Turbulens och blåsljud i basreflexrör?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Turbulens och blåsljud i basreflexrör?

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-27 23:48

Jag har snokat på en hel del byggen här på faktiskt.

När jag var liten grabb och strosade omkring på Ring Knutstorp och kollade på allehanda historiska racingbilar när pappa körde så kommer jag ihåg att man försökte med massa olika knep. Många bilar hade ju öppet blås med trattar till förgaseriet. T.ex. denna lösning på en can-am bil:

Bild

I vilket fall, jag kommer ihåg att en person hade svarvat andra trattar i aluminium som inte hade så vass kant. Dessa trattar hade rund kant, istället för den skarpa kanten som blir i utkanten på tratten så fortsatte rundningen och bildade en liten mjuk rund kant. Ungefär som en kondom eller som när pingu tutar med munnen.

Motivationen då var att det skulle minska turbulens i tratten och inloppet vilket skulle medföra bättre flöde/blandning av luft/bränsle. Nu vet jag inte riktigt om det var sant eller så vetenskapligt bevisat. Skit samma, det behöver vi inte diskutera.

Men de trattar som finns att tillgå på marknaden har ju just en sådan trattkant, jag tänker främst på inre delen av röret. Kan denna konstruktion påverka blåsljud/missljud/flöde från basporten?

Är turbulens/virvlar något man behöver bry sig om i högtalarkonstruktion?

När man tittar på högtalare generellt så verkar allting så väl genomtänkt, men detta är det ingen som verkar bry sig om?

Kanske beror det på att mina påståenden inte är sanna, eller att det inte gäller för högtalare?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Turbulens och blåsljud i basreflexrör?

Inläggav Svante » 2009-09-27 23:52

Fjonkalicious skrev:Är turbulens/virvlar något man behöver bry sig om i högtalarkonstruktion?

När man tittar på högtalare generellt så verkar allting så väl genomtänkt, men detta är det ingen som verkar bry sig om?

Åjo, då har du nog inte läst så noga. Jag tror tom att det finns några klistrade trådar, var det inte en om slitsportar tex?

Hursomhelst är det viktigt. Det är nog faktiskt det största problemet med portar, och det huvudsakliga skälet till att man inte kan göra dem så korta/trånga.

Edit: Den här var bra, har jag för mig:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 7411#47411
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-28 00:58

Jag skall läsa den tråden och söka lite Svante, tack.

Men hur är det just med "flänsen"/kanten på tratten? Nu är jag ingen expert, men om man tänker sig att luften rör sig längs utsidan på röret inne i högtalare och sedan skall ta sig över flänsen och sedan ut genom hålet. Om man gör en radier/mjuk övergång så borde det väl bli ett bättre flöde.

Ursäkta de dåliga formuleringarna men det är ju lite svårt.

Mvh

Filip

Edit: Jag bör nog läsa mer ser jag nu, verkar som här finns svar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-28 01:19

Här är en snabb dålig skiss:

Bild

Skit i att fyrkanten ser olika ut, det skall bara visa var baffeln sitter.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-28 01:20

det finns många trådar om det där.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till Teknikforum