nätkabel ??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
alex

nätkabel ??

Inläggav alex » 2005-01-05 07:01

mycket snack om nät kablar just nu så jag undrar om det inte bäst o börja med kabeln i väggen? asså dra en skärmad kabel från säkringsdosan med en egen säkring till systemet "dosa direkt" slippa förlängningsladd o sånt. vad tycker ni som kan sånt, kan det göra nytta? sitter ju sån där jävla kabel med tyg runt ledarna i väggen kan det vara så bra det inte ens koppar ju!! finns säkert fler som gjort, hur blev det?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: nätkabel ??

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-05 14:03

Nej gör inte det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-05 14:13

Jo gör det. Det blir mindre bradfarligt. Om du dessutom installerar jordfelsbrytare lever du längre. Om du dessutom tror att det påverkar ljudet positivt kanske det gör det. För dig.

Fast skärmat låter onödigt dyrt.

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-05 22:02

nähe,jaha blev inte klokare av det. blir strömmen renare och därmed bättre ljud det undrar jag??

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-05 22:24

Sitter det gamla ledare med tygisolering kanske det kan vara idé att dra om av säkerhetsskäl.

Inverkan på ljudet? Knappast troligt...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-06 01:05

Skulle vilja ändra Max bedömning från knappast trolig till möjlig.
Beror helt på kontaktproblem, och eventuella störningskällor som kan förekomma på samma propp.

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 04:59

jo man tycker ju det, det kan inte vara så bra att dela kabel medkylskåp .m.m, om inte den kabeln har något betydelse så kan väll inte andra byra nätkablar ha det heller?? då e allt en bluff ju!!!

Användarvisningsbild
Otto

Inläggav Otto » 2005-01-06 10:11

Hej Alex !

ABSOLUT, måste vara ett mkt vettigt "tweak" med skärmad kabel
avsäkrad från proppskåp direkt till stereo.
Säkrar man dessutom av från den fas som är minst belastad, så man slipper kyl, frys, värmepump etc så har man ännu mer att vinna.
Här lägger "man" "stora" pengar på skärmade kablar på 1-2m med
vackra strumpor mellan elektronikdelar i stereon till väggen men hur
det ser ut i väggen det lägger man inte mkt "energi" på eller hur mkt faserna är belastade och med vad.
Den sista stumpen skärmad kabel viktigaste funktion måste vara
att skydda högtalarkablarna från elektriska störningar, en nog så
viktig uppgift, men behöver inte kosta 1000-tals kronor.

Lycka till !

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 10:38

Hej Otto !

Vist man tycker det, var för köpa dyra nätkablar om man har skit innan dom!! vilket fall som helst så kan det inte bli sämmre o skulle det inte bli bättre "renare ljud" då kan man ju skippa dyra nätkablar sen med, hehe

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-06 11:45

Fast det finns ju miltals med kabel innan proppskåpet! De borde väl också samla på sig en massa störningar enligt ovanstående inlägg? Skärmningen tar ju inte bort dessa utan kan möjligen förhindra viss spridning inom "närområdet", från proppskåpet.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-01-06 12:00

Klipp kabeln!

Skaffa en egen växelriktare och en massa batterier. Då kan du ju höja till 250V om du vill spela högre, eller till 60Hz om du tycker skivan går för långsamt. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 12:25

Vill man göra något åt kabeln innan vägguttaget är nog en störskyddstransformator av något slag en bra idé. ELFA har några stycken, och Bamsefar har en hemma hos sig.

I övrigt så är väl funktionen i en bra nätkabel att förhindra störningar, och tja...om man har störningar på vägen till sitt hifirum, vad gör det? Det är väl knappast så att man har sina högtalarkablar på vägen till hifirummet, utan bara bakom stereon väl? Eller? :wink:
Common sense is not that common.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-06 13:13

Mitt tips: Lägg ner dessa ideer med en gång! Såvida du inte vill byta kablar av utseende eller säkerhetsskäl.
Myter har en helt fenomenal förmåga att slå rot hos människor.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 13:18

Men om det nu är så att en bra nätkabel har betydelse för ljudet ??? så borde även en bra kabel vara till nytta från proppskåpet till stereon. men det kanske inte är lika sexigt va vet jag!!!

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-06 13:29

Du gör naturligtvis så som du vill. Frågan är bara om det är detta du skall prioritera? Känner du dig osäker så prova gärna. Själv hade jag inte gjort det.

Jag kan tillägga att jag 'tror' inte på nätkablars stora inverkan på ljudet. Alla anläggningar jag har hört som låter fantastiskt har alltid bortsett från nätkablar och liknande saker, men däremot fokuserat hårt på andra faktorer. tex rum, högtalare och i viss mån elektronik, som i dessa kretsar anses ha oändligt mycket större inverkan än nätkablar.

Mvh
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 13:49

Ja alltså, det tycker jag är relativt självklart att man har ett akustikreglerat rum och en väldigt bra anläggning, innan man börjar fundera på vad det är för ström som kommer in.

Det spelar ju ingen roll om man har batterier i guld, en freestyle låter ju ofta rätt skräpigt ändå :wink:

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 14:01

Jodå jag har bra grejer hemma o rummet är bra lagom dämpat, bara det att jag själv inte har köpt några dyra nätkablar ska nog inte göra det heller, menar bara att ska man börja med sånt borde man då inte börja från proppskåpet till stereon. sen att jag dessutom har en brandfarlig ledning hemma fick mig att börja fantisera om detta.

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 14:09

Dawen, jag vet inte om det är bra grejer men det låter ganska bra jag kör just nu men
thorens 2001/mc 20 super II, grundig fine arts "guldklimp" rörförsteg i klass A, slutsteget är en McIntosh 7150, CD-pioneer PD-95, peter snell E-2 golvare, o bra grejer mellan alltihopa så det bra tryck här.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-06 15:51

om du är kopplad på samma fas som kyl/fys/tvättmaskin eller liknande kan det vara en ide att byta då dessa maskiner ibland genererar en massa spänningsfall och andra störningar. Det räcker dock att byta i proppskåpet. OBS dessa störningar yttrar sig i form av knäppar, att det plötsligt hänger sig eller blir tyst en kort stund.

om kablarna i väggen har tygisolering är de så gammla att du av rena säkerhetsskäl bör byta, fast då pratar vi att hela huset bör el-renoveras.

om du förväntar dig mer svärta, luftighet etc så kommer du antingen att bli grundligt besviken eller upptäcka en placebo-effekt.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-06 16:01

Den som söker orsaken till bristande återgivning i nätkablarna, kommer inte att hitta felen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 16:33

alex: Din stereo är säkert väldigt bra. Då du beskriver din akustik som "lagom dämpad" tror jag dock att du får ut mycket mer välljud av lite akustikbehandling.

Fast, givetvis ska en farlig elsladd bytas ut.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-06 16:35

Morello!

Jag tror att jag lånar dina ord rakt av... de såg nämligen ut som visdomsord.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-06 17:49

Hej!

Om hifiprylen vara välkonstruerad behövs** väl knappast e$oteriska apparatsladdar?
Bamsefars variant med o ha extern störskyddstransformator verkar ju särdeles vettigt!
Uti riktigt exklusiv o avancerad apparatur finns ju redan störskyddstransformator & Co
(upphöjt i 12.47) inbyggt, men då snacka vi seriös apparatur i konkurrensutsatta brancher 8)!
(Om vi vill vara snälla kan vi säga att inga privatpersoner skulle ha råd med så exklusiv hifi ;)!)

** Vi utgår här ifrån att e$oteriska apparatsladdar fylla ngn sorts funktion!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-06 18:39

Kan inte se att det finns en motsats i bra elinstallation eller akustikreglerat rum. Gör både ock.
Fattar inte varför en del alltid diskuterar utifrån att man alltid skall börja med rummet direkt när nån frågar om något gällande kablar.
Personen ifråga kanske redan har fixat sitt rum. Eller han renoverar rummet och skall dra nya sladdar eller kanaler i väggarna.

Dock så har jag själv blindtestat kabeldragning bakom apparaterna ihop med en bekant och man kan med rimliga kablar och vanliga nätsladdar uppfatta skillnader. (Bytte mellan separerade buntade kablar mot nätsladdar som hängde rakt ner ibland småsignalsladdarna.
Så ordning och reda tror jag på. Att göra en bra skärmad installation kan påverka ljudkvalitén men inte säkert.
Kommer göra en sådan själv bara för att kunna bortse ifrån störningar den vägen. Dock skulle jag aldrig komma på idén att köpa en extremt "bra" och "dyr" nätsladd utan kommer att göra en egen skärmad med normala kontakter när jag orkar.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-06 18:56

HarryUp!

Ordning och reda bland kablarna låter vettigt!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 19:02

Håller med dig Harryup !! fårstår inte folk som köper dyra nätkablar o inte kollar i väggen till proppskåpet??

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 19:06

Som sagt, jag söker inte brister i ljud återgivningen i nätkablar. vart får folk allt ifrån??

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 19:13

dawen skrev:alex: Din stereo är säkert väldigt bra. Då du beskriver din akustik som "lagom dämpad" tror jag dock att du får ut mycket mer välljud av lite akustikbehandling.

Fast, givetvis ska en farlig elsladd bytas ut.

Vad menar du med akustikbehandling, jag är ganska ny i träsket ska jag dämpa mer menar du?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 19:24

Det viktiga är inte alltid att dämpa mycket, utan att dämpa rätt. Diffusering (inte dämpning, utan snarare spridning och uppbrytning av ljudvågor) är också något att ta till.

Lägger du in lite bilder på ditt rum kan säkert någon mer kunnig inom området ge lite tips!

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-06 19:36

dawen skrev:Det viktiga är inte alltid att dämpa mycket, utan att dämpa rätt. Diffusering (inte dämpning, utan snarare spridning och uppbrytning av ljudvågor) är också något att ta till.

Lägger du in lite bilder på ditt rum kan säkert någon mer kunnig inom området ge lite tips!

OK ! det låter vettigt. ska se om jag kan lägga in bilder senare. bor i solna jag, finns det fler dårar här i krokarna som kan mäta rummet åt mig här hemma så får ni gärna höra av er!!

Nästa

Återgå till Teknikforum