Naqref skrev:Nu dök lådorna upp.![]()
Inser att ett mått på ritningen har blivit aningens fel men det är inga stora probs och det rättar vi till så småning om.
Vilket mått handlar det om?
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Naqref skrev:Nu dök lådorna upp.![]()
Inser att ett mått på ritningen har blivit aningens fel men det är inga stora probs och det rättar vi till så småning om.
Naqref skrev:KarlXII skrev:Naqref skrev:Nu dök lådorna upp.![]()
Diametern på hålet för basen. Det är angivet ett lite för stort mått.
petersteindl skrev:Audix skrev:Tar gärna ett komplett kit med lådor, filter och allt.
Hej Audix, Du är uppsatt på väntelistan.
Vill du ha lådorna lackade? Vill du ha basreflex (BR) eller sluten låda (SL)? Vill du ha lådorna ihoplimmade?
MvH
Peter
profbd skrev:ni har inte ett eget metriskt system i skåne?
bomellberg skrev:Vad är det för ytskikt på viklådorna? För jag antar att man inte kan göra en viklåda av enbart mdf, utan den behöver ha någon form av ytskikt som man fräser ner V-spåret till. Kanske samtliga viklådor är foliefanerade och om de ska lackas görs detta direkt på folien?
Om det är något slätt och fint överväger jag att flytta tillbaka till lådlistan, men jag vill gärna veta först.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Aha, jag förstår.
1. Så viklådan består egentligen av ett antal geringssågade bitar, de sitter inte ihop.
2. Kommer de att kexas eller blir det enbart limytor? På bilderna i tråden ser det ut som släta ytor, inga spår för kex el dyl.
3. Men det kanske är overkill på denna högtalare? Man kan ju förstärka med trekantlist på insidan. Listen kan limmas och spikas med dyckert. Eller räcker det med silikon?
4. Ledsen om jag tjatar.
Naqref skrev:3. Man gör viklådor just bl a för att slippa använda kex.
ollebula skrev:Svarar för två pers:
Ollebula önskar: BR, LM+L (tills vidare, lite beroende på pris...inte så många i den falangen. Vad betyder DIY?).
svenhuldt önskar: sluten låda, LM+L.
perstromgren skrev:Naqref skrev:3. Man gör viklådor just bl a för att slippa använda kex.
Jag vågar knappt fråga, men nu har jag sett det så länge utan att fatta: vad f-n är "kex"?
perstromgren skrev:Naqref skrev:3. Man gör viklådor just bl a för att slippa använda kex.
Jag vågar knappt fråga, men nu har jag sett det så länge utan att fatta: vad f-n är "kex"?
KarlXII skrev:perstromgren skrev:Naqref skrev:3. Man gör viklådor just bl a för att slippa använda kex.
Du vet när man limmar ihop träbitar med plugg?
Tänk en platt träbit - kex - och ett fräst spår istf ett borrhål.
Själv tycker jag att det sällan är nödvändigt med kex. Det håller ihop styckena, medges, men bara i en riktning och förbandet kräver fortfarande press med tvingar för att bli riktigt starkt.
perstromgren skrev:KarlXII skrev:perstromgren skrev:Naqref skrev:3. Man gör viklådor just bl a för att slippa använda kex.
Du vet när man limmar ihop träbitar med plugg?
Tänk en platt träbit - kex - och ett fräst spår istf ett borrhål.
Själv tycker jag att det sällan är nödvändigt med kex. Det håller ihop styckena, medges, men bara i en riktning och förbandet kräver fortfarande press med tvingar för att bli riktigt starkt.
Pratar vi om sinkning?
LasseA skrev:Kexning
MagnusÖstberg skrev:Kanske snackade om tappning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster