Vad händer 220V in i 110V-apparat

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Vad händer 220V in i 110V-apparat

Inläggav henriksch » 2009-09-21 08:07

Blev igår erbjuden att köpa en klassisk Marantz, 4-kanalaren som slutar med siffran 40, kommer inte ihåg beteckningen. Juste pris, väldigt bra pris.
Dock hade någon satt i kontakten i ett 220V-uttag då stärkaren var inställd på 110V vilket, enligt utsago, inte hade funkat så bra... (vet inte mer om exakta symptom)
Efter detta hade den inte varit i närheten av något uttag och inte heller blivit öppnad.
Min fråga:
Vad kan ha hänt?
Skulle det kunna sittta någon säkring som gått och därmed skyddat resten eller måste man räkna med att mycket i spänningsdelen har rykt, eller kanske ännu mer?

Vet någon? (Man kanske skulle ta och ångra sig, det är ju kul grejor...)

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-21 10:06

Den enda fyrkanalaren som slutar på -40 är 4240, så det är en sådan det måste vara i så fall.

Mer kan jag inte hjälpa till med :-/

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2009-09-21 16:11

När jag gick i skolan så var det någon som hade ställt om en dator i klassrummet till 110v, och när någon startade den så uppstod en mindre "explosion" följt av en hemsk rök. Panik urartade.

Roligt så här i efterhand. Men jag tror inte att den datorn gick att rädda. Kanske detsamma hände den här förstärkaren?

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2009-09-21 18:33

Det har jag jag gjort med en bildskärm. Då sköt jag en säkring och en likriktardiod i nätaggregatet har jag för mig. Annars klarade sig allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-21 19:26

Jag hade en bekant som hade datafirma. En kund till honom hade pillat på den där knappen och kom tillbaka med illaluktande nätaggregat. Kunden hävdade att det inte stod någonstans i manualen att man inte fick pilla på knappen. :roll: Han fick ett nytt nätaggregat, så funkade datorn sen.

Jag skulle tro att det är det vanligaste; prylarna i och närmast nätdelen ligger i farozonen. Är det en pryl med riktig trafo finns chansen att det bara är en säkring som har gått.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-09-21 20:06

Jag har gjort det med ett nät-agg till en gammal PII:a. Det nätagget ville sig aldrig mer funka.

Testa byta säkring? :)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2009-09-21 20:08

Jag har fixat ett datornätaggregat som någon stoppade in 220 V

i när aggregatet var satt på 110 V det visade sig att det var

ett överspännings skydd som hade gått sönder så jag plockade

bort det från kortet satt in en ny säkring och sen så fungerade

det.

mvh Lasse

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2009-09-21 20:10

Jag har fixat ett datornätaggregat som någon stoppade in 220 V

i när aggregatet var satt på 110 V det visade sig att det var

ett överspännings skydd som hade gått sönder så jag plockade

bort det från kortet satt in en ny säkring och sen så fungerade

det.

mvh Lasse

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-09-21 20:11

Se där, se där; Lasse! :D

Man lär sig något nytt varje dag.

/Fulckies

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-22 18:16

Tack för svar.
Det låter ju lite som om det var fiffigt och klokt att låta bli den affären...

...men ändå...

Är det troligt att ett datornätaggregat är lika konstruerat som en förstärkare från 70-talet?? Är det alltså rakt över jämförbart?

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-22 18:25

henriksch skrev:Tack för svar.
Det låter ju lite som om det var fiffigt och klokt att låta bli den affären..

Nej varför det. Be honom koppla in den och testa, nu rättställd.
Får han ljud ur högtalarna, så köp direkt. De är eftertraktade dessa bestar.

Har råkat koppla in rakapparaten ställd på 110V efter resor, men den har inte gått sönder för det. Tror jag haft den i över 20 år.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-09-22 20:33

AlNiCo skrev:När jag gick i skolan så var det någon som hade ställt om en dator i klassrummet till 110v, och när någon startade den så uppstod en mindre "explosion" följt av en hemsk rök. Panik urartade.

Roligt så här i efterhand. Men jag tror inte att den datorn gick att rädda. Kanske detsamma hände den här förstärkaren?

Samma sak hände på våran skola, datorn krånglade och någon tyckte att "hmm om jag ändrar på den här switchen så kanske datorn fungerar igen" *POOOOOM, kpffffffffffff* (och mycket rök)
Men jag har för mig att nätagget skickades in på reparation och sedan fungerade datorn igen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-22 21:30

henriksch skrev:Är det troligt att ett datornätaggregat är lika konstruerat som en förstärkare från 70-talet?? Är det alltså rakt över jämförbart?

Nej, det är inte alls troligt. Och det är nog till 70-talarens fördel, förutsatt att det inte har pyrt rejält (dvs att trafon har kokat ihop).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-24 06:28

Hmm, det kanske är värt ett försök då...
Tack för tips Svante!
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-09-24 16:02

nu har jag inte öppnat någon Marantz, men de H/K och AKAI (som går att köra på olika spänningar) jag kollat på har säkringar efter trafon ...

kan du leta upp nån gammal manual till den så kan du se vart det sitter säkringar ....

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-09-30 10:21

Tja friskt koplad hälften brunnet.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
orven

Re: Vad händer 220V in i 110V-apparat

Inläggav orven » 2009-10-07 21:56

henriksch skrev:Blev igår erbjuden att köpa en klassisk Marantz, 4-kanalaren som slutar med siffran 40, kommer inte ihåg beteckningen. Juste pris, väldigt bra pris.
Dock hade någon satt i kontakten i ett 220V-uttag då stärkaren var inställd på 110V vilket, enligt utsago, inte hade funkat så bra... (vet inte mer om exakta symptom)
Efter detta hade den inte varit i närheten av något uttag och inte heller blivit öppnad.
Min fråga:
Vad kan ha hänt?
Skulle det kunna sittta någon säkring som gått och därmed skyddat resten eller måste man räkna med att mycket i spänningsdelen har rykt, eller kanske ännu mer?

Vet någon? (Man kanske skulle ta och ångra sig, det är ju kul grejor...)

mvh
Henrik

Verkar som om du inte fick något riktigt svar på din fråga utan det tillkom en massa om switchade nätdelar i datorer m.m. Dessa nätdelar arbetar med sönderhackad likström (ca. 300 volt) och som regleras i till och från pulser över små ferit-transformatorer. Switchade nätdelar klarar i regel av inspänningar från 100 till 240 volt.

När det gäller förstärkaren, så är primären lindad med tunn koppartråd och den sekundära med grövre samt mindre varvtal. När det gäller trafon så kan det bli avbrott i den ena 110 volts lindningen (finns 2 x 110 volts lindningar) eller kortis och det räcker med ett varv i trafon som blir kortsluten (i princip). Detta beror på hur länge trafon var inkopplad på 220 volt.
På den sekundära sidan så blir spänningen fördubblad under den tid som transformatorn arbetar. Här kan det också hända saker men räddningen kan vara stabiliserade spänningar ut i apparat och det beror på komponenternas stryktålighet den stunden dom försöker att hålla ner till förutbestämd nivå. Kilar en stabb vidare som har (låt oss säga 12 volt ut) så har den ca. 16 -20 volt in. Vid en normal kortslutning i stabben kan medföra 16 till 20 volt men det överlever det mesta men ett brumm uppstår oftast. Vid dubbelt in på 110 volt så blir ju 17 till 20 volt dubbelt så hög vilket innebär katastrof för vissa komponenter.
Vågar inte gissa felets utbredning, utan att ha mätt i apparaten.

Är inget rekommenderat köp utan fackmans undersökning.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-10-07 22:06

Hej och tack Orvar
Har slagit den ur hågen efter att ha läst ditt inlägg, det låter som om du vet vad du snackar om.
Tack för hjälpen!
Henrik

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-10-07 22:49

henriksch skrev:Hej och tack Orvar
Har slagit den ur hågen efter att ha läst ditt inlägg, det låter som om du vet vad du snackar om.
Tack för hjälpen!
Henrik
Ingen orsak. Det finns alltid en ny apparat bakom hörnet bara man är på rätt plats s.a.s.

Återgå till Vintage-hifi