Hemmabioreceivrars verkliga effektkuber-nya mätningar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-29 21:19

paa skrev:
Almen skrev:
Morello skrev:Jag menar att den helt sonika lämnar lite för lite effekt för att vara riktigt användbar. :)

Fast den kräsne lyssnaren använder ju ändå separat slutsteg för frontar (och eventuell bas), och med lämpligt val av bakhögtalare borde väl då effekttillgången vara tillfyllest?

Men den där Onkyo 607 har väl ingen pre out för frontarna?

Stämmer.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-29 22:21

Jäla tråkigt, men ibland verkar det som att man
måste öppna lädret, för att erhålla en juste
återgivning. Attans asså... :oops:

Själv så söker jag nästan alltid efter champis till
pommac-priser. Så dé så! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-29 23:06

Ja en sån där rackare räcker ju till att driva surroundkanaler alla dagar i veckan skulle jag tro. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-09-30 07:28

JonDahlberg skrev:
paa skrev:Marantz SR6004 testades väl i HemmaBio nr 5/2009, kan någon lägga in värdena från den kuben här i tråden?

Det var SR6003 som testades i det numret. Eftersom mätsiffrorna vart fel i tidningen så är kuberna från testet publicerade på nätet:

Mätkuber i .doc-format @hemmabiotidningen.se

Edit: länken vart fel, det är för övrigt de siffrorna som Richard redovisade på föregående sida.

Marantz 6003 verkar vara en gedigen pjäs, trevligt. :D 8O 8)

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 09:32

Birger skrev:Tack för svaret Morello. Då fattar jag :)

Finns det någon 7.1 recivier under 10kkr som duger till lite mer seriös hembiolyssning?? som går att få tag på i butik alltså??

Jag kan själv tycka att min Pioneer är lite vek när det dundrar på rejält 8)

Finns det bra bilder/effektkuber på olika förstärkare att hitta någonstans på nätet?

Begagnatmarknaden är en guldgruva för hembiorecievers. Man kan hitta 2-3 år gamla flaggskepp för en bråkdel av nypriset.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-09-30 09:59

hassesolo skrev:
Birger skrev:Tack för svaret Morello. Då fattar jag :)

Finns det någon 7.1 recivier under 10kkr som duger till lite mer seriös hembiolyssning?? som går att få tag på i butik alltså??

Jag kan själv tycka att min Pioneer är lite vek när det dundrar på rejält 8)

Finns det bra bilder/effektkuber på olika förstärkare att hitta någonstans på nätet?

Begagnatmarknaden är en guldgruva för hembiorecievers. Man kan hitta 2-3 år gamla flaggskepp för en bråkdel av nypriset.

Nackdelen är väl att man inte kan ta ut HD ljud om inte BD spelare är utrustad med 7,1 analoga utgångar.
Men även om nu BD spelaren sitter på såna utgångar så kan det väl bli lite problematiskt med inställningar som delay, osv ?

Eller är det ett vassare alternativ än att köpa en ny reciever som är utrustade med HD dekoder ?

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 10:05

Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-30 13:23

hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.

Kan du ge några exempel?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 13:33

steveo1234 skrev:
hassesolo skrev:Det finns många 2-3 år gamla recievers med både HDMI-ingångar och HD-ljudsavkodning.

Kan du ge några exempel?

Tja Onkyos 5-serie är ju två år gammal nu och alla större märken i den generationen (Denon, Sony mm) fick ju HD-ljudsavkodning.
Generationen innan dess (tre år sen) fick alla dessa märken HDMI. Har man HDMI är man ju på säker mark eftersom det bara är att köpa en BD-spelare med intern avkodning av HD-ljuden.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-30 14:15

hassesolo skrev:
steveo1234 skrev:

Kan du ge några exempel?

Tja Onkyos 5-serie är ju två år gammal nu och alla större märken i den generationen (Denon, Sony mm) fick ju HD-ljudsavkodning.
Generationen innan dess (tre år sen) fick alla dessa märken HDMI. Har man HDMI är man ju på säker mark eftersom det bara är att köpa en BD-spelare med intern avkodning av HD-ljuden.

Ah, nu förstår jag hur du menar. Jag trodde du menade att dessa receivrarna klarade av intern dekodning av HD formaten. Glömde bort att alla (?) receivrar kan ta emot LCPM via HDMI :oops:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-09-30 15:09

Men om nu Onkyos 6 serie inte är att rekommendera ur effekthänseende hur kan då den äldre generationen vara det??

Nej det får nog bli en Denon nästa gång då deras reciviers får bra utlåtanden av både hifitidningar och kunniga debattörer på detta forum. Fast jag vill ju ha effekt så det får nog bli en Denon 2809 eller liknande.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-09-30 15:09

hassesolo skrev:
steveo1234 skrev:

Kan du ge några exempel?

Så då räcker det att hitta en beggad kompetent reciever som har HDMI ingång för att få tillgång till dom nya HD ljuden :?:

Har en Samsung BD-P3600 som ska avkoda HD format internt. :!:

URL & Spec till BD-P3600 http://www.samsung.com/se/consumer/detail/spec.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=blu_rayplayer&model_cd=BD-P3600/XEE&fullspec=F

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-30 15:15

Birger skrev:Men om nu Onkyos 6 serie inte är att rekommendera ur effekthänseende hur kan då den äldre generationen vara det??

Nej det får nog bli en Denon nästa gång då deras reciviers får bra utlåtanden av både hifitidningar och kunniga debattörer på detta forum. Fast jag vill ju ha effekt så det får nog bli en Denon 2809 eller liknande.

Denon **08-serien var väl den första med HDMI 1.3 och den sista som inte hade kraftig strömbegränsning i slutstegen, och Denon **09-serien var väl den sista årgången från Denon, där man kunde stänga av kompressionen vid inmixning av centerkanalen till phantomläge.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 15:50

Birger skrev:Men om nu Onkyos 6 serie inte är att rekommendera ur effekthänseende hur kan då den äldre generationen vara det??

Man kan ju köpa de lite större modellerna, tex 875, eller 905. De har gott om effekt. Annars funkar så klart Denon bra de med.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 15:51

tian skrev:
hassesolo skrev:
steveo1234 skrev:

Kan du ge några exempel?

Så då räcker det att hitta en beggad kompetent reciever som har HDMI ingång för att få tillgång till dom nya HD ljuden :?:

Har en Samsung BD-P3600 som ska avkoda HD format internt. :!:

URL & Spec till BD-P3600 http://www.samsung.com/se/consumer/detail/spec.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=blu_rayplayer&model_cd=BD-P3600/XEE&fullspec=F

Precis. Det räcker med HDMI-ingån på stärkaren plus att den måste kunna ta emot LPCM via HDMI. Spelaren kan koda av själv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 16:38

Ingången får gärna hantera HDMI 1.3a ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 16:54

MagnusÖstberg skrev:Ingången får gärna hantera HDMI 1.3a ;)

Det är ju bra för automatisk lipsync, men det krävs inte för HD-ljuden (om man skickar som LPCM).
Senast redigerad av hassesolo 2009-09-30 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-09-30 16:56

Heter det inte läppsynkronisering på svenska?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 16:58

Morello skrev:Heter det inte läppsynkronisering på svenska?

Kanske det. Jag har aldrig hört det ordet. Det kanske borde heta "Synkronisering av bild och ljud.".

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-09-30 18:27

hassesolo skrev:

Det är ju bra för automatisk lipsync, men det krävs inte för HD-ljuden (om man skickar som LPCM).

Om jag skaffar mig en reciever som bara har HDMI ver 1,1 kommer man då att få lipsync problem :?:

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 18:36

tian skrev:
hassesolo skrev:

Om jag skaffar mig en reciever som bara har HDMI ver 1,1 kommer man då att få lipsync problem :?:

Inte nödvändigtvis. De flesta lite bättre recievrar har ju möjlighet att fördröja ljudet med manuell inställning.
Jag har tyvärr problemet att ljudet ligger en aning efter bilden trots HDMI 1.3. Det är inte lätt att komma till rätta med. Projektorn är lite för snabb kanske. :roll:

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2009-09-30 19:17

Okej.

Hassesolo, du verkar kunna en hel del om receivers, något specifikt man ska tänka på om man ska inhandla en begagnad receiver :?:

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-09-30 19:44

tian skrev:Okej.

Hassesolo, du verkar kunna en hel del om receivers, något specifikt man ska tänka på om man ska inhandla en begagnad receiver :?:

Huvudsakligen att den har många HDMI-anslutningar och hyfsat med effekt.
Den får gärna ha pre out så man kan hänga på slutsteg till frontarna om man känner för det.
Resten är mest lull lull.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-30 19:48

Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.

MorganM

Inläggav MorganM » 2009-10-08 10:04

mrGaskill skrev:Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.

Köp en sony bd-550,den kodar av alla nya ljudformat i spelaren,som du sen skickar vidare analogt in i din Denon 2105.

I sonyn finns även alla inställningar för högtalare,när det gäller avstånd och nivå.Samt även inställning för sub.

Har själv så idag :) .

Ska dock prova en Denon 2310 i helgen,för att se/höra om man får bättre ljud av att köra hdmi mellan sonyn och Denon 2310.

Samt att det då blir Denonen 2310 som får koda av hd ljudet istället för sonyn.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-10-08 10:16

hassesolo skrev:
tian skrev:
hassesolo skrev:

Inte nödvändigtvis. De flesta lite bättre recievrar har ju möjlighet att fördröja ljudet med manuell inställning.
Jag har tyvärr problemet att ljudet ligger en aning efter bilden trots HDMI 1.3. Det är inte lätt att komma till rätta med. Projektorn är lite för snabb kanske. :roll:

Jag är inte jätteinsatt i din receivers egenskaper, men jag undrar om det möjligen kan vara så att du har både automatisk och manuell delay på?

Om inte, så kan du väl koppla bort den automatiska delayen och gå över
till manuell således att du kan fördröja ljudet mindre? Projektorer må vara
mer eller mindre snabba, men sådana som är snabba är ändå väldigt
mycket långsammare än ljudbehandlingen. Att åtgärda att ljudet kommer
för sent skall inte vara några svårigheter.

När det är tvärtom kan det vara knepigare. :?

Kan väl även nämna att jag testat den där automatiska delay-justeringen
som ingår i 1.3-protokollet, för att få läppsynkningen att bli rätt, på några
olika Bluray/receiverkombnationern.

Den enda som fungerade bra var Sony Playstation + Denon-receiver.

I alla de andra fallen så har det varit bättre att justera ljudets fördröjning
manuellt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-10-08 10:23

Laila skrev:Jäla tråkigt, men ibland verkar det som att man måste öppna lädret, för att
erhålla en juste återgivning. Attans asså... :oops:

Själv så söker jag nästan alltid efter champis till pommac-priser. Så dé så! :D

Nu kanske det var meningen att det där skulle vara roligt genom sin tossig-
het (och isåfall: :lol:), men om inte:

Du är väl medveten om att champis är en annan - pommac-liknande - läsk,
som kostar ungefär lika mycket som pommac? ;)

Jag rekommenderar förkortningen "skumpa", för champagne. "Bubbel" går
ju också bra, i varje fall bland insatta. Sistnämnda beteckning missbrukas
dock tyvärr ofta genom att används även för andra mousserande viner än
skumpa. 8O

Vart är mänsligheten på väg? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-10-08 11:46

MorganM skrev:
mrGaskill skrev:Jopp skulle jag också vilja påstå. Min Denon 2105 är fin. Det enda jag behöver är HDMI som den inte har.

Köp en sony bd-550,den kodar av alla nya ljudformat i spelaren,som du sen skickar vidare analogt in i din Denon 2105.

I sonyn finns även alla inställningar för högtalare,när det gäller avstånd och nivå.Samt även inställning för sub.

Har själv så idag :) .

Ska dock prova en Denon 2310 i helgen,för att se/höra om man får bättre ljud av att köra hdmi mellan sonyn och Denon 2310.

Samt att det då blir Denonen 2310 som får koda av hd ljudet istället för sonyn.

Tack för tipset. Tanken har slagit mig en och annan gång. Grejen är bara den att jag har en ps3 också. Och eftersom jag inte ids köpa en switch också så blir det så många enheter som ska ha en hdmi-in någonstans.
ps3, hdtv-box, PC och eventuellt en stand-alone BD-lirare.
Recievrar brukar ju ha åtminstone 2x1 switch. Numera bortåt 5x1 så där skulle man kunna trolla bort behovet av en extern switch. OJ vad OT det blev. :oops:

(OCH ! Inte minst får man ps3 att skicka lossless flerkanaligt ljud när man kör spel vilket såklart är ett plus. Jag TROR den omkodar allt från just PCM-flerkanal till DD eller DTS nu när man har kopplat den via spdif till 2105an. Vet inte om det snor lite CPU-kraft eftersom den är ganska strippad på specialchip vilket ger att Cell-chippet förmodligen måste göra sånt också. )

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-10-09 07:11

IngOehman skrev:
Vart är mänsligheten på väg? :?

Till ett cocktailparty? :)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-10-09 07:21

Dom större Onkyo-modellerna verkar ju kanon :)

Dubbla subutgångar är ju smäck 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi