar om här. 
Närmare bestämt dess vikt och dess geometri. Det går helt enkelt inte 
att använda det i piP om de spridningsegenskaper jag vill ha inte skall 
kompromissas med. Och kompromissa gör jag inte. 
Jag kan helt enkelt inte att använda det med mindre än att jag behöver 
göra ett helt nytt glasfibermembran, det vill säga med ny form, vinkel 
och tjocklek. Annars går ljudvågen inte i rätt hastighet i det - för min 
applikation nota bene. 
Kan nämna att jag testat nästan alla tänkbara material för piP-basmem-
branet, och endast det jag valde passade, medan det av glasfiber kan 
användas som material, men inte som det är utformat. 
Därmed inte sagt att det är perfekt för det Anders tänker göra med det, 
det vill säga för att uppnå de egenskaper som han vill att högtalaren 
skall ha. Men sett ur min piP-synvinkel så är det en klar försämring och 
det är skälet till att jag inte valt det.
4. Det antyds i tråden att baselementet i piP är en kompromiss även 
med avseende på de olinjära egenskaperna. Vill därför med emfas 
klargöra att det har precis de egenskaper som jag vill att det skall ha, 
och att kortslutningsringar inte är något okänt för mig. 

 Jag använder 
dem i många sammanhang, t o m dubbla även i det lilla anspråkslösa 
F38-elementet. Ett av mina större baselement dimensionerade jag till
och med med trippla kortslutningsringar. Men högtalare är inte lika (ur 
vissa aspekter) enkelt som förstärkare när det kommer till att desiga 
dem för bästa möjliga ljudkvalitet, och att stirra sig blind på THD är 
något som man (enligt min erfarenhet) bör akta sig noga för. Det finns 
ofantligt många både tänkbara och existerande distorsionsformer som 
man missar helt om man förenklar verkligheten till att bara mäta de 
saker som de köpbara mätinstrumenten lärt oss heter distorsion. 
Så piP-baselementet (liksom alla andra element jag gör) utvecklas även 
med hjälp av en massa för ändamålet specialframtagna mätmetoder, 
som ger mig en MYCKET större helhetsbild av högtalarnas olinjära 
beteende. Och jag kan försäkra att jag hade användt kortslutnings-
ringar om totalresultatet hade (enligt min bedömning - som vilar på vad 
jag funnit om hörbarhet av ett tiotal olika distorsionsformer) hade varit 
gynnsamt. Nu sitter det ju förvisso en liten (pytteliten) kortslutningsring 
i piPs-baselementet, men sanningen är, att den gör både gott och 
ondt. Lite mera gott dock 

, men den försämrar faktiskt överstyrnings-
beteendet. 
Högtalare kan på ett sätt dock jämföras med förstärkare menar jag: Ju 
mindre de är, desto värre blir tumregeln att "lägre THD är bättre". Jag 
menar att det i takt med att litenheten tilltar, blir allt viktigare att lägga 
det absoluta mätetalet för THD åt sådan, och fokusera mera på både 
hur distorsionen låter och hur den utvecklar sig med avseende på am-
plituden, ungefär som man behöver göra när man arbetar med rörför-
stärkare. Hörbarhet av distorsion korrelerar för övrigt EXTREMT dåligt 
med THD-siffror. I synnerhet när insignalen är något annat än sinus-
toner, närmare bestämt komplex musik. 
Igen vill jag påpeka att jag inte jämför och klagar på de för detta bygge 
använda lösningarna, tvärtom! Jag ogillar de vinklade jämförelserna 
mellan detta bygge och piP, och inte minst de tveksamma antydningar 
om piP som har innehållits. Jag har aldrig försökt marknadsföra piP eller 
några andra Ino-högtalare genom att klanka ned på andra högtalare, 
tvärtom har jag alltid försvarat konkurrenter som blivit indragna i jäm-
förelser av andra. Men piP kan stå för sig själv, och det tror jag att alla 
hyfsat goda högtalare kan också.  
Men - nu har ju piP nämnts åtskilliga gånger i tråden, och "tagits spjärn 
mot". Hedrande förvisso, men ändå har det skrivits en massa saker i 
tråden som gör att jag måste påpeka att allting i piP är utformat till 
100% avsiktligt - och med ett resultat som är precis som jag vill ha det.
Allt för att piP skall kunna prestera vad jag vill ha av dem. Hade så inte 
varit fallet hade jag gjort på något annat sätt. 
Den utformning som elementet för trådens bygge har, vill jag absolut 
INTE ha. Men det betyder ju inte att någon annan inte ha se på det 
annorlunda och vill optimera t ex THD (som det verkar vara i detta fall). 
Bara de blir nöjda så är jag ju glad å deras vägnar! (Bara jag själv får 
fortsätta att göra elementen på ett enligt MIN uppfattning mycket 
bättre sätt. Valfrihet är trevligt, så ingen är gladare än jag över att 
olika högtalare görs olika, men man behöver inte framghäva sina val 
genom att klandra andra, i synnerhet när man inte vet på vilka grunder 
som valen är gjorda.) 
5. Det nämns också några ord om verkningsgrad och effekttålighet, 
och i tråden nämns då att detta nya element har lägre verkningsgrad 
men högre effekttålighet. Jag har ingen synpunkt på det, annat än att 
JAG alltid gör stora ansträngningar att maximera verkningsgraden för 
alla element jag gör, för sin applikation skall väl tilläggas. Skälet är att 
jag vill minimera den termiska kompressionen - det vill säga få systemet 
att spela så oansträngt som möjligt. Hantering av energi in till ett hög-
talarelements talspole sker i huvudsak på två sätt - absorption i den 
termiska massan (kortvarig hantering) och avkylning (långtidshante-
ring). Skall man vara noga finns det ett antal olika tidskonstaanter och 
underformer som kommer in i det hela, men så noga avstår jag från att 
vara här. Vill bara nämna att man har högst hörbarhet för de kompres-
sionsfenomen som är snabbast, och det är de som bara begränsas av 
systemets verkningsgrad och talspolens termiska massa. Därför har jag 
optimerat just detta. 
6. När det gäller diskantsystemet i piP har jag arbetat i 22 år med att 
finna en bättre lösning än den som jag använder. Utan framgång. Det 
kan förstås bero på höggradig inkompetens från min sida, men jag har 
i varje fall testat nästan varenda diskantelement som finns på mark-
naden för att se om det finns någon som jag ens kan använda som ut-
gångspunkt för en ny design. 
Resultatet har varit att till och med alla de 19 mm domar jag testat har 
varit - för stora! De som är ännu större (25 mm) har förstås varit ännu 
"värre" (och med det menar jag inte att de behöver vara dåliga - bara 
att JAG inte kan använda dem utan att göra avkall på vad jag vill uppnå 
med piP, det vill säga utan att illa kompromissa med de egenskaper 
som jag vill att piP skall ha för att vara i harmoni med sig själv genom 
hela spektrat - som jag vill ha dem! Jag har självklart testat de diskant-
element som är aktuella för bygget. 
Men - nu behöver ju inte andras drömmar om ett högtalarsystems bete-
ende vara samma som mina, men det jag vill ha sagt är att valet av 
diskant i piP är allt annat än en kompromiss. Tvärtom - det är hittills 
nära nog den enda lösning som jag tycket har varit bra nog. 
Fast igen - någon annan kan ju vilja att högtalare skall bete sig helt 
annorlunda och det är de i sin fulla rätt att tycka. 
Jag hoppas bara att ingen läst och tolkat det som har skrivits i den här 
tråden, som att JAG kompromissat och skulle valt en diskant som har 
några allvarliga brister. Ingenting kan vara längre från sanningen. Den 
är hittills den enda som jag varit genuint nöjd med för bruk i piP.  
Med allt detta sagt, önskar jag alla lycka till med sina byggen, och hop-
pas att bygget hädanefter kan få leva på egna meriter istället för att 
försöka stå på axlarna av piP för att framstå som längre än de är, gen-
om de ständiga (förvisso hedrande) referenserna till piP. 
Fast... längre än piP är de kanske i och för sig... 

 Kanske till och med 
bredare och högre? 
Vh, iö
 
			
				Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).