Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jo, den som uppfann RCA borde hängas. Bara att signalstiftet ger kontakt före jorden när man sätter i kontakten... Bzzzt säger det när man stoppar i kontakten. Det skulle det inte göra om jorden hade anslutits först.
Men de är bra just för att de är standard, man slipper leta adaptrar, åtminstone ganska ofta.
UrSv skrev:
Använder man Netriks nya RCA så ansluter jorden först vid inkoppling och bryter sist vid urkoppling. De är riktigt smarta tycker jag som använder såna...
Bamsefar skrev:Svante: Det finns en kopia av densamma på Elfa, något billigare:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6426.htm
Jax skrev:Nästa är en halv våglängd och detta är giftigt om man har impedansfel utefter ledningen. En halv våglängd är 10 meter vid 10 MHz i en RG59. En halvvågsledning är en impedansreflektor så att säga, den återspeglar en impedans i ena änden i den andra. Om vi nu har vår 25-ohmiga RCA-kontakt exakt 10 meter från sändaren kommer denna att se 25 ohm vid 10 MHz. Dvs amplituden kommer att sjunka vid denna frekvens. Är kabeln kortare händer inte detta.
Således, om vi använder dessa skräpiga RCA-kontakter så gör kabeln kortare än 5 meter eller någonstans mellan 6 och 9 meter. Behövs längre än 9 meter så kan inte RCA användas, åtminstone inte i mottagaränden.
Bamsefar skrev:Okej, låt mig göra en mycket grov förenkling: Mina videosignkablar är 0,5 meter långa = inget att ta hänsyn till (alltså RCA vs BNC osv) eftersom problemet helt enkelt inte kan förekomma på en sådan kort kabel ???
Svante skrev:Bamsefar skrev:Okej, låt mig göra en mycket grov förenkling: Mina videosignkablar är 0,5 meter långa = inget att ta hänsyn till (alltså RCA vs BNC osv) eftersom problemet helt enkelt inte kan förekomma på en sådan kort kabel ???
Detta betyder att inte ens en 0,5 meters kabel behöver vara speciellt noga anpassad för att det ska bli tillräckligt bra. Då förstår man att kontakten är ännu mindre viktig, oavsett kabellängd.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 13 gäster