LindeberG skrev:gnypp45 skrev:Läs igen. Det finns en virtuell klass också.
Inte från början och vinst i den ger ett par kablar. Som sagt bondfångeri och skulle egentligen inte de som köpt högalare mer behöva kabeln än ett par högtalare till.
Sen så kan man undra över följande möjligtvis felformulerade meningar
" Alla designer skall vara öppna (inte göras anspråk på av sin påhittare)"
Så om någon skulle göra en genialisk yttre design så får de inte göra anspråk på den? Usel regel. Normalt är ju att den som kommer på något har upphovsrätt så att företag inte kan stjäla idén. Medan privatpersoner ofta fritt får kopiera utan problem.
Alltså, nu läste jag inte det här inlägget förrän nu, men du har en mycket tråkig attityd och du verkar inte ha förstått själva idén bakom tänket. Det här är ett ganska öppet forum där folk inte tvekar att tweaka och designa saker i grupp och där man gärna ger råd och ger förslag på design och lösningar. Det är ju inget som har med Ino att göra i sig, det tänket.
Att överhuvudtaget lägga sig i en internetbaserad tävling (som du ens varken kan eller vill vara med i) känns bara - och är - småaktigt.
Jag tror ingen av oss som lagt tid på design av högtalare här ens haft tanken på att mönsterskydda dem - tanken är ju att man osjälviskt ska kunna inspirera andra och få feedback på det man gör.
Ingvar har sina konstruktioner klara. Formfaktorn är satt. Den yttre designen är ju inget att patentsöka. Hur skulle det ens gå till?
Samtal till PRV: "Hej, mitt namn är LindeberG, jag skulle vilja patentskydda en högtalare - som inte jag har gjort - men jag har valt att klistra paljetter på den och vill patentskydda själva mönstret och färgen grön". Lycka till.
Jag förstår inte hur du LindeberG orkar läsa igenom kriterierna och sedan försöka pseudo-analysera upplägget och peka på "möjliga felformuleringar" när du inte ens bemödar dig om att stava ordentligt själv och skriver med styltig grammatik.
Du tillhör den där sorgliga kategorin som inte har något konstruktivt att tillföra utan bara är ute efter att punktera en idé - och sedan kommer med platta efterhandskonstruktioner när du får mothugg. Som när någon påpekar att den finns en "virtuell klass" och då svarar du; "inte från början".

Det är självklart för vilken vuxen person som helst som kan hantera ett dynamiskt förlopp i livet att saker och ting växer fram och ändras efter synpunkter från andra - dina känns dock lite trångsynta och leder ju bara in i ett grått hörn.
Själv kanske jag deltar i den virtuella tävlingen, men det skulle inte vara för kablarnas skull - det är ju en symbolisk vinst - utan för att det är kul.
Formen på högtalarna är ju redan given - det är ju designen som skall premieras. Bondfångeri? Knappast. Bara ett sätt för konstruktören att väcka intresse, premiera sina kunder och skapa ett positivt engagemang.
Jag ser fram emot att få se vad den konstruktiva och designorienterade sidan av Faktiskt.se ska komma fram med under resans gång.