Moderator: Redaktörer
Gastone skrev:Antagligen för att styva upp den, utan att öka vikten.
Hum skrev:Gastone skrev:Antagligen för att styva upp den, utan att öka vikten.
Det tro inte jag eftersom räfflorna är radiella. denne tro däremot att det kan har med att högtalaren blir mer bredbandig, jag har en sådan högtalare här från en orgel.
Kom nu för tusan inte och säg emot mig för då blir jag syrak.![]()
Och kommer att älta detta i all oändlihet.
perstromgren skrev:Intressant att det finns så många tolkningar! Jag har ytterligare en: ribborna är till för att dämpa konen, så att kon "break up" (vad heter det på svenska?) inte kan uppkomma så lätt, dvs effekten där konen inte fungerar som en pistong längre.
Svante eller Ingvar! Kom hit med facit!
Scan-Speaks hemsida om Revelator-konen skrev:One of the latest inventions realized in the Revelator midrange
design is the sliced paper (or wood) cone, which reduces breakup
modes in the membrane dramatically. The result is an
undisputed clarity in sound.
Hum skrev:Gastone skrev:Antagligen för att styva upp den, utan att öka vikten.
Det tro inte jag eftersom räfflorna är radiella. denne tro däremot att det kan har med att högtalaren blir mer bredbandig, jag har en sådan högtalare här från en orgel.
Kom nu för tusan inte och säg emot mig för då blir jag syrak.![]()
Och kommer att älta detta i all oändlihet.
Piotr skrev:Snarare att break-upp ska uppstå lättare.. eller tidigare och mjukare kanske är mer rätt uttryckt.
Het enkelt mindre abrubt uppbrytning.
/Peter
-Martin- skrev:Piotr skrev:Snarare att break-upp ska uppstå lättare.. eller tidigare och mjukare kanske är mer rätt uttryckt.
Het enkelt mindre abrubt uppbrytning.
/Peter
Fast nu var det ju äldre element som trådskaparen menade på. De där "Scan Speak-räfflorna "är ju ett relativt nytt påfund. Eller har SS bara förfinat ett gammalt tänk.(?) (Spekulerar också hej vilt...)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster