Man har låtit tillverka en kopia på Ino-B59 (något moddad) och nu skall dessa säljas med diskanter som ett piP-kopia-kit som skall matchas mot piP ljudmässigt för ungefär en tusenlapp mindre än vad löselement för motsvarande piP-kit skulle kostat?
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Man har låtit tillverka en kopia på Ino-B59 (något moddad) och nu skall dessa säljas med diskanter som ett piP-kopia-kit som skall matchas mot piP ljudmässigt för ungefär en tusenlapp mindre än vad löselement för motsvarande piP-kit skulle kostat?
Fjonkalicious skrev:Kommer portmynningen och elementet försänkas?
Mvh
Filip
Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Kommer portmynningen och elementet försänkas?
Mvh
Filip
Som shifts säger. Diskant ja men bas nej. Porten kommer att sticka ut någon mm så jag tror inte de flesta beklagar sig över detta.
screen skrev:1. Om lådvolymen är rätt på testlådan(?) och rörlängden är rätt(?) betyder det att lådan kommer bli djupare på den riktiga?
Kanske är ute & cyklar nu...
2. Måste inte den nedra skruven till diskanten vara i så det inte finns risk för vibrations-skaller nu när den bara hänger på två (2) ?
3. Sedan en nyfiken fråga till bara Naq: Vad väntar du dig för sträckning nedåt i frekvens av detta bygge?
Densen skrev:Är Iö inbjuden till blindtesterna?
Nusse skrev:Hmm, tycker nog att det ser "billigt" ut när inte element är försänkta. Men görs det av ljudmässiga skäl eller om det är omöjligt, så får jag väl leva med det.
Densen skrev:Har John lämpliga skruvar att sälja, eller följer det med vid lådköp?
screen skrev:Måste inte den nedra skruven till diskanten vara i så det inte finns risk för vibrations-skaller nu när den bara hänger på två (2) ?
screen skrev: Måste inte den nedra skruven till diskanten vara i så det inte finns risk för vibrations-skaller nu när den bara hänger på två (2) ?
Kalejdokom skrev:screen skrev:Måste inte den nedra skruven till diskanten vara i så det inte finns risk för vibrations-skaller nu när den bara hänger på två (2) ?
Bara ett förtydligande till Naqrefs svar.Jag tror att du avser den tredje skruven som håller fast diskanten i waveguiden - den skruven sitter med säkerhet (osynlig) under kanten på basen. Diskanten sitter sedan med fyra (av fem) skruvar i baffeln. Detta framgår av bilderna i början av denna tråden (sidan 1). Kanten på diskanten är inte bortfräst så mycket som man kan tro när man ser bilden på den "färdiga" lådan. OK?
dimitri skrev:För amtörblindtestare som ut:
Om man blindestar pK mot piP på enklast möjliga sätt, dvs via en förstärkare med dubbel uppsättning terminaler och A/B omkopplare. Kommer nivåskillnad att höras? Jag pratar inte om nivåkalibrering på 0,1 dB när utan en ev realistisk (klart hörbar) nivåskillnad.
D
Därmed inte sagt att högtalarna kommer tåla så mycket som 1000w varken kontinuerligt eller dynamiskt.
Naqref skrev:Nusse skrev:Hmm, tycker nog att det ser "billigt" ut när inte element är försänkta. Men görs det av ljudmässiga skäl eller om det är omöjligt, så får jag väl leva med det.
Det görs av ljudmässiga skäl men oxå för att det är i princip tekniskt omöjligt att med enkla medel ordna det i detta fall.
screen skrev:Därmed inte sagt att högtalarna kommer tåla så mycket som 1000w varken kontinuerligt eller dynamiskt.
OK! Men vad har du för tankar här då?
Fjonkalicious skrev:Om man nu skulle vilja försänka basen så är det väl bara att först försänka diskanten, sätta i plattan och försänka för basen med plattan i?
Troligtvis ett meckigt moment för fabrik, men inte så svårt för hemmapularen som inte har centraltumme.
Fjonkalicious skrev:
Om man nu skulle vilja försänka basen så är det väl bara att först försänka diskanten, sätta i plattan och försänka för basen med plattan i?
IngOehman skrev:Visst uppfattade jag att det handlade om att arbeta som konstruktör, vilket gör att jag känner jag mig ju ännu mera hedrad - för någon vidare företagsledare är jag ju inte...Så det visar ju också ditt goda omdöme.
![]()
I mitt sinne är det som konstruktör man driver att företag, men det är
nog bara på grund av att jag inte förstår mig på ekonomi. Det är väl
bara en konstig struktur som finns med där liksom runt alltihopa, eller?
Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Om man nu skulle vilja försänka basen så är det väl bara att först försänka diskanten, sätta i plattan och försänka för basen med plattan i?
Troligtvis ett meckigt moment för fabrik, men inte så svårt för hemmapularen som inte har centraltumme.
Det har du helt rätt i men det kommer uppstå två problem. Det finns risk för läckor i spalten mellan bas och diskantfront. Sedan kommer det akustiska avståndet förändras i o m a att basen flyttas tillbaka 5mm. Det behövs därför göras smärre justeringar i filtret.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster