Rätt fas på Japansk elektronik(Blå eller brun ledare) ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Otto

Rätt fas på Japansk elektronik(Blå eller brun ledare) ??

Inläggav Otto » 2005-01-07 20:26

Hemma i "Svedala" kör vi ju med blå ledare till nollfas och t.ex
svart, brun till fas.
Men hur e' de' med Japsarna ?
Jag har en blå och en brun ledare ut från min Accuphase, kan jag
vara säker på att brun är fas och blå är nolla ?
Eller kan det vara tvärs om på andra sidan klotet ?

Extremt tacksam för svar !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-07 21:09

Tja, lyssna, låter det bra, är det inte fel... 8O 8) :D

Allvarligt, en fasprovare kan väl ge svar på din fråga, men inte tycker jag att det är nåt att bekymra sig om.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Otto

Inläggav Otto » 2005-01-07 22:04

Svante skrev:Tja, lyssna, låter det bra, är det inte fel... 8O 8) :D

Allvarligt, en fasprovare kan väl ge svar på din fråga, men inte tycker jag att det är nåt att bekymra sig om.

Så om man kopplar elektroniken fasrätt eller ej är inget man
behöver bekymra sig över........OK....

En får tacke !

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-07 22:06

Alltså, strömmen byter ju ändå riktning och har sig. Ska du vända på kontakten i samma takt? :twisted: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Otto

Inläggav Otto » 2005-01-07 22:21

dawen skrev:Alltså, strömmen byter ju ändå riktning och har sig. Ska du vända på kontakten i samma takt? :twisted: :wink:

:? :?: :? :?:

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2005-01-08 00:37

dawen skrev:Alltså, strömmen byter ju ändå riktning och har sig. Ska du vända på kontakten i samma takt? :twisted: :wink:

Det där har jag också funderat på. Hade t.o.m en lärare på elprogrammet som var audiofil och linn fantast som propagerade för rätt fasvända kontakter, och linn med för den delen. Gudskelov hade jag inte honom i några kurser! Och hur blir det sen med transformatorn? Den avskiljer ju nät och förstärkare galvaniskt. Så blir verkligen fas och nolla detsamma på sekundärsidan?

Vilka är de tekniska argumenten för egentligen? Kan inte komma ihåg att jag har hört några...

\\Alikzus - som börjar bli ringrostig efter att har pysslat med annat är plugg och elektronik på ett halvår.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-08 00:49

Bakpå en gammal luxmanförstärkare som jag har finns det en indikator för fas. Japanerna kanske håller vid detta HÅRT ! 8O
NN

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-01-08 01:19

Alikzus skrev:Och hur blir det sen med transformatorn? Den avskiljer ju nät och förstärkare galvaniskt. Så blir verkligen fas och nolla detsamma på sekundärsidan?

Vilka är de tekniska argumenten för egentligen? Kan inte komma ihåg att jag har hört några...

Ena sidan på primärlindningen kan vara mer kapacitivt kopplad till apparatens chassie än den andra och då kan man få lite skillnad i brum och störningar om man vänder kontakten.

Användarvisningsbild
Otto

Inläggav Otto » 2005-01-08 02:02

NNord skrev:Bakpå en gammal luxmanförstärkare som jag har finns det en indikator för fas. Japanerna kanske håller vid detta HÅRT ! 8O

Intressant, jag ska undersöka detta, kanske har Luxmantillverkarna
varit framme och indikerat fas på Accuphase-elektronik oxå....
Annars kanske jag kan komma över en gammal Luxman och flytta
över fasindikeringen till min stärkare :roll:

Oj det är redan en dag i morgon, God Natt !

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-08 12:16

man kan faktiskt enkelt testa genom att vända och lyssna. Hör du vilken som är bäst så använd den vändningen. Om du inte kan höra vilken som är bäst spelar det ju ingen roll hur den är vänd
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2005-01-08 12:17

NNord:
Har sett det på en Luxman som hade rörförsteg som vi lagade i skolan en gång.

norman:
Okaj!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-01-11 15:31

Det har stått mer om fasvända kontakter i andra trådar. Emellertid är det så att det inte är ovanligt att det finns klara mätbara skillnader på apparaten beroende på hur fasen är vänd. Vänd åt ena hållet ger apparaten ifrån sig mer läckströmar (eller vad den korrekta benämningen nu kan tänkas vara) än när kontakten är vänd åt andra hållet.

Mätningen görs med en vanlig s.k. faspenna som förs mot apparatens hölje. Apparaten bör vara frikopplad från andra apparater (=endast kopplad till elnätet). Det läge (=vändning) på nätsladden som ger minst/senast utslag är "rätt".

I ljudsammanhang gäller detta apparater från bland annat fabrikat som NAD, QUAD, Yamaha, Technics, Thorens, Pioneer, Rotel, Dual och Harman Kardon. (Och säkerligen andra också - met det är ovan nämnda fabrikat jag har mätt. Jag kan alltså bara tro att det även gäller andra fabrikat!)

Huruvida denna mätbara skillnad är hörbar eller inte kan man tvista om. Jag påstår att den kan vara det (=är det på vissa apparater).

Hälsn. Michael

Återgå till Generellt om hifi