Jag har länge varit intresserad, eller kanske tom fascinerad, av tre- eller fyrvägshögtalare. En favorit är tex NHT 3.3 men även andra trevägare som B&W 801 mfl
På senare tid har jag börjat fundera mer på det och då egentligen en slags tre/fyrvägs-hybrid. Dvs en trevägshögtalare som delas nedåt mot basmoduler. En slags trevägstopp helt enkelt.
Rent estetiskt gillar jag

http://www.troelsgravesen.dk/TJL3W.htm
Dvs en trevägare med 3/4" diskant, 4" mellanregister och 6,5"(7") midbas. En liknande konstruktion är http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm eller den "klassiska" trevägaren med 3/4"-1" diskant 5" mellanregister och 8" bas. Den senare är dock inte visuellt tilltalande på samma sätt. Den förra blir dock en lite mer slimmad historia vilket kanske tilltalar lite mer.
Det finns förstås andra varianter och alternativ. Lådtyp kan vara både sluten och basreflex. Det beror lite på baselement förstås. Men då jag tänker mig att det ska delas vid 80hz så bör det inte spela så stor roll (annat än vid delningsintegration). Sen är det klar att om man kan bygga den så att alternativet finns att köra fullrange kanske det inte gör nåt.
Men i första hand kanske man kan tänka sig delningar kring (ca) 500-800 och 2000-3500
Men varför treväg? Ja för mig har det alltid varit tanken om att ha element som spelar under uppbrytningsfrekvensen har alltid varit intressant. Bättre spridning och renare ljud (mindre dist) är det jag inbillar mig att man kan få genom det. Sen kanske man kan vinna nåt i effekttålighet också.
Men då till det riktiga problemet; att hitta element.. Kanske främst tänker jag på mellanregister. Det finns nästan inga!
Nu har jag iofs en del krav. Dels hade jag tyckt det varit roligt att använda hårda koner som alu (är väl det vanligaste). Alternativt andra styva material. Men egentligen finns det ingen speciell anledning. Ett bra papperselement fungerar det med.
Det jag tänker mig är ett 4" element med cirka 88-90db känslighet i 8ohm. En bra (rak) frekvenskurva och låg dist inom kanske 500-6000 hz. Speciellt känsligheten är ett problem. Frekvenskurva och dist går att hitta element som uppfyller men det är svårt att få alla tre..
ven femtumselement är svåra att hitta för den delen.
Ett annat krav jag har är att de tre elementen ska gå visuellt ihop. Att använda en vit kon till mellanregistret och en gul kevlarkon i basen ser helt enkelt inte så tilltalande ut. Även små skillnader som ett coatat pappersmembran i mellan och en rå-papperskon i bas tycker jag inte känns intressant.
Troelsgravens högtalare är exempel på hur jag tycker det bör hänga ihp. Även NHT 3.3 har en koherens i det visuella.
Så vad ahr ni andra för funderingar kring detta? Elementförslag, lådförslag, designförslag. Kom igen och spåna