Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Släpade hem ett par andra högtalare i dag som storleksmässigt är jämbördiga med dessa luxor 4061 .Philips 66 rh 431 heter dom , sitter en 8"+dubbla domediskanter i dom, lådan är sluten .Dom är inte ens nära luxorlådorna i ljudkvalitet
zapanasta skrev:Släpade hem ett par andra högtalare i dag som storleksmässigt är jämbördiga med dessa luxor 4061 .Philips 66 rh 431 heter dom , sitter en 8"+dubbla domediskanter i dom, lådan är sluten .Dom är inte ens nära luxorlådorna i ljudkvalitet
Frontskydden gjorde jag av 8mm plywood ock jag har använt träplugg som frontfästen, sitter mkt bra men det går givetvis att ta lös skydden ,är bara kondensatorbyten som återstår nu.Helt suveräna högtalare till detta ändamål enligt mig i alla fall . Angående förstärkeriet så får det duga med denna, är en blandare som sagtKjell_Kranzberg skrev:Snygga tygfronter du gjort!
Hyllan ser inte så dum ut den heller...
![]()
Men du borde väl ha en vintage förstärkare...![]()
![]()

Falkis skrev:Tjenare Kjell!
Det är rejäla saker det där, ska du göra såsom zapanasta och fixa upp dem? Mvh.
Falkis skrev:Är filtret lika simpelt som i 4041:orna, i dessa högtalare?
Hur går du tillväga, mer exakt, när du fixar en dammkåpa på det där viset?
Mvh
Ja det där hade du säkerligen räknat ut själv för länge senKjell_Kranzberg skrev:Tack Zap! Bra! Så ska man naturligtvis göra.
Har letat flera veckor aktivt nu efter ett par bra högtalare för musik i ett rum 7x7x3½m (och som senare även ska passa som bakhögtalare i hemmabio), ska användas med en Onkyo TX-SR606 förstärkare/hembioreceiver. Och jag är ändå inte varken audiofil eller särskilt kräsen, men jag har ett par Luxor (jajamensan - de var stora på 70-talet tydligen!) 3-vägs basreflex 46x33x20cm som jag kört med NAD 3155, och jag vill att den nya uppställningen ska låta lika bra eller bättre, men trots att mina gamla prylar har många brister (köpte högtalarna på loppis för 15 år sen för 200kr o bytter de spruckna baselementen mot ett par Peerless 6,5") så har det visat sig svårt.
Jag har provlyssnat på Amphion Argon 2, Focal Chorus 806 och 807, Canton GLE 430, Dali Ikon 2, B&W CM1, Dynaudio "lillebror till Excite X16" (tror det var X12), m fl, o läst om ännu fler. Bäst av dessa var Focalerna och Elac (lyssnat på BS133, BS203A och FS207), sämst var B&W, men alla har samma problem "i mina öron" så att säga:
Mina Luxor har mest diskant o ger bäst rymdupplevelse (men det kan även göra ljudet lite skrälligt/gällt och ge väsande "s"), och de har en maffig bas "med stuns"som samtliga nämnda högtalare saknar.
Blir spännande att höra ditt omdöme om domKjell_Kranzberg skrev:Bra Zap!
Intressant!
Kanterna har kommit, så jag hämtar dem efter jobbet. I helgen bör jag få tid att montera dem.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster