Moderator: Redaktörer
n3mmr skrev:Om man har två enklare men kalibrerade mätmikar, t ex ibf akustik EMM8cal, kan man då rationalisera eller förbättra sina högtalarmätningar på nåt enkelt men givande sätt?
Svante skrev:n3mmr skrev:Om man har två enklare men kalibrerade mätmikar, t ex ibf akustik EMM8cal, kan man då rationalisera eller förbättra sina högtalarmätningar på nåt enkelt men givande sätt?
Det är tveksamt när det gäller högtalarmätningar. Oftast så är det just uppställningen av miken som tar tid, medan mätsignalen spelar ganska fort. Att behöva spela mätsignalen två gånger i stället för en är alltså ingen stor vinst. Dessutom finns det en liten risk att mikrofonerna stör varandra akustiskt om de sitter nära varann. Även mikstativen är ett (litet) problem och ju mer skrot man ställer framför högtalarna detso större blir det.
När jag mäter på röst däremot är det mycket bra att ha två mikrofoner, eftersom det är snudd på omöjligt att göra precis samma ljud med rösten två ggr i rad.
n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Om man har två enklare men kalibrerade mätmikar, t ex ibf akustik EMM8cal, kan man då rationalisera eller förbättra sina högtalarmätningar på nåt enkelt men givande sätt?
Det är tveksamt när det gäller högtalarmätningar. Oftast så är det just uppställningen av miken som tar tid, medan mätsignalen spelar ganska fort. Att behöva spela mätsignalen två gånger i stället för en är alltså ingen stor vinst. Dessutom finns det en liten risk att mikrofonerna stör varandra akustiskt om de sitter nära varann. Även mikstativen är ett (litet) problem och ju mer skrot man ställer framför högtalarna detso större blir det.
När jag mäter på röst däremot är det mycket bra att ha två mikrofoner, eftersom det är snudd på omöjligt att göra precis samma ljud med rösten två ggr i rad.
Jag funderade på att man kunde mäta vid baslement och vid port samtidigt och lägga ihop resultaten. Ungefär sådär.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster