montena arrayer av element på bredden eller höjden?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

montena arrayer av element på bredden eller höjden?

Inläggav housemicke » 2009-09-29 00:36

som jag förstått det så funkar linjekällor bra men låt säga att jag skulle vilja montera 8st 5tumsbasar på höjden plus kanske 8st diskanter jämter på höjden, vad händer då? hur kommer det låta?

kan man montera en diskant brevid en bas med bra resultat? eller måste den av nån anledning sitta över? kanske 4 basar i en fyrkant med diskant i mitten?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-29 01:07

Vilken komplex fråga....
Vi börjar med det enkla.
- Skall du ha spridning i sidled skall du sätta högtalarna ovanför varann, dvs diskanter i en vertikal rad och basar i en vertikal rad.
- För att undvika alltför mycket skojiga fasfenomen bör bas och diskant sitta nära varann.
-För att inte få instrument som "rör på sig" i ljudbilden bör avståndet mellan högtalarna vara kort, även mellan t.ex 2 diskanter.
- diskanthögtalaren (om du delar någorlunda normalt för en 5 tummare, sådär 3-4 Hz) kommer att "tävla med" basen om att vara referens för höjden på ljudet - över golvet alltså. Trots detta bör nog diskanterna placeras för lyssningshöjd i första hand.

En sak som aldrig diskuteras är basens påverkan på diskantmembranet. JAG TROR att 4 basar och en diskant i mitten påverkar generellt diskantmembranet negativt. Dvs risken är väl att diskantmembranet når Xmax utan insignal på diskanten... Finns det någon som kan fälla en intelligent kommentar om detta?

Återgå till Teknikforum