Dags att uppgradera efter drygt 15 år?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hamrin

Dags att uppgradera efter drygt 15 år?

Inläggav hamrin » 2005-01-07 16:17

Hej! Jag funderar på att uppgradera mitt nuvarande system:
Förstärkare: Pioneer A-91D
CD: Pioneer PD-91
Tuner:Pioneer F-91
Kassettdäck: Pioneer CT-91
Skivspelare: Pioneer PL-3f
Detta köpt med WAF i minnet, vilket jag sen lyckades att förstöra med att köpa ett par Yamaha NS-1000 M högtalare. :roll:

Nu tänker jag flytta det här systemet till ett annat rum för att använda tillsammans med datorn för ljudredigering och liknande.

Lyssnar man på bra inspelningar, typ Donald Fagen: Kamakiriad,
låter det faktiskt helt OK i mitt rum på 25kvm. Men nog borde utvecklingen gått framåt, eller hur?

Min tanke är att ta ett steg i taget (ekonomin hindrar), och avsluta med högtalarna.
Prisidé: Förstärkare Eller AV-Reciver ca: 10,000-15,000
CD/DVD-Spelare ca: 8,000-13,000

Jag söker nu råd om vad jag ska börja med. Kan bara köpa en sak i taget, med ca: 5-6 månaders mellanrum. Jag har medvetet utelämnat prisidé på högtalare eftersom det är det sista steget och kräver lite mer eftertanke och lyssning.

Tacksam för råd från en novis.

Användarvisningsbild
hamrin

Inläggav hamrin » 2005-01-07 16:31

Hm... Avslutningen blev lite fel, Det är jag som är novisen. :oops:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-07 16:39

Rent spontant känns det som att det är en väldigt dyr signalkälla.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-07 16:40

Jag skulle börja med att byta högtalare. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-07 16:52

Jag håller med morello.

Max spånar:
Högtalare: 25-30kkr (kanske nåt begagant, där finns verkliga fynd för den som ligger på lur och kan få fram kontater fort. Nyligen såldes ett par B&W 802 S3 för 14000 (!)).
Förstärkare: 10kkr (Denon eller yamaha). Eller för/slutstegskombo med embla erato som försteg.
CD: Denon DN-C615
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hamrin

Inläggav hamrin » 2005-01-07 16:54

dawen: Helt OK för min del. Jag går gärna ned i prisklass. Tacksam för påpekandet.

Morello: Ja, högtalarna ska definitivt väck från det primära lyssningsrummet. Min idé var att köpa det andra först och sedan lyssna mig fram till en bra högtalarkombination.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-07 17:00

Håller med Morello och Max_Headroom: Börja med högtalarna - du vinner bevisligen markant mera på att byta dessa än om du t.ex. byter förstärkare eller signalkälla ;)

Most-bang-for-the-buck helt enkelt !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dags att uppgradera efter drygt 15 år?

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-07 17:12

Hamrin, dina Pioneerprylar står sig fortfarande mycket bra. Sååå himla mycket har faktiskt inte hänt på elektronikfronten. Det som utvecklats väsentligt är däremot surroundformat, DVD och liknande, och det är ju bara att lägga till om du vill ha det. Din förstärkare har relativt mycket effekt och kan säkert driva de allra allra flesta högtalare med god ljudkvalitet. CD-spelaren är erkänt bra och även med ett extremt snabbt drivverk som saknar motstycke och inte alls finns lika bra på marknaden längre. Radion är också erkänt bra, kanske inte världens bästa, men det blir extremt dyrt att hitta något bättre idag. Kassettdäcket är också bara att behålle eftersom det knappt finns något bättre, och det säljs ju knappt längre ens. Däremot skulle säkert en stationär CD-brännare passa finfint som nytt inspelningsformat, eller så bränner du i en dator istället.

Jag tror absolut att det är högtalarna som är den svagaste länken i din anläggning. Se bara till att du skaffar några som är ljudtryckskapabla, då du vant dig vid NS1000 som har bra ljudtryckskapacitet. Det som jag tycker inte är så bra med NS1000 är att de låter distrorderat i diskantregistret och är helt enkelt jobbiga att lyssna på. Ljudbilden har de också svårt med. Och så går de inte tillräckligt djupt heller.

Högtalare som jag tror du gillar kan vara (eller som jag gillar kanske jag ska säga):

* B&W 801 Nautilus, 802 Nautilus (även se gamla 801 o 802 tycker jag är jättebra)
* Amphion Xenon (mkt bra o snygga)
* Ino Audio diverse modeller (mkt bra, mycket för pengarna, lång lev.tid)
* NHT Evolution T5, T6

Ovanstående högtalare är helt klart bättre än NS1000.

Billiga hyfsade modeller men inte bättre än NS1000 på alla punkter, bara på vissa saker:
* Carlsson OA58
* Nya Quadarna med "vanliga" element
* NHT billiga
* m.m.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hamrin

Inläggav hamrin » 2005-01-07 17:20

Härligt! :D Det här bevisar att jag gjorde rätt i att be om råd först, innan jag rusar åstad och handlar. Lägger genast om kurs mot högtalarnas förlovade land. Begagnat är ju billigare, men kanske en aning svårare att provlyssna på innan man köper. Att sälja mina nuvarande högtalare kan hjälpa ekonomin på traven en smula.

Tips på högtalare tages tacksamt emot.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-07 17:33

hamrin: Jag tycker att du fått väldigt bra tips redan av Johan_Lindroos! Jag är själv ägare till Ino Audio piP, och pi60 är säkert en lagom modell för dig, med tanke på ungefär hur mycket du tänkt lägga på förstärkare och signalkälla.

Det finns en stor nackdel dock. Köper du inte monteringssats/byggsats så är väntetiden drygt ett år. Fast, den som väntar på något gott! :wink:

I väntan på dessa kostar Ino Audio piP, som är en väldigt god återgivare för sin ringa prislapp och storlek, 3950 i monteringssats, om inte priset ändrats sen senast.

Var bor du?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-07 17:41

Hej h!

(H-talarna! Tunern! Kasettdäcket! CD-spelaren! Förstärkaren! PlattenSpielern!)

A* har ingen koll på dessa hifiprylar (men yttrA* sig självfallet ändå göra 8)!)
Verkar ju vara hyffsat grymma prylar du inneha och Yamaha-högtalarna är enligt uppgift bra
dem med men fallA* nog gör in i HögtalarKören ändå, du får mkt bra högtalare för de pengar
du är villig att spendera och (enligt A*) är det då dessutom betydligt enklare o sen höra vad
efterföljande apparatbyten egentligen gör för ljudlig skillnad. A*nser högtalaren vara (nästan)
alla hifisystems svaga länk! (medan CD-spelaren oftast är den starkaste! (i synnerhet uti lite
dyyrare hifisystem!))

Mvh A*

Användarvisningsbild
hamrin

Inläggav hamrin » 2005-01-07 17:48

Jag bockar och bugar! Ni är fantastiskt vänliga och snabba. För att inte tala om fulla av förslag. :D

Johan_Lindroos: Tack för ditt inlägg. Fick mig att tänka till. :idea:

dawen: Jag bor drygt 3 mil söder om Södertälje på en ö som heter Oaxen. Att löda och bygga lite själv är en möjlighet, men helst inte från grunden.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-07 17:54

hamrin: Då har jag två förslag åt dig som du får välja mellan! Antingen ringer du till en gubbe som heter Ingvar Öhman och beställer en tid för provlyssning av Ino Audio-högtalare, eller så åker du hem till Johan_Lindroos, Bamsefar eller annan Ino Audio-ägare i Sthlmsområdet, och lyssnar på deras system. Trots väntetiden tycker jag att detta är väldigt kompetenta högtalare, om Hotspur ursäktar :wink:

När man är i bytartider tycker åtminstone jag att det är kul att åka runt och lyssna på lite anläggningar och förstå hur det kan låta, och dessutom få höra hur ägarna till anläggningarna gått tillväga då de bestämt sig för sina uppgraderingar.

Man får en bra inblick i ungefär hur många deniros man är tvungen att göra av med också. Vissa andra musikintresserade gör sjujäkla gott kaffe dessutom 8)

Användarvisningsbild
hamrin

Inläggav hamrin » 2005-01-07 18:03

Vissa andra musikintresserade gör sjujäkla gott kaffe dessutom

Kaffe, som är min andra last efter musik, tack för tipset.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-07 18:07

hamrin: Då ska du titta in under Övrig diskussion, där bl.a. Johan_Lindroos och gromit diskuterat kaffemojänger!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-07 18:48

Ja där, eller här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

kaffebilder på sid 3.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Köpråd