pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-21 12:44

profbd skrev:tore fors är en man med egna visitioner
han bygger en högtalare som inte liknar nåt annat
bas ner till fem hz(inte rakt men ändå)

han har också mindervärdeskomplex gentemot ingvar

Har träffat Tore och tycker att han är mycket trevlig.

Är inte din bedömning om att skulle ha mindervärdighetskomplex
i varje fall lite onödigt? Det vet ju bara han, och jag har i varje fall
inte sett eller hört honom säga eller skriva något som antytt något
sådant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-21 12:49

IngOehman skrev:...

att istället för att försöka göra en högtalare som låter som en annan högtalare, hålla fokus på ett bättre mål - hur man som högtalarkonstruktör SJÄLV vill återge musiken.

...
Vh, iö

Det behöver inte ligga något motsatsförhållande i det du skriver ovan...
I Trollhättan är vi som bekant ett gäng som verkligen gillar OA51! Samtidigt hade vi en gemensam och relativt homogen uppfattning om vad vi tyckte att den gjorde mindre bra...
Vi bad Anders om hjälp (Anders gillar oxå OA51) för att bygga en högtalare "som låter som en annan", dvs OA51, men med eventuella tillkortakommanden korrigerade, borttagna etc.
Anders byggde alltså en högtalare "som låter som en annan" och samtidigt som han "som högtalarkonstruktör" SJÄLV vill återge musiken.

Allt detta sammanföll med våra/andras preferenser och vips fanns OA51.LE som har blivit mycket populär.

IngOehman skrev:...

...har presenterats genom att man klankar på påstådda brister i andra konstruktioner, utan är det något unikt med det de gör som de vill hålla fram, så har de alltid hänvisat till alternativet på ett generellt och inte utpekande sätt.
...
Vh, iö

Skall man sedan berätta, här på faktiskt.se t ex., för andra som ev. då vill bygga OA51.LE så är det ju svårt att inte göra detta utan att tala om vad man gjort och varför, vad man enligt den egna uppfattningen "förbättrat/korrigerat".

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-21 12:50

IngOehman skrev:Fast... längre än piP är de kanske i och för sig... ;) Kanske till och med
bredare och högre?

De är 6mm bredare och 6 cm djupare än piP men inte en millimeter högre.
Att de är större beror delvis på att elementet som sådant arbetar bättre i en större låda och delvis på att vi har valt att göra lådan i tjockare material (för att förhoppningsvis bli av med den lilla resonans som finns i basområdet och som grumlar ljudet något). Att lådan är djupare beror också på att vi ska få plats med det flödesoptimerade basreflexrör vi har valt att testa med. Eftersom vi vill ha en bas som går djupare måste röret med en naturlig följd bli längre.

Ang basen så vet vi mycket väl vad den klarar av då den har utvecklats från den första basen till äggen som hade just b59 som förebild och som du dimensionerade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-21 12:51

jo det kanske är onödigt
fast det är ju öite tjat
ingvar det ingvar dit
ingvar bu

vad som är unikt med hans högtalare
är baksidan som består av en vägg av silikon med lite järnbitat i för att stämma av
jag är skeptisk (min egen okunskap kanske) men det funkar ju bevisligen
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 13:11

Cool, snubben använder alltså hela lådväggen som en PR, men upphängningen i silicone lär ju vara rätt svår att få att agera linjärt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-21 13:31

Naqref skrev:En jämförelse med orginal Dx25 och de diskanter som kommer att sitta i produktionsversionen av Bremen HD-12 är oundviklig.
Jag tycker Dx25 är en helt ok diskant och mycket väl värd sina 500kr som den kostar till konsument. Den är bra mycket bättre än dess syskon ringradiatorn XT25. Den går att få till mycket bra och har använts i prototypversionerna av Bremen HD-12 med gott resultat. Dock kräver det ett lite mer komplicerat filter. Det lär vara så att de har haft lite problem att få till membranet så tonkurvan är inte så bra i verkligheten så som den anges i databladet. Det kan vi kompencera här i o m att känsligheten är så god och då har vi marginal att leka med.

I den nya diskanten till äggen så har membranproblematiken kommit till rätta med. Det har dessutom lite andra justeringar som gör att impedanskurvan och känsligheten är lite bättre anpassad. Vi kunde då rationalisera bort 5 st komponenter i filtret. Som en konsekvens av nämnda ändringar så har den intrinsiska distorsionen dessutom gått ner ytterligare. D v s som generell diskant så är den senare i princip endast bättre på att det har en något lägre dist men den är betydligt bättre anpassad för sin applikation i äggen. Vilket i slutändan ger en bättre produkt. Men det kan man ju förvänta sig då den kommer att kosta kanske 2500 Euro.

Tack för den klargöringen! Jag har för tillfället slut på frågor och sätter mig nöjd och följer denna tråden med spänning istället!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 13:47

IngOehman skrev: 1. Det skrivs att piP-baselementet bara kan generera halva den ljud-
effekt som detta element klarar. Om det är korrekt så klarar elementet
i storleksordningen 2 cm linjär laglängd!

Finns det sådana siffror angivna i tråden?

Jag har nu tittat i mina gamla papper och kan nämna att Bremen mid/woofern har en Linear Excursion på 11,6 mm PP.
Känsligheten är 88 dB.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-21 13:55

IngOehman skrev:Vill dock, på grund av dem, påminna om det jag hoppades skulle vara
min tydliga poäng; nämligen att det möjligen kan vara en bra idé att
istället för att försöka göra en högtalare som låter som en annan hög-
talare, hålla fokus på ett bättre mål - hur man som högtalarkonstruktör
SJÄLV vill återge musiken. Att härma någon annans mål, som man i
bästa fall förstår 5% av, är ett bra sätt att gå vilse.

Jag har aldrig tagit sikte och fokuserat på vad någon annan gör. Jag
gör högtalare precis som jag själv tycker att de skall vara.

Hmmm det senare uttalandet här kan man få en antydan om att du är direkt olämplig som designer av Carlssonhögtalare. Nu vill jag inte gå så långt men om du aldrig (någonsin) har gjort en högtalare efter någon annans filosofi/visioner så blir det ju svårt att tolka in något annat. ;)

Själv är jag av den uppfattningen att en bra konstruktör ska kunna göra vad som förväntas av honom. Ibland står man för förväntningarna själv och ibland så är det någon uppdragsgivare som står för förväntningarna. Förväntningarna att konstruktören ska kunna uppfylla uppdragsgivarens vision. Kan man inte ta del av uppdragsgivarens synvinkel och filosofi så kan man inte göra ett bra jobb och då är man en i mina ögon mindre bra konstruktör.

Huruvida jag är duktig på att nå fram till den vision du har med piP är inte min uppgift att bedöma däremot kan man ju rimligen låta de som har testat och gillar piP göra den bedömningen. Det har ju gjorts med tidigare av mina konstruktioner där lyssnarna inte blev helt besvikna. Två av dessa testare har redan bokat upp några par pK-byggsatser varav den ena eventuellt kommer att byta ut sina pi60... Av antalet beställda byggsatser så verkar de flesta ha förtroendet att jag kommer att lyckas igen. Jag kan bara hoppas att jag inte gör dom besvikna. Det är min vision med detta projekt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-21 13:59

petersteindl skrev:
IngOehman skrev: 1. Det skrivs att piP-baselementet bara kan generera halva den ljud-
effekt som detta element klarar. Om det är korrekt så klarar elementet
i storleksordningen 2 cm linjär laglängd!

Finns det sådana siffror angivna i tråden?

Jag har nu tittat i mina gamla papper och kan nämna att Bremen mid/woofern har en Linear Excursion på 11,6 mm PP.
Känsligheten är 88 dB.

MvH
Peter

Det stämmer inte helt med de uppgifter jag tyckte mig minnas. Vi får helt enkelt göra en normal distorsionsmätning (10%) för att få fram jämförande nuffror. Klargörande i frågan kommer förhoppningsvis i nästa vecka.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-09-21 14:06

Såg på beställningslistan att jag var med dubbelt, min prel. bokning innefattar 2 stereopar element( 4 basar, 4 diskanter) och ev. en lådbyggsats i BR (beroende på pris).

Kommer eps-2 att bli verklighet nu när denna skapelse kommer till? Var väl sugen på den också, men man kan ju inte ha hur många högtakare som helst...

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-21 14:11

Raukman skrev:Kommer eps-2 att bli verklighet nu när denna skapelse kommer till?

Ja. Den kommer dessutom i en orthoakustisk version.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-09-21 14:15

Inom en överskådlig framtid?
Så man kan planera sin arbetsbörda lite när det gäller byggande...

//Peder

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 14:22

Raukman skrev:Inom en överskådlig framtid?
Så man kan planera sin arbetsbörda lite när det gäller byggande...

//Peder
Jajjamen!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 14:28

Raukman skrev:Såg på beställningslistan att jag var med dubbelt, min prel. bokning innefattar 2 stereopar element( 4 basar, 4 diskanter) och ev. en lådbyggsats i BR (beroende på pris).

Kommer eps-2 att bli verklighet nu när denna skapelse kommer till? Var väl sugen på den också, men man kan ju inte ha hur många högtakare som helst...

Mvh Peder

Ok, fel av mig. Nu är det fixat.

I och med detta så blev det element över och de första på väntelistan var:

Dave 19 med 1 sats med br lådor.

TygelBy med 1 sats med br lådor.

Ni står nu med på ordinarie plats :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-09-21 14:31

Wooopiee! :-)

/TygelBy

petersteindl skrev:
Raukman skrev:Såg på beställningslistan att jag var med dubbelt, min prel. bokning innefattar 2 stereopar element( 4 basar, 4 diskanter) och ev. en lådbyggsats i BR (beroende på pris).

Mvh Peder

Ok, fel av mig. Nu är det fixat.

I och med detta så blev det element över och de första på väntelistan var:

Dave 19 med 1 sats med br lådor.

TygelBy med 1 sats med br lådor.

Ni står nu med på ordinarie plats :)

MvH
Peter

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-21 14:51

Naqref skrev:
IngOehman skrev:Vill dock, på grund av dem, påminna om det jag hoppades skulle vara
min tydliga poäng; nämligen att det möjligen kan vara en bra idé att
istället för att försöka göra en högtalare som låter som en annan hög-
talare, hålla fokus på ett bättre mål - hur man som högtalarkonstruktör
SJÄLV vill återge musiken. Att härma någon annans mål, som man i
bästa fall förstår 5% av, är ett bra sätt att gå vilse.

Jag har aldrig tagit sikte och fokuserat på vad någon annan gör. Jag
gör högtalare precis som jag själv tycker att de skall vara.

Hmmm det senare uttalandet här kan man få en antydan om att du är direkt olämplig som designer av Carlssonhögtalare. Nu vill jag inte gå så långt men om du aldrig (någonsin) har gjort en högtalare efter någon annans filosofi/visioner så blir det ju svårt att tolka in något annat. ;)

Själv är jag av den uppfattningen att en bra konstruktör ska kunna göra vad som förväntas av honom. Ibland står man för förväntningarna själv och ibland så är det någon uppdragsgivare som står för förväntningarna. Förväntningarna att konstruktören ska kunna uppfylla uppdragsgivarens vision. Kan man inte ta del av uppdragsgivarens synvinkel och filosofi så kan man inte göra ett bra jobb och då är man en i mina ögon mindre bra konstruktör.

Huruvida jag är duktig på att nå fram till den vision du har med piP är inte min uppgift att bedöma däremot kan man ju rimligen låta de som har testat och gillar piP göra den bedömningen. Det har ju gjorts med tidigare av mina konstruktioner där lyssnarna inte blev helt besvikna. Två av dessa testare har redan bokat upp några par pK-byggsatser varav den ena eventuellt kommer att byta ut sina pi60... Av antalet beställda byggsatser så verkar de flesta ha förtroendet att jag kommer att lyckas igen. Jag kan bara hoppas att jag inte gör dom besvikna. Det är min vision med detta projekt.

Det här är ett spännande inlägg! För första gången (tror jag, så här öppet) deklarerar Anders att han konkurrerar med Ino vad gäller kvaliteten på högtalare. Det är inte något negativt, eller behöver inte vara det. Kan vara något mycket positivt för högtalarutvecklingen. Jag har beställt en sats ju! Det som också är bra är att man hädanefter måste vara "lite" försiktigare med att helt sonika beskylla IÖ för att utnyttja forumet för smygreklam av Inos produkter, vilket man också har blivit sedan ngt år faktiskt.
Vad gäller din anmärkning Naq i första meningen, den om att vilja konstruera högtalare utan sikte på någon annan inte meriterar IÖ till att förvalta SC's arv, håller jag inte med dig om. Om jag förstår SC rätt så är det inte lådornas utseende eller elementens karakteristika som var det primära för honom. Det var ljudet (renhet eller kanske transparens), spridningsegenskaper, anpassningsbarhet till real life bostäder.
En förvaltare av hans arv som begränsar sig till det som varit utan hänsyn till det som hade kunnat bli om SC levde skulle i mina ögon vara mindre bra lämpad för uppgiften.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 15:19

Jag tycker Dimitri gör en feltolkning!

Det gäller just den här högtalaren - inte generellt!

För den här högtalaren finns en bestämd målsättning - nämligen att göra en högtalare som kvalitetsmässigt kan jämföras med vad som för många är referensen när det gäller små stativare!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-09-21 15:26

Jag verkar ju vara lite sent ute, men skulle gärna vara med.
2st (dvs 1 par) med eller utan låda.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-21 15:33

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker Dimitri gör en feltolkning!

Det gäller just den här högtalaren - inte generellt!

För den här högtalaren finns en bestämd målsättning - nämligen att göra en högtalare som kvalitetsmässigt kan jämföras med vad som för många är referensen när det gäller små stativare!

Mnjae :wink:
Jag refererade främst till Naq's

...Det har ju gjorts med tidigare av mina konstruktioner där lyssnarna inte blev helt besvikna. Två av dessa testare har redan bokat upp några par pK-byggsatser varav den ena eventuellt kommer att byta ut sina pi60...

Det är nog inte PK han talar om här. Eller?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-21 15:40

Cool, snubben använder alltså hela lådväggen som en PR, men upphängningen i silicone lär ju vara rätt svår att få att agera linjärt.

jag har samma skepsis
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 15:42

dimitri skrev:
...Det har ju gjorts med tidigare av mina konstruktioner där lyssnarna inte blev helt besvikna. Två av dessa testare har redan bokat upp några par pK-byggsatser varav den ena eventuellt kommer att byta ut sina pi60...

Det är nog inte PK han talar om här. Eller?
Det är väl mest en kul notering där Naq stolt deklarerar att någon verkligen uppskattat försöken att göra en bra högtalare!?! pi60 är ju en rätt makalös 2-vägare så det är klart att man som konstruktör blir glad över sådanna yttringar.

Själva utbytet kan ju ha många bakomliggande orsaker: ekonomi, nån tjej som tycker de är stora och fula, platsbrist eller allmän design där det kanske passar bättre med ett delat system....

Poängen är att personen uttryckt att utbytet är acceptabelt, att konstruktionen har kvaliteter!

Själva har jag ingen aning, men jag hoppas resultatet blir skitlyckat! En sak är klart - Naq har satt målsättningen jäkligt högt och förväntningarna är nog större än vanligt ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
scoredevil

Inläggav scoredevil » 2009-09-21 16:21

Jag måste göra en avbeställning :cry: :cry: det blir inget för mig denna gång men det är nog någon annan som blir gladare...

Inte för att tvivlar på att det kommer att bli bra utan för den stundande höstbudgeten.

1 ny barnvagn tillökning !!
4 nya vinterhjul
stundande julklappar m.m listan är tydligen lång.

Men en ska va nöjd piP. ÄR mycket nöjd faktiskt, Tack iö.
1111001100,1111010101

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 16:29

scoredevil skrev:1 ny barnvagn tillökning !!
GRATTIS!!
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-21 17:28

Mvh Peder

Xl i visby sågar med bra precision på 10delen

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-21 17:43

Naqref skrev:
Jag tycker Dx25 är en helt ok diskant och mycket väl värd sina 500kr som den kostar till konsument.

med tanke på att den numera går att få för cirka 200kr från BMM borde betyda att den är väldigt prisvärd mao. :) Jag finner det svårt att komma ifrån det faktum att den har en rätt kass frekvenskurva. Men jag är övertygad om att den kommer masseras till rätt fint. 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-09-21 17:51

Grymt kul att höra att EPS2 kommer att bli till! :)

Då ska jag bygga den med en kompis! :P
Det är precis lagom budget för honom som inte är ultra-audiofil :D
Iallfall inte än :)

Grejt, och lycka till med detta projekt med!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-21 17:58

UrSv skrev:
celef skrev:
Densen skrev:Citat Nagref.
"Diskanten är en orginal Vifa dx-25 som sagt."
Kan vi droppa detta nu?

nej inte riktigt än, jag vill peta i detta lite till, hur menade du egentligen?

Vad jag tror han menade är att det är en original DX-25 dvs en sån som du och jag hade köpt om vi hade köpt en DX-25 och ville ha en original DX-25. Alltså en original och inte en special eller annan variant. En original DX-25 helt enkelt. Kan vi droppa det nu?

nej det vore synd, vi kan väl peta i detta lite till
Bikinitider

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-21 18:29

Jag skulle vilja infoga en sån där Kalledussin-smiley som studsar och hoppar ivrigt :mrgreen: Detta är kul!

På EPS-lådan och piP är porten på framsidan. Antar att det också kommer att bli så på pK? Trevligt att dom kommer att bli så djupa, det är fint tycker jag.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 18:33

Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja infoga en sån där Kalledussin-smiley som studsar och hoppar ivrigt :mrgreen: Detta är kul! Bild

På EPS-lådan och piP är porten på framsidan. Antar att det också kommer att bli så på pK? Trevligt att dom kommer att bli så djupa, det är fint tycker jag.

Mvh

Filip

Vassego :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-21 18:39

petersteindl skrev:Bild

Tack, nu känns det bättre. Säg till när du känner för att sluta hoppa! :-D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum