Bilder på vackra vintage prylar ni har!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-22 21:11

Lason skrev:Stilren :)

Ja, det tycker jag också.
Smaken är ju bekant som baken, men jag tycker designen är riktigt snygg; klassisk på något sätt...
Som lite totalt onödig upplysning kan jag meddela att tandberg-modellerna från 70-talets första hälft har högt anseende bland de i Norge som anser sig själva vara riktiga vintage-tandberg-kännare. Bland dem finns det de som inte "godkänner" ljudkvaliteten hos någon tandbergreceiver konstruerad efter ca 1973!
Den här modellen; alltså TR 200; samt Huldra 10 och TR 1000 anses vara bland det bästa Tandberg tillverkat i receiverväg. Och bland dessa tre är det Huldra 10 som är den bästa. Många norrmän håller den för att vara den bästa och mest välljudnade receiver Tandberg tillverkat.
TR 2075 och andra "modernare" modeller är alldeles för kalla och vassa i ljudet menar man.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-09-22 21:32

En riktigt gammal pjäs som jag tycker är vacker på sitt eget sätt. Blaupunkt Arkansas från väldigt tidigt 60-tal. Barskåp ingår såklart :) Enlig andra bilder skall den stå på korta ben dom finns inte.

Tyvärr är tonarmen trasig så det går inte spela plattor, men det finns en bandspelaringång där jag brukar köra lite Ipod och radio förstås, den har ett vacker mjukt rörljud som sprider värme.. Tonkontroller som heter Bas och Sopran

Ett

Bild

Tu

Bild

Tre, oj det bor visst lite gamla diskanter i den..

Bild

Notera HIFI-knappen :D

Bild

Det var det där med tonarmen, synd på så rara ärtor!

Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-23 06:16

Snygg!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-09-23 09:36

bassman skrev:

Bild

Oooh den där bilden framkallar barndomsminnen, vi hade/har en precis lika dan Blaupunkt fast utan barskåp och skivspelare :D typ, bara radion. Exakt samma kattöga och skala osv. Den låter mäktigt! Stor högtalare fram och en på var sida om träkabinettet för "ambience" :D

Undrar vad en sådan är värd; emblemet på tyget saknas tyvärr.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-23 20:50

Den här är också riktigt klassiskt vacker, tycker jag.
Radionette SM 65 med vinylspelare BSR P128 (BSR = Birmingham Sound Reproducers).
Med 2 x 25 W i 4 ohm var detta den effektstarkaste receivern Radionette tillverkade under 70-talet. Just den här modellen fanns på marknaden åren kring 1975.
Notera uteffektmätarna! Gör de någon nytta när uteffekten är 2 x 25 W?
Yngre faktisktmedlemmar kanske inte känner till Radionette. Det var Norges andra konsumentelektronikproducent efter ettan Tandberg.

Bild

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2009-09-23 21:46

Vet inte om jag klassas som yngre..35 e jag i alla fall. :lol:

Den där Radionetten kommer jag väl ihåg från en kompis föräldrars vardagsrum. Minns att vi tyckte "bas"-knappen var ball. Blev enligt vad jag minns mycket "tung" bas när den trycktes in. Dock pallade inte dom tillhörande högtalarna så mycket.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-09-23 21:49

kanske det är mig bland annat kjell syftar på, är bara 27, men radionette känner jag til,l men visste inte att det va norskt, snarare nått franskt.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-09-23 22:00

Vinylcalle skrev:
teosig skrev:De här två Luxman L-430 och Rotel RT-824 tillsammans med ett par Oa12 står och spelar hemtrevligt i mitt sovrum, Roteln bytte jag till mig medans Luxmannen betalade jag 1500 för, lite överpris vid närmare eftertanke men jag ville ju så gärna ha den.

Bild

[/img]

Var nog inte alls något överpris utan helt acceptabelt, och prestanda mässigt får du nog inte mer för de pengarna. Luxman är ju ursprunget till japansk hifi.

Kul att se radion är lite storebror till min egen.

Ska se om man kan få in bilder på egna saker snart också.

MvH Carl

Jasså så det säger du, men då kan jag va lugn över att det inte va nått överpris.

Fast en liten annan stilla undran, jag läste att L-430 börjades tillverka efter det att Alpine hade köpt in sig eller tagit över Luxman.

Då jag förknippar Alpine med bilstereo och inte japansk hi-fi, hur ligger det till med det egentligen, nån som har nån länk till nån Luxman historia ? eller kanske Luxman forum.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-09-23 22:28

teosig skrev:
Vinylcalle skrev:
teosig skrev:De här två Luxman L-430 och Rotel RT-824 tillsammans med ett par Oa12 står och spelar hemtrevligt i mitt sovrum, Roteln bytte jag till mig medans Luxmannen betalade jag 1500 för, lite överpris vid närmare eftertanke men jag ville ju så gärna ha den.

Bild

[/img]

Var nog inte alls något överpris utan helt acceptabelt, och prestanda mässigt får du nog inte mer för de pengarna. Luxman är ju ursprunget till japansk hifi.

Kul att se radion är lite storebror till min egen.

Ska se om man kan få in bilder på egna saker snart också.

MvH Carl

Jasså så det säger du, men då kan jag va lugn över att det inte va nått överpris.

Fast en liten annan stilla undran, jag läste att L-430 börjades tillverka efter det att Alpine hade köpt in sig eller tagit över Luxman.

Då jag förknippar Alpine med bilstereo och inte japansk hi-fi, hur ligger det till med det egentligen, nån som har nån länk till nån Luxman historia ? eller kanske Luxman forum.

Är inte säker men min gissning är att 200, 400 och 500 serien han tas fram utav luxman innan alpine började forma om företaget.

För mig blir det alpine först i och med de svarta plastsaker som senare kom. Därmed inte sagt att de är dåliga för det vet jag inget om. Men de skiljer sig markant från tidigare serier.

MvH Carl (ung användare)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-24 06:29

heliac skrev:Den där Radionetten kommer jag väl ihåg från en kompis föräldrars vardagsrum. Minns att vi tyckte "bas"-knappen var ball. Blev enligt vad jag minns mycket "tung" bas när den trycktes in. Dock pallade inte dom tillhörande högtalarna så mycket.

Då är du och Radionetten ungefär lika gamla...

Även min erfarenhet; den du har om basknappen...

:)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-09-24 06:37

teosig skrev:kanske det är mig bland annat kjell syftar på, är bara 27, men radionette känner jag til,l men visste inte att det va norskt, snarare nått franskt.

Nja, jag syftar inte på någon speciell. Att vara ung har sina fördelar. Men i just det här fallet; den extremt viktiga kunskapen om Radionette; är det en nackdel att inte vara 50+.
:wink: :roll: :lol: 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-09-24 22:58

phloam skrev:
bassman skrev:

Bild

Oooh den där bilden framkallar barndomsminnen, vi hade/har en precis lika dan Blaupunkt fast utan barskåp och skivspelare :D typ, bara radion. Exakt samma kattöga och skala osv. Den låter mäktigt! Stor högtalare fram och en på var sida om träkabinettet för "ambience" :D

Undrar vad en sådan är värd; emblemet på tyget saknas tyvärr.

Jag såg ett avsnitt med antikrundan där denna pjäs avhandlades, Plunski eller vad han nu heter berättade att priset var lågt kanske runt tusen spänn och lite uppåt. Men samtidigt sa han att det var morgondagens antikviteter därför att tinget är lite värt och det är liten målgrupp som vill ha, många skrotas därför blir det så att få bra ex överlever... När jag är gravad å kall kanske mina barnbarn dra in lite deg :)

Nå hoppas det dröjer! Den skall stanna här, däremot har jag tankar att riva ut skivspelaren och stoppa in HiFi-prylarna där.. Helgerån visst, det som stoppar mig är att utrymmet är endast 46cm djupt och det blir trångt att dra igen dörren..

Men går det att stoppa dit ett nytt eller liknade skivspelarverk? Någon som vet eller har tips? Att byta tonarm är kanske inte gångbart?

Vad göra tips pliiis. Såna goa prylar känns inte rätt att slakta! Utan återställas, men kanske inte till vilket pris som helst.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2009-09-25 19:37

Har sovit i farmorns sommarstuga i två dagar nu p.g.a Skördefesten, och släpade med mig lite grejer för att överleva tillvaron :)

Först gamla Tandberg receivern som vart uppe förr här, modell HIFI-FM, 50-tal nånting har jag för mig ni kunniga daterade den till :) 2*15W

Bild

Sen ett par högtalare jag skulle vilja ha årtal på :) TROR det är ett par Philips, då etikett m.m är likadant som på ett par likadana, fast större som står kopplade till Sansuin i källaren. Riktigt bra ljud faktiskt ihop med tandbergförstärkaren... 4 Ohm 10W Made in Finland står det på dem. Inget annat, inget fabrikat eller nånting. Skulle tänka mig att det sitter ett 6,5" element i varje.

Bild

Blev hur som helst imponerad av ljudet, tydlig men inte skrikig diskant och detaljrikt mellan... Basen vart kanske lite klen, men finns tillräckligt för att njuta av musiken :) Grymt bra med tanke på priset... 0 kr för receivern och 50 kr för högtalarna :)
I friggeboden jag sov i för att huvudhuset vart upptaget fick dem golvet att skaka iaf när man vred upp ;)

Men vad bra radiomottagning det är på dem gamla receivrarna! Min AKAI är okej, men denna är grym!
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-09-25 22:24

bassman skrev:Men går det att stoppa dit ett nytt eller liknade skivspelarverk? Någon som vet eller har tips? Att byta tonarm är kanske inte gångbart?

Skulle du kanske kunna skaffa en gammal lenco och integrera istället? Typ Lenco 7-serien? Det skulle då åtminstone se helskönt ut, det är jag övertygad om. :)

Användarvisningsbild
golodhir

Inläggav golodhir » 2009-09-28 07:23

Förra veckan hade vi grovsophämtning i området, då hade någon vänligheten att ställa ut följande apparater:

En Marantz 1515. Den fungerar fullt ut men behöver lite rengöring i omkopplare etc samt lite nya lampor. I övrigt är den i nyskick, inte en repa på höljet.
Bild

En Marantz 6025. Den behöver en ny rem men det får nästa ägare ordna(nån som är intresserad av att ge den ett hem?). Annars är den i rätt fint skick men lite repig på locket.
Bild

Slutligen ett par högtalare av okänt märke. Någon har bytt fronttyg och det har suttit lappar på baksidan men de har fallit bort. Elementen är i alla fall en SEAS H336 bas samt en SEAS 87H diskant. Kan det vara ett par Expert? Har någon nån idé? De låter i alla fall rätt trevligt!
Bild

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2009-09-28 21:34

golodhir skrev:Förra veckan hade vi grovsophämtning i området, då hade någon vänligheten att ställa ut följande apparater:

Men va i...

Dom där högtalarna skulle jag vilja ha. Ingen risk för torkade kanter på basarna i alla fall. Är det 10"?

Användarvisningsbild
golodhir

Inläggav golodhir » 2009-09-29 00:11

heliac skrev:
golodhir skrev:Förra veckan hade vi grovsophämtning i området, då hade någon vänligheten att ställa ut följande apparater:

Men va i...

Dom där högtalarna skulle jag vilja ha. Ingen risk för torkade kanter på basarna i alla fall. Är det 10"?

Japp, det är 10-tummare men jag tänkte nog behålla dem. Skivspelaren tänker jag dock inte behålla, det får nog räcka med en Rega P3 och en Sonab S85.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-09-29 06:10

Samma element som sitter i Dynaco A25 ser det ut som http://home.indy.net/~gregdunn/dynaco/components/speakers/index.html (kolla en bit ner på sidan)

Juste ljud i dessa lådorfaktiskt i alla fall, lyckades övertyga en svärson att det var sådana han behövde tillsammans med en Sonab R7000 istället för någon glappig iPod-docka...

Han säger sig vara nöjd (men vad skall han säga pojkstackaren, när en nördig svärfar spänner ögonen i honom :wink: )
/H

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-01 15:42

Nu har jag snålåkt här tillräckligt länge, så det börjar bli dags att bidra med en bild.
Bilden* är lånad, skicket på det här exemplaret är ju inte det bästa.
Är lite osäker själv på vilket år dom här kom. Men jag köpte min för sisådär 25 år sedan.

*Edit. Tog bort ful bild på en B4-200.
Senast redigerad av 2-ch 2010-06-17 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-10-04 15:03

Hittade den här stapeln för 600 kr på en loppis :D Det är en fullt fungerande Luxman L-205 i fint skick med tuner och kassettspelare.

Bild

Bild
Senast redigerad av SeBBBe 2009-10-04 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-04 17:13

snyggt fynd stort grattis

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-05 14:07

Tyvärr har jag ingen fungerande digitalkamera så jag kan inte lägga upp bilder på mina "vintage"-apparater, ännu.

Men i min apparatnostalgihörna står:

*Harman/Kardon PM620, integrerad förstärkare
*Harman/Kardon A401, integrerad förstärkare den med
*Harman/Kardon T403, radiodel med AM och FM
*Harman/Kardon 2000, toppmatad kassettbandspelare (kuriosa; den
har varit i lång och trogen tjänst på SR i Norrköping. Nyligen
renoverad, hade "glapp" i något med bandspänningsavkännaren
(kallas det så?))
*Sharp RP-113 skivspelare med tangentialtonarm
*Micro MX-5 elektrostatiska hörlurar, anslutna till förstärkarens
högtalarutgång

Och i källarförrådet (:oops:, jag borde nog ta upp de i lägenheten... :roll:)
ett par basreflexhögtalare, trevägs JBL L50 som behöver ny baskon-
upphängning...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-05 18:48

Välkommen hit Grovsnickare!
De där apparaterna minns jag!
:D
M v h

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-05 19:04

Hej Kjell och tack tack så mycket för välkomnandet!

I brist på fungerande digitalkamera så letade jag på bilder på några av mina apparater på nätet. Någon bild på Harman/Kardon 2000-kassettspelaren hittade jag inte, bara en dålig "kopia" från en bruksanvisning (jag hoppas inte bilderna är "för stora").

Den översta bilden föreställer en Fisher radiodel FM-2421.

Bild
Bild
Bild
Bild

Tandbergapparaten jag pratade om är en Huldra 9-receiver. En tidigare ägare har kladdat med någon sorts röd färg på frontpanelen, och en del av texten vid några av kontrollrattarna är helt eller delvis bortskavd.

Dessutom saknas alla fyra DIN-kontakterna för anslutning av högtalare (4 ohm). Men de finns ju att få tag i på enkelt sätt, antar jag.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-05 20:39

De där HK-apparaterna från 70-talet är ju fantastiskt vackra. Klassiskt stilrena på något vis.
Kontrar med en bild på min HK 330B.

Bild

Användarvisningsbild
highfive

H/K 2000

Inläggav highfive » 2009-10-05 21:46

Hej

Här kommer en bild på H/K 2000

Bild

mvh highfive 8)

(bilden länkar till flickr)

Användarvisningsbild
Grovsnickare

Inläggav Grovsnickare » 2009-10-06 08:15

Tack Kjell och highfive för de fina bilderna!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-06 08:24

En A-402!
En sån har jag också hemma i väntan på... (ja, inte vet jag) Ena kanalen har lagt av, men när den fungerade så gillade jag den.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-10-06 08:50

förlåt en yngling, och jo jag vet att frågan varit upp tidigare osv... :oops:

men jag fattar fortfarande inte hur man lägger upp bilder här :?: [/b]

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-10-06 10:18

leffe skrev:förlåt en yngling, och jo jag vet att frågan varit upp tidigare osv... :oops:

men jag fattar fortfarande inte hur man lägger upp bilder här :?: [/b]

Hav tröst unge man :) här finns alla roliga koder, fet, kursiv, understruken:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... e=bbcode#9

Sen finns det en avdelning som heter Test under rubriken Övrigt där man under
mummel och svordomar till slut får det att fungera så där tjuuusigt som alla andra.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi