Hemmabioreceivrars verkliga effektkuber-nya mätningar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-25 21:50

paa skrev:Marantz SR6004 testades väl i HemmaBio nr 5/2009, kan någon lägga in värdena från den kuben här i tråden?

Ja gör gärna det. ....jag är på jakt efter att uppgradera och har bara en känsla av att jag vill nog köpa en marantz denna gången.
Kan inte grunda det på något annat än en känsla av kvalitet, och de har gott renomé i tester.

Funktionerna tilltalar mig också .....någon som har erfarenhet av marantz surround förstärkare?

Användarvisningsbild
Sisko

Inläggav Sisko » 2009-09-25 23:44

paa skrev:Marantz SR6004 testades väl i HemmaBio nr 5/2009, kan någon lägga in värdena från den kuben här i tråden?

Det var SR6003 som testades i det numret. Eftersom mätsiffrorna vart fel i tidningen så är kuberna från testet publicerade på nätet:

Mätkuber i .doc-format @hemmabiotidningen.se

Edit: länken vart fel, det är för övrigt de siffrorna som Richard redovisade på föregående sida.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-26 00:27

Det var i en not på sid 55 i nr 9-2009 som dom skrev att dom testat SR6004 i maj, men det stämmer naturligtvis inte, den hade ju inte kommit ut då. Dessutom skrev dom i den noten att priset sjunkit från 10000:- då till 8500:- nu, och det verkar ju inte vara en siffra rätt på det heller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-27 15:42

Nån som har en kub till Denon 4308?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-27 18:00

Näe, men här finns lite mätningar att se och läsa!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-09-29 00:22

IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
högtalare utan att storkna.

Vh, iö

Jag tycker snarast det ser ut som att den storknar bara man tittar på volymkontrollen. 8) (undermålig med avseende på förmåga att svinga spänning)

:P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-29 08:41

screen skrev:Näe, men här finns lite mätningar att se och läsa!

Tackar
/Martin

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-09-29 09:07

Hur menar du Morello??

Svinga spänning?? vad är problemet med Onkyoförstärkaren?

Vilken av dessa tre tror du fungerar bäst då med lite jobbigare last?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-09-29 11:06

Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-29 11:15

Morello skrev:
IngOehman skrev:Onkyo-apparaten verkar trevlig, ur just aspekten att kunna driva en
högtalare utan att storkna.

Vh, iö

Jag tycker snarast det ser ut som att den storknar bara man tittar på volymkontrollen. 8) (undermålig med avseende på förmåga att svinga spänning)

:P

140 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, IEC :?

Varför anger de inte vid drift av samtliga kanaler?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-29 13:56

Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar. :)

användbar för vad? :-) Bio brukar man väl inte lyssna på sådär jättestarkt även om jag märkt att det gärna går åt en och annan W när man har stor duk.... på nåt vis. 8O
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-29 14:15

Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar. :)

Fast den kräsne lyssnaren använder ju ändå separat slutsteg för frontar (och eventuell bas), och med lämpligt val av bakhögtalare borde väl då effekttillgången vara tillfyllest?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-09-29 14:18

mrGaskill skrev:

användbar för vad? :-) Bio brukar man väl inte lyssna på sådär jättestarkt även om jag märkt att det gärna går åt en och annan W när man har stor duk.... på nåt vis. 8O

Jag lyssnar mellan 12 och 15 dB högre på film än på ett modernt fonogram. Ett DTS-spår har ju typiskt oerhört mycket bättre dynamik och är således mindre komprimerat än en typisk pop-CD.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-09-29 14:22

mrGaskill skrev:Bio brukar man väl inte lyssna på sådär jättestarkt [...]

Jag tycker tvärtom. Eftersom filmljudet ofta är mycket dynamiskt, så blir det ganska många watt i topparna för att ha en rimligt hög medelnivå.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-29 14:27

Vänta nu..
Va?
125W @ 8 ohm och nära 200W @ 4 ohm borde väl vara rätt väl tilltaget för nära nog alla högtalare? Speciellt för hemmabiobruk när de dessutom är delade vid ca 80hz...

Nu fattar jag ingenting...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-29 14:35

Poängen var väl att en hemmabioreciver som kan ge 100W borde räcka ganska långt även när ljudspåren innehåller mycket dynamik. Vem vill sitta och lyssna på en krigsfilm vrålhögt? Inte jag. 8) Lyssna på dialog högt? Nejtack. Biljakt? Njae.

Sen lyssnar jag mycket lite på typiska pop-CD. Däremot lyssnar jag lite mycket på DVD-a som oftast inte lider så värst av fattig dynamik. :-)

Nåja det är väl en fråga om tycke och smak hur starkt man vill spela. :) Kul ibland. Medhåll. Oftast musik då med bibehållen dynamik som är välkomponerad.

musik - går att lyssna högt
film - går att lyssna lagom högt
akustisk musik - ska lyssnas på rätt nivå (en violonist som spelar apstark, hör ofta hur man det på riktigt? Kraftkalle som byggt en djävulsfela :D )
imo

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-29 14:52

steveo1234 skrev:

Vänta nu..
Va?
125W @ 8 ohm och nära 200W @ 4 ohm borde väl vara rätt väl tilltaget för nära nog alla högtalare? Speciellt för hemmabiobruk när de dessutom är delade vid ca 80hz...

Lyssnat på körmusik någon gång? Inte omöjligt att du inte skulle säga nej till 600w per kanal till topparna då..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-29 15:10

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:

Vänta nu..
Va?

Lyssnat på körmusik någon gång? Inte omöjligt att du inte skulle säga nej till 600w per kanal till topparna då..

Nu lyssnar jag väldigt lite på musik. Och det blir aldrig körmusik när det väl är musik som snurrar.
Jag har iofs ingen aning om hur mycket effekt jag behöver men tycker att det känns skumt att det ska gå åt mer än 200W. För högtalare med 85db känslighet så får jag i alla fall ut de knappt 105db på lyssningsplats som jag vill ha med "bara" 200W. Och högre än så behöver aldrig mina frontar spela. Subwoofern hanterar större effekter, men, där har jag ju oxo mer effekt så det är ju inga problem.

Kanske skulle vara kul att prova att koppla på separata slutsteg för i alla fall frontarna. Undrar om det skulle ge någon hörbar förändring....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-09-29 15:19

mrGaskill skrev:Poängen var väl att en hemmabioreciver som kan ge 100W borde räcka ganska långt även när ljudspåren innehåller mycket dynamik.

Ja, kanske. Men det beror på hur känsliga högtalare man har. Har man litet halv(o)känsliga högtalare, så är inte 100 w särskilt mycket på dynamiskt material. Och ju mer dynamik i materialet - desto mer effekt krävs av anläggningen. Därför behövs betydligt mycket mer effekt på en fulldynamisk bis-skiva med piano och solosång än på en typisk pop-/rockmuskiproduktion. Och detta för att kunna återge pianot och solosången på en realistisk nivå och pop/rockmusiken på en öronbedövande nivå.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-29 15:20

Jag tycker 90db i medelnivå är lite..

Mina högtalare har en känslighet på runt 91db och jag kommer lätt upp mot 250w/kanal om jag ser film..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-29 15:28

Jaja. Det mesta av mitt resonemang handlade väl kanske om preferenser om hur starkt man VILL spela inspelad akustisk musik och film. :-) Inte om det tekniska såsom medelnivåer, toppar och effektbehov. Det var väl det Morello menade också. Hur mycket kräm han gillar för viss tillämpningar.

MÖ, härligt !

(...det kanske blev en något onödig diskussion med intet nytt. 8) )

MG, det är ju sant.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-29 15:44

Det handlar väl inte så mycket om hög medelnivå, utan att förstärkaren inte ska klippa, när högdynamisk musik, eller filmeffekter spelas.

Spelar du med samma medelnivå och njutbart starkt, så är ju risken stor att förstärkaren klipper vid filmavspisningen.

De flesta med större system, har ju kommit på att det är ovan 80Hz som det behövs mest effekt, för att klara biffen. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-29 15:48

Vad tusan är det för speciellt med körmusik, har aldrig behöver kräma på extra för den. Eller det sker per automatik att man behöver fler watt, sällan gossar.
Jag kör med min medel på max 1W.
Nu får Ostis förklara sig. :lol:

När jag spelade tvärflöjt då luktade det bränt när jag kom in fast då hade jag kört så högt för att det skulle överrösta motorgräsklipparen och det var inga småpotatis.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-29 15:58

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker 90db i medelnivå är lite..

Mina högtalare har en känslighet på runt 91db och jag kommer lätt upp mot 250w/kanal om jag ser film..

Det är väl inte så jäkla konstigt att man kommer upp i många watt när man har 25st högtalare, dom är väl inga evighetsmaskiner, dom behöver väl kraft var och en för att arbeta?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-29 17:37

Vad är lättaste sättet att ta reda på hur mycket effekt man krämar ur sin förstärkare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-29 17:41

Hum skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker 90db i medelnivå är lite..

Det är väl inte så jäkla konstigt att man kommer upp i många watt när man har 25st högtalare, dom är väl inga evighetsmaskiner, dom behöver väl kraft var och en för att arbeta?
Nu pratade vi om 80hz och uppåt enkom, eller två högtalare.

Bassystemet använder mindre effekt, men har avsevärt högre känslighet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-29 19:43

steveo1234 skrev:Vad är lättaste sättet att ta reda på hur mycket effekt man krämar ur sin förstärkare?

För min del har jag mätt hur många amper som går åt, har ett universalinstrument som man kan ställa så det enbart lagrar max värde.
Jag kanske mätte volten också minns inte riktigt, får mäta om endera dagen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-29 19:48

Hum skrev:
steveo1234 skrev:Vad är lättaste sättet att ta reda på hur mycket effekt man krämar ur sin förstärkare?

För min del har jag mätt hur många amper som går åt, har ett universalinstrument som man kan ställa så det enbart lagrar max värde.
Jag kanske mätte volten också minns inte riktigt, får mäta om endera dagen.

Var och hur mäter du det?
Skulle det vara möjligt att mäta tomgångseffekten på förstärkaren och sen mäta hur mycket effekt som förstärkaren drar när man spelar på lite? Då får man iofs förutsätta nära 100% effektivitet och det är kanske lite optimistiskt men kan ge en fingervisning. Eller så har jag helt fel? Någon?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-09-29 20:07

Tack för svaret Morello. Då fattar jag :)

Finns det någon 7.1 recivier under 10kkr som duger till lite mer seriös hembiolyssning?? som går att få tag på i butik alltså??

Jag kan själv tycka att min Pioneer är lite vek när det dundrar på rejält 8)

Finns det bra bilder/effektkuber på olika förstärkare att hitta någonstans på nätet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-29 21:09

Almen skrev:

Fast den kräsne lyssnaren använder ju ändå separat slutsteg för frontar (och eventuell bas), och med lämpligt val av bakhögtalare borde väl då effekttillgången vara tillfyllest?

Men den där Onkyo 607 har väl ingen pre out för frontarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi