När jag var liten grabb och strosade omkring på Ring Knutstorp och kollade på allehanda historiska racingbilar när pappa körde så kommer jag ihåg att man försökte med massa olika knep. Många bilar hade ju öppet blås med trattar till förgaseriet. T.ex. denna lösning på en can-am bil:
I vilket fall, jag kommer ihåg att en person hade svarvat andra trattar i aluminium som inte hade så vass kant. Dessa trattar hade rund kant, istället för den skarpa kanten som blir i utkanten på tratten så fortsatte rundningen och bildade en liten mjuk rund kant. Ungefär som en kondom eller som när pingu tutar med munnen.
Motivationen då var att det skulle minska turbulens i tratten och inloppet vilket skulle medföra bättre flöde/blandning av luft/bränsle. Nu vet jag inte riktigt om det var sant eller så vetenskapligt bevisat. Skit samma, det behöver vi inte diskutera.
Men de trattar som finns att tillgå på marknaden har ju just en sådan trattkant, jag tänker främst på inre delen av röret. Kan denna konstruktion påverka blåsljud/missljud/flöde från basporten?
Är turbulens/virvlar något man behöver bry sig om i högtalarkonstruktion?
När man tittar på högtalare generellt så verkar allting så väl genomtänkt, men detta är det ingen som verkar bry sig om?
Kanske beror det på att mina påståenden inte är sanna, eller att det inte gäller för högtalare?
Mvh
Filip