Moderator: Redaktörer
Men det talar emot att stapla dom, jag vill ju ha ihjäl resonanser, som kan tänkas uppstå mellan golv och tak?MagnusÖstberg skrev:Lägg dem ner du.
Anledningen till att porten är uppåt är att elementet skall vara nära golv, vilket det är iallafall om du välter dem.
I nu läget har jag bara två, men det dyker kanske upp två till vid tillfälle.MagnusÖstberg skrev:Har du så många?
Är det inte lättare att:
a) ställa dem utsprida och döda resonansen mellan sidoväggarna
b) montera en bas vid golvet och den andra vid taket
Förutsätter att du har 4st...och att du kan få avstånden mellan alla och lyssniingspositionen lika..
Det är nog sant. Jag har bara fått för mig att närja prövade att lägga mina nuvarande två moduler så blev det sämre. kan har inbillat mig också, den är det ju en annas sak med 4 st, tänker jag.MagnusÖstberg skrev:Kan du inte få upp basen högre än ställd ovanpå är jag tveksam till att det har någon effekt för golv-takresonansen. Utspridda längsledes har definitivt effekt!
http://www.sonicdesign.se/subplace.html
MagnusÖstberg skrev:Lägg dem ner du.
Anledningen till att porten är uppåt är att elementet skall vara nära golv, vilket det är iallafall om du välter dem.
andershelin skrev:MagnusÖstberg skrev:Lägg dem ner du.
Hmmm, är porten uppåt i orginalutförandet? Eller menar du ovanför elementet?
Anders
_Fredrik_ skrev:Är det inte lite konstigt att inte fler har takmonterade basar? jag menar, stående vågor som uppstår mellan golv och tak borde väl inte orsaka mindre problem än mellan sidoväggarna?
Utspridda efter taket är lika effektivt som utspridda efter golvet.E skrev:_Fredrik_ skrev:Är det inte lite konstigt att inte fler har takmonterade basar? jag menar, stående vågor som uppstår mellan golv och tak borde väl inte orsaka mindre problem än mellan sidoväggarna?
Bra fråga.
En sak som spelar in är förstås att rummets höjd oftast är den minsta dim-
ensionen, det vill säga den där det får plats färst resonanser under 80 Hz.
Mvh E*
CODY skrev:@E
har du ino-högtalare?
Du gissade svinrätt!E skrev:Jag gissade att frågan gällde varför inte fler staplar basmodulerna på
höjden, med tanke på att frågan innehöll något om att tak–golv-resonan-
ser kan tänkas vara lika väsentliga som andra.
Kanske gissade fel?
Alltså jag menade, 4st st basmoduler: Höger golvhörn, höger takhörn och samma sak på vänster sidan.MagnusÖstberg skrev:Utspridda efter taket är lika effektivt som utspridda efter golvet.E skrev:_Fredrik_ skrev:Är det inte lite konstigt att inte fler har takmonterade basar? jag menar, stående vågor som uppstår mellan golv och tak borde väl inte orsaka mindre problem än mellan sidoväggarna?
Bra fråga.
En sak som spelar in är förstås att rummets höjd oftast är den minsta dim-
ensionen, det vill säga den där det får plats färst resonanser under 80 Hz.
Mvh E*
Färst är ett kul ord.
_Fredrik_ skrev:Alltså jag menade, 4st st basmoduler: Höger golvhörn, höger takhörn och samma sak på vänster sidan.
Det låter sunt, men kommer inte att se sunt utKitchenmaster skrev:_Fredrik_ skrev:Alltså jag menade, 4st st basmoduler: Höger golvhörn, höger takhörn och samma sak på vänster sidan.
Jag själv har tänkt mig 4 st på rad mot väggen bakom fromthögtalarna, men där lådorna längst till vänster och höger flyttas uppåt till taket. Ungefär som en glad mun. Min tanke är att vinna både på minskning av bredd- och höjdresonanser.
_Fredrik_ skrev:Det låter sunt, men kommer inte att se sunt ut
Challe skrev:Hur blir det med basstödet från golvet när man börjar stapla högtalarna?
Det borde avta med avståndet men påverkas klangen vid så låga frekvenser?
Du får nog läsa inlägget _Fredrik_ kommenterade igenshifts skrev:_Fredrik_ skrev:Det låter sunt, men kommer inte att se sunt ut
Jodå! Du som trixar med tyger som hänger kunde väl lätt göra en liten
vacker kappa som gömmer de där modulerna under en bänk? Hur skulle det
se ut med moduler i taket egentligen undrar jag (om man inte, som lennartj,
ställer dem på bokhyllan).
När det kommer in två moduler till här ska jag tänka till rejält om hur de ska
kunna gömmas undan.
_Fredrik_ skrev: Jag tänkte ev testa att ha två liggande på varandra.
!
phon skrev:_Fredrik_ skrev: Jag tänkte ev testa att ha två liggande på varandra.
!
Vågar du det? Det kan ju bli en massa småmoduler då ...![]()
En massa piP och piX som måste matas dygnet runt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster