skrutten skrev:Tja baffelsteg ja - men det kanske blir för mycket av det goda och därför kan basen upplevas som seg - fast det eg är ett rumsligt problem.
/G
DVD-ai skrev:Typ det resultat som jag hoppades på
och det resultat jag vet borde gå att få, men Beijergad håller på att lära sig xOver pro och det måste han göra före jag har hjälpa honom alls med filter.
han måst veta hur "sammanhanget" ser ut... det gör han ej nu och han inte programmet alls.
Edit: din filterlösning, är den medräknad baffelsteg eller bara en "råskiss".. ?!

Absolut är det så, Och denna 3dB ska vara reglerbar mellan ca -1dB och +3dB
alltså ingen fara för att det blir för mycket av det goda!
Edit: det beijergard egentligen gör just nu är att försöka designa ett 2,5vägs filter med lite användarstöd av Timpolanen.
Jag ska även hjälpa honom lite, men detta är bra för då lär han sig hur programmet fungerar...
det är i det närmaste omöjligt att hjälpa en person på distans med att arbeta i ett program om personen i fråga inte redan ha en inblick i lite hur programmet fungerar.
Så det är bra att Beijergard få sitta och pula lite och via "testa och misslyckas" så kommer han att lära sig hur sammanhanget i ett filter är.
För han ska designa filtret, jag hjälper gärna till med rekommendationer och vägledning, men jobbet ligger på honom, jag orkar inte sätta mig in i en filterkonstruktion på det viset just nu.
Jag har en viloperiod...
men jag tänkte att vi skulle utgå från original filtret och sedan göra om filterkonstruktionen till diskanten, LP till basen blir förmodligen ganska lik och LP till den andra basen skulle jag tippa på hamnar vid typ 600Hz eller så..
Och det med 1a ordningen + Lpad (ger motsvarande 2a ordningen men med impedans korrigering) (Diskant filtret hadde nog att bli ett 3e ordningen och "inte följa skolboken"... om jag hade designat det..)