Moderator: Redaktörer
The-Master skrev:PLP till mig...
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Brasklapp: Original mupps med vinklad frontbaffel kanske låter något bättre än de Mupps jag byggt.
När skall du sluta kalla dina alster för Mupps?![]()
![]()
Sluta med det! Du har inte byggt MUPPS - du har byggt något annat. Du har redan sagt att du skall ge tusan i att benämna dem så. Följ det!
Eller menar du att jag kan ta piP och utforma lådan hur jag vill och kalla det piP?Det vet jag att Ingvar skulle motsätta sig rätt ordentligt!
R1T skrev:En fråga! Kommer det att vara hål för elementen och br-röret på PLP versionen, eller får man fixa det själv![]()
Richard skrev:Då man läser vissa trådar kan man få den känslan att MuPPs skulle kunna låta likvärdigt som ett par piP. Det är inte sant.
screen skrev:Sedan (kanske) det kan finnas en lite mera humoristisk (klang) aspekt på det hela också, allt behöver inte hela tiden vara så in i h_lvete tillsnörpt och absolut korrekt. Eller hur?
dimitri skrev:Vad gäller din ansats till pK. Det är spännande även om valet av beteckningen kan tyckas vara begränsande eller varför inte inskränkt. Här håller jag med Ingvar. Du vet, skygglappar, tunnelseende, perspektivlöshet osv. Jag menar alltså enbart ditt namnval, inget annat.
dimitri skrev:Sedan en fundering om hela projektet. Jag har på någe viss en känsla att du med din ambitiösa ansats inte gör dig själv riktig rättvisa. Jo, ditt projekt har blivit till som en följd av att det ligger ett antal oanvända element och "skräpar". Det är en utmärkt idé att göra ngt mycket bra med dessa. Men ponera att du en vacker dag finge en idé att göra en pK utan att ha tillgång till ett antal element, från scratch sas. Hade du valt just dessa element? Kanske, kanske inte. Du hade i alla fall kunnat välja vad du vill. Jag är medveten att i pK-begreppet finns en prisaspekt. Men ändå.
Nåväl, lite tankar från Dimitri som borde syssla med ngt helt annat.
screen skrev:Såååå...vad sa ljudet som kom ut första gången då?
Eller du kanske bara körde svep och annat tråkigt för mätningens skull?
Berätta...berätta...
boom skrev:Vad för typ av rör skall andvändas och vilka filter komonenter kommer att andvändas .
För om det blir en dimension som inte går att köpa på den lokala vvs butiken så kan jag lika bra beställa 2st .
Naqref skrev:Nu hör ju Mupps inte till denna debatt men för att avsluta den så ska jag bara nämna det blindtest som gjordes hemma hos Amit. Där jämfördes piPs med Mupps och piM. Mupps hade inte helt mycket att hämta mot piPs men den var betydligt närmare piPs i karaktär än piM:s.
Edit: Den lät m a o mer likt piPs än den lät likt piM samt hade en känslighet som var betydligt närmare piPs.
Naqref skrev:boom skrev:Vad för typ av rör skall andvändas och vilka filter komonenter kommer att andvändas .
För om det blir en dimension som inte går att köpa på den lokala vvs butiken så kan jag lika bra beställa 2st .
Det blir standardrör från Monacor. Behövs 2st per låda. Mer info om alla komponenter som behövs kommer senare när konstruktionen är helt färdig.
Richard skrev:1. Det är möjligt, och om jag förstått det rätt, så användes 3,3 ohms filtret i MuPPs, vid eran jämförelse.
2. Klangkaraktär är ju en sak, ljudtrycksförmåga, spridning, dist samt djupbasförmåga är ju en annan.
Richard skrev:... fast allting, internvolym, rörets diameter och längd, elementets placering i lådan, samt filtret är exakt enligt ritningen. Så är också baffelns exakta mått.
screen skrev:Peter, när beräknar du att du vill ha deg för talarna? Bara så man vet på ett ungefär i tiden eftersom jag kommer att vara på resande fot lite framöver. Jag tyckte det glunkades om att detta skulle gå ganska så geschwindt när det väl brakar loss.
Hmm...en Faq skulle lösa alla boliner...
Edit: visst f-n jag står ju på reserven...
Användare som besöker denna kategori: nijo och 21 gäster