Moderator: Redaktörer
Den är mycket närsläktad.IngOehman skrev:Audiofilia neurosa (Audiophilia Nervosa) har jag hört talas om.
Vh, iö
Jocke skrev:Har ingen aning om vad som sitter i dom så lägg upp en bild när du ändå har isär dom! NHT har ju ett gott rykte annars men jag har ingen aning om hur de förhåller sig till kommersiella kompromisser. Visst hör man skillnad på komponenter särskilt kondingar och man kan bli överaskad av vad man kan hitta "under huven" på välaktade fabrikat.
/Jocke
MagnusÖstberg skrev:Det kanske var billigare att köpa 10% och mäta/sortera?
Skall du byta något så börja med dem som är i diskantfiltret. Jämför sedan mot den omoddade högtalaren.
Jocke skrev:Antar att spolen med kärna sitter parallellt över diskanten så den luftlindade sitter i serie med basen. Motstånd kan väl ha en viss induktans men det har aldrig oroat mig för jag har inte kunnat detektera skillnad mellan olika typer. Så då återstår konding(ar) i serie med diskanten. Tror det är dessa du ska koncentrera dig på. Ett byte från elektrolyt till pp är vanligtvis klart hörbart och värdena är inte större än att veckopengen bör räcka och bli över!![]()
/Jocke
MorganM skrev:Hittade Axiell kondingar på Elfa,dock inte exakt samma värden,men det kanske inte gör så mycket?.
Jocke skrev:"Att meta e att veta!"
Kalibrera kan du göra senare OM det här överhuvudtaget är på rätt väg! Det är ju som bekant svårt att beskriva ett lyssningsupplevelse!
Mindre bas? Prova att justera placeringen lite längre från vägg! Men gör en sak i taget!
Man kan ju också fundera över om det är den upplevda "basigheten" som du uppfattar som dålig upplösning?
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster