elektrostatisk repellerande kraft, finns det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

elektrostatisk repellerande kraft, finns det?

Inläggav housemicke » 2009-09-23 16:34

ännu en tråd inspirerad av normans elektrostater.

jag undrar om man kan få ett elektrostatiskt fält att repellera saker, tex en mylarfilm. så som jag förstått det så dras membranet mot dom 2 olika plåtarna i en elektrostat, men kan man på nåt sätt få elektriciteten att trycka filmen ifrån plåtarna istället, eller samtidigt som det sker en attraktion på andra sidan (tänker på saker som inte innehåller permantmagneter)?

hur är det med elektromagnetiska system, kan man få ett system som inte innehåller magneter (kan ju ferromagnetiskt dock) att repellera nåt?

tänker på system såsom linjärmotorer och sånt, dom attraherar väl saker, inte repellerar? http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_electric_motor

eller tänker jag fel? kan man på nåt sätt få system som inte innehåller permanentmagneter att repellera varandra som 2 magneter?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-23 17:30

Elektrostater är vanligen av push-pulltyp. Både tryck- och dragverkan på membranet alltefter signalens varierande polaritet.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-23 17:45

men beror det på att dragkraften ändar polaritet eller att du faktiskt har repulsionskraft på ena plåten?

alltså det funkar ju om man har 2 plåtar. men om man bara vill ha en då, en bakom tex. jag vill kunna trycka och dra membranet med samma plåt. jag undrar om det går.

om dom är push/pullkopplade så skulle det ju funka med bara en plåt eller?
annars är det ju pull/fasförskjuten pull på andra sidan. tror jag.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-23 20:22

Det har funnits sådana "enkelsidiga" elektrostater men push-pull är ju så mycket bättre. Det blir ju mera symmetriska membranutslag. Om membranspänningen inte är hög blir det lätt överslag med en asymmetrisk lösning. En hög membranspänning ger också högre avstämmningsfrekvens. Böjda membran som Martin Logan's är inte speciellt symmetriska, även om man har försökt genom att avståndet stator-membran är olika för att tillse att kraften som membranet utsätts för blir någorlunda lika åt båda håll. Det krävs betydligt mindre kraft att flytta membranet mot den bakre statorn.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-23 20:23

Jag tycker att kan något attrahera så måste det också kunna repellera. Det ligger liksom i sakens natur.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-23 20:34

Jo, så är det ju fast i den här världen ska det helst ske symmetriskt för att hålla nere distorsionen. Enkelsidiga magnetostater typ Magnepan är ju ett exempel på vad som händer vid stora membranutslag, hög andratonsdist om inte annat och så dynamikbegränsas lågbasen rätt dramatiskt vid pådrag. De stora modellerna lider inte alls så som de mindre. Jag har de stora ståendes... inaktiva!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-23 20:41

ja som sagt jag bara undrade om man på nåt sätt kunde trycka ett ferromagnetiskt eller icke ferromagnetiskt material bort från sig (dock ej en magnet), med hjälp av nån slags elektromagnetisk kraft, eller om det går med elektrostatisk kraft. och hur det går till typ, om det går. men som sagt det kan vara nåt jag missat totalt.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-23 22:00

Absolut är det så att det kan bli repulsion. Du har säkert sett det på nån fysiklektion. Minns du tjejen med långa håret som fysikläraren laddade upp med bandgeneratorn?

Det går att bygga både balanserade system (som de flesta elektrostathögtalare är), men också ickebalanserade, med bara en bakeletrod. Kondensatormikrofoner är ju såna, men i princip kan man även bygga högtalare så. Anledningen att man oftast inte bygger dem så är att det finns en ganska kraftig kvadratisk term i överföringsfunktionen som ger andratonsdist. Den balanserar man bort i det balanserade systemet.

I mikrofonen behövs inte det eftersom membranutslaget är så litet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum