Apogee DUET

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Apogee DUET

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-26 10:13

Jag skulle vilja ha ett externt ljudkort och kan inte stå ut med formgivningen på 99% av dom som finns tillgänliga.

Sen finns det ju Apogee DUET. Det är ett firewireinterface för den som håller på med musik. Jag tycker det är assnyggt och funderar på att köpa ett, trots att jag inte håller på med musik.

Någon som vet något om ljudkvalité och hur det funkar att använda bara som ljudkort?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-26 10:19

Externa ljudkort kan man iofs gömma undan, men detta var ju skitsnyggt!
Bild

Men 4,5 tusen är ganska saftigt om man bara ska ha det som ljudkort och inte utnyttja resten.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-26 10:29

Jag är främst ute efter tre saker:

1. Bättre ljud än mac:en.

2. Master volymkontroll för mina monitorer.

3. Möjlighet att ha mina monitorer inkopplade samtidigt som mina hörlurar. Det blir ett sablans dra ut/in hela tiden.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-26 11:04

har du bärbar eller? annars finns det väl inte så många anledningar till att ha externt tycker jag, det finns ju verkligen asbra pci-ljudkort för den summan.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-26 11:09

housemicke skrev:har du bärbar eller? annars finns det väl inte så många anledningar till att ha externt tycker jag, det finns ju verkligen asbra pci-ljudkort för den summan.

Japp, jag har bärbar.

Fast jag funderar på om jag inte skall göra en annan lösning än duet:en.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-26 12:29

housemicke skrev:har du bärbar eller? annars finns det väl inte så många anledningar till att ha externt tycker jag, det finns ju verkligen asbra pci-ljudkort för den summan.

Om man vill rippa från sin vinylspelare eller tuner så är det bättre med 5 meter USB-kabel än dito lågnivåkabel.

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-26 14:27

jag hittar inge specs på den på siten, bara det borde vara tillräckligt för att inte köpa. tror den är överprissatt om man jämför med andra ljudkort i prisklassen.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-26 19:21

Finns även denna, Apogee One.

http://www.apogeedigital.com/products/o ... n=features

Apogee Digital är annars känt för höga prestanda. Dock brukar allt som är märkt Mac vara dyrare än konkurrerande produkter.
Fungerar Apogee One eller Duet tillsammans med PC på något vis?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-09-27 10:46

RogerGustavsson skrev:Fungerar Apogee One eller Duet tillsammans med PC på något vis?

nej. :cry:

eller

nej :D

beroende på hur man ser det,

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-27 17:44

Många som har problem med Duet (brus m.m.). Jag är tämligen säker att det finns gott om alternativ med lika eller bättre prestanda för mindre pengar. En formgiven alu-låda med märket Apogee kostar nog en slant oavsett vad som sitter däri.

/Peter

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-27 18:40

Bild

creative har oxo.

Bild

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-09-28 15:17

Jag har ett Apogee duet sen ngt år eller två. Har det som externt ljud ut från en mac mini.
Det låter nog bra skulle jag tro. Har provat att jämföra med min cd (arcam cd 73) nivåmatchat och orkade inte lyssna länge nog för att höra någon påtaglig skillnad. Har hitills inte hört skillnad mellan nivåmatchade källor iofs...
( har nivåmatchat och jämfört med meridian g08 utan att höra skillnader)

Hade den ett tag till min macbook pro men grejen är att den är strömförsörjd via firewire vilket gör att macbooken blir stekhet och tokvarvar fläktarna så det gillade inte jag i alla fall :( (obs, jag är nog ganska känslig för sådant, YMMV)

Ett ok val som ser snyggt ut. Hade jag en DAW skulle den funka fint tror jag. Till en laptop känns det ogenomtänkt med strömförsörjningen även om det är smidigt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-28 15:38

overture skrev:Hade den ett tag till min macbook pro men grejen är att den är strömförsörjd via firewire vilket gör att macbooken blir stekhet och tokvarvar fläktarna så det gillade inte jag i alla fall :( (obs, jag är nog ganska känslig för sådant, YMMV).

Tillräckligt för att jag inte heller skulle vilja ha en. Sånt är viktigt!

Tror jag måste öppna min och blåsa rent lite, tycker fläktarna går igång i tid och otid.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-28 16:24

Ni som kör MBP.. ni har alltså problem med fläktarna även då ni inte belastar speciellt hårt?

Tänkte kliva upp till en MBP 13" med förhoppning om att den ska gå tystare än min förbann--e laptop som väsnas på tok för mycket.

/Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-28 16:33

Min är en av de första Intel MAC:arna.

Min uppfattning är att när jag hade den i början så gick nästan aldrig fläktarna igång. Men med tiden så ökar det där succesivt. Nu går fläktarna igång vid flashvideotittande, t.ex. youtube eller all reklam som finns på aftonbladet.se får den att gå igång. Jag kör iStat pro för att övervaka processor osv och det verkar inte som processorn jobbar så nämnvärt hårt, långt ifrån full belastning. Vet inte om det är grafiken eller vad det är som ställer till det.

Nu har jag ju min laptop ofta stående som stationär i sovrummet, så där är väldigt mycket damm, så jag tror att den har fått i sig lite av det.

Den blir ju varm, tror fläktarna går igång vid 60 graders processorvärme, ofta när jag sitter med den i knäet så är det knappt att man kan ha den där för att den är så varm.

Men jag kan tänka mig att det är bättre på de nyare varianterna.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-09-28 18:09

Njae, min (mbp 15" c2d 2.4, gf8600gt) varvar bara upp när jag kör tung 3D eller motsvarande (eller idiotdåliga flash!)
Men, som sagt, när datorn måste strömförsörja externa prylar så orkar inte nätagget med utan att allt blir riktigt varmt...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-09-28 23:36

läste nånstans att fläktarna på xbox 360 gick som fan pga av slarv med kylpastan, som resulterade i dålig kontakt med kylflänsen som sen resulterade i att processorerna gick varma = mer fläkt. kan va lönt att skuva upp o kolla så allt sitter åt som det ska.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-29 07:44

Att öppna apparaterna brukar innebära förlust av garantin. Det gäller då att göra ett snyggt jobb. Min gamla laptop hade förseglade skruvar. När garantin väl är ett passerat faktum är det ju inga problem...

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-09-29 11:08

philip skrev:
RogerGustavsson skrev:Fungerar Apogee One eller Duet tillsammans med PC på något vis?

nej. :cry:

eller

nej :D

beroende på hur man ser det,

Apogee gör inte drivrutiner till windows, det är inte riktigt samma sak som att det inte fungerar.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2009-09-29 12:26

Fjonkalicious skrev:Min uppfattning är att när jag hade den i början så gick nästan aldrig fläktarna igång. Men med tiden så ökar det där succesivt. Nu går fläktarna igång vid flashvideotittande, t.ex. youtube eller all reklam som finns på aftonbladet.se får den att gå igång.

Jag har samma "problem" med min MB (första generationen) och det beror åtminstone delvis på att Apple under åren har ändrat regleringen av fläktarna så att de snurrar betydligt mer och tidigare än de gjorde i början.

Om det stör en och man vet vad man gör så kan man ju tvångsstyra dem; kiselkretsar skall ju klara en bit över 100ºC i alla fall.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-09-29 19:20

slockna skrev:
Apogee gör inte drivrutiner till windows, det är inte riktigt samma sak som att det inte fungerar.

för mig är det :)

men å andra sidan tycker jag att det enda som funkar i verkligheten är RME (dock inte AD/DA men som digital in/ut enhet)

Återgå till Köpråd