The shelf

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

The shelf

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-23 22:02

Jag fortsätter min vandring genom de dumma frågornas dal.

Flertalet högtalare har ju en "hylla" där diskanten är placerad längre bak i förhållande till andra element.

T.ex. vissa Ino-modeller och någon Technicsmodell.

Jag har i min egna lilla vrå intalat mig att det har med fasförskjutning att göra?

Har jag fel, eller har jag rätt? Oavsett, varför har man en hylla?

Likaså kan man fråga sig varför då t.ex. piP inte har det, om det visar sig vara fördelaktigt i andra modeller. Olika element? Eller är det en budgetfråga?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
philip

Re: The shelf

Inläggav philip » 2009-09-23 22:41

Fjonkalicious skrev:Jag fortsätter min vandring genom de dumma frågornas dal.

fortsätt gärna, jag lär mig så mycket i din skugga! :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 22:45

Man vill ha samma akustiska centrum. I tex piP så sammanfaller baselementets med diskantelementets rakt av, medan i te x pi60 krävs det en hylla.

Grannilson kan nog skriva spaltmeter om det och har också visat hur man kan ta reda på den hos ett element, focalpunkten alltså..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: The shelf

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-23 23:02

philip skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag fortsätter min vandring genom de dumma frågornas dal.

fortsätt gärna, jag lär mig så mycket i din skugga! :D

Snart når vi the singing bush:

http://www.youtube.com/watch?v=LMtM26UxKho

:-D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-23 23:03

MagnusÖstberg skrev:Man vill ha samma akustiska centrum. I tex piP så sammanfaller baselementets med diskantelementets rakt av, medan i te x pi60 krävs det en hylla.

Grannilson kan nog skriva spaltmeter om det och har också visat hur man kan ta reda på den hos ett element, focalpunkten alltså..

Url me ;-)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-09-23 23:11

MagnusÖstberg skrev:Man vill ha samma akustiska centrum. I tex piP så sammanfaller baselementets med diskantelementets rakt av, medan i te x pi60 krävs det en hylla.

Även Skrutten har skrivit om detta i sin tråd om utvecklingen av hans Skruttishögtalare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 874#344874

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-23 23:13

Nu ska jag röra till det lite...
Technics sade sig göra faslinjära talare. "Faslinjär" är även pi60 tex men inte piP. Fokalpunkten är korrekt placerad på pi60 och pip men sannolikt inte på Technics.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-23 23:22

skrutten skrev:Nu ska jag röra till det lite...
Technics sade sig göra faslinjära talare. "Faslinjär" är även pi60 tex men inte piP. Fokalpunkten är korrekt placerad på pi60 och pip men sannolikt inte på Technics.

Jag lägger en bild så att vi tänker på samma högtalare. Varför är inte Technics högtalaren faslinjär. Finns det någon utvecklad förklaring på faslinjär här på forumet eller någon annanstans på the internets.

Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-23 23:42

Fjonkalicious skrev:
skrutten skrev:Nu ska jag röra till det lite...

Jag lägger en bild så att vi tänker på samma högtalare. Varför är inte Technics högtalaren faslinjär. Finns det någon utvecklad förklaring på faslinjär här på forumet eller någon annanstans på the internets.

Bild

Vi tänker på exakt samma Technics högtalare (en serie eg). Och den kan vara faslinjär i någon enstaka riktning, jag orkar nog inte utveckla mer än så (just nu).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-09-24 09:31

Men om man lägger alla element (som man brukar) dikt an mot en plan baffel (utan avsats, Voiture på turkiska), skulle man då inte kunna luta hela högtalaren bakåt för att få allt att komma i rätt fas till örat (Pferd på franska) ??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-24 10:07

soundbrigade skrev:Men om man lägger alla element (som man brukar) dikt an mot en plan baffel (utan avsats, Voiture på turkiska), skulle man då inte kunna luta hela högtalaren bakåt för att få allt att komma i rätt fas till örat (Pferd på franska) ??

Jodå, det finns sådana högtalare också. Men man kan också fixa detta i delningsfiltret.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-24 10:07

soundbrigade skrev:Men om man lägger alla element (som man brukar) dikt an mot en plan baffel (utan avsats, Voiture på turkiska), skulle man då inte kunna luta hela högtalaren bakåt för att få allt att komma i rätt fas till örat (Pferd på franska) ??

nackdelen med det är att du kommer bli tvungen att lyssna off-axis på elementen. Det behöver inte alltid vara ett problem men kan vara det. Personligen upplever jag att man tjänar på att inte använda elementen för mycket off-axis.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 12:02

Det fanns en Amerikansk högtalare som hette Spica som var gjord så. Och det fanns några Svenska högtalare :roll: med sluttande baffel. Bafflarna var dessutom redan i konstruktionen vinklade inåt mot lyssnaren. Det var ett företag i Skillingaryd som byggde dessa :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-24 12:16

Enklast är att kompensera för de olika AC i filtret. Ett tredje ordningens till diskanten brukar klara biffen.

Det är rätt kul när man läser litteraturen kring det här med AC. Det verkar som den allmänna tron är att positionen för AC är oberoende av frekvensen och att högtalarelementet bara är behäftat med minimifasbeteende inom ett begränsat frekvensområde. I själva verket har ju elementet minimifas-beteende oberoende av frekvensen samtidigt som AC varierar. Det hela bottnar i att man inte har väl utarbetade modeller för högtalarelementen för de frekvenser man är intresserad av.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-09-24 16:20

Jag har ett par gamla kef uni-q högtalare, där diskanten sitter i mitten av
baskonen. På så sätt, sades de, skulle ljudet komma i fas överallt.

Är tanken med en shelf densamma? (undrar Cody som tycker att det är bra
när andra som Fjonk ställer "dumma" frågor :P )

Bild
Oh, by jingo!

Återgå till Teknikforum