Varför är högtalare underutvecklade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-08 20:31

lilltroll skrev:
Max_Headroom skrev:Det finns god kunskap om hur lågdistande högtalarelement skall tillverkas. Men det kräver dock mekansik precision i tillverkningen, vilket är dyrt. Därför blir elementen dyra.
Dessutom så vill marknaden hela tiden ha nya lösningar, mer exotiska material etc. Det är där marknaden finns och det är upp till tillverkarna att anpassa sig. Många tillverkare försöker och ha en speciell sak som dom inriktar sin marknasförming på. Dt kan vara hårda membran (som man kan bygga bra högtalare av, visst, men man kan också bygga lika bra (eller bättre enligt Max) med mjuka membran), branta filter, flacka filter, inget filter, dipol eller vad som helst. Mycket enklare att fokusera på en enda sak och försöka få dom kunder som också har detta som fix idé, utan att se till helheten.

Problemet med att hålla ner distorsionen beror inte på att tillverkarna inte kan göra högtalare med tillräcklig hög mekanisk precision!? Svårigheten med att dimensionera en spole som ska röra sig i ett magnetgap ligger i att:

1. Den magnetiska flödestätheten varierar i gapet, Detta resulterar i att kraftfaktorn blir ickelinjärt beroende av membranets utslag.
2. Magneten har en inre reluktans, motsvarigheten till ett elektrisk inre motstånd i serie med en spänningsgenerator. När en ström flyter genom talspolen genereras magnetsikt flöde som inte helt och hållet ”försvinner in i magneten” för utreluktansen>0. Reluktansen är dessutom frekvensberoende och ickelinjär, vilket leder till att kraftfaktorn i slutändan är ickelinjär, frekvensberoende samt beror på utslaget.
3. Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.

En enkel metod att få ner disten är att se till att strålningsresistansen blir så hög som möjligt. :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-08 20:44

Men herregud killar, varför tillverkar inte ni den perfekta högtalaren själva för ett vettigt pris(4000 kr).

Morello, och Lindroos kan stå för tillverkningen och är således chefingenjörer, Jorma o Ea kollar så att det sätts dit bra kablage i härligheten. Svante ser till så att inte kostnaderna skenar iväg och brygger kaffe. Jag själv gör det slutliga lyssnartesten och tar 50% av vår vinst.

Mats

Oj jag glömde Engelholm audio står för lokaler där vi kan tillverka högtalaren.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-08 21:16

Hej!

A* då? m.A*.o. som Gud (= mats) glömde?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-08 21:40

lilltroll skrev:Problemet med att hålla ner distorsionen beror inte på att tillverkarna inte kan göra högtalare med tillräcklig hög mekanisk precision!?

Jo, det klarar dom, ju. Men ta ett diskantelement t.ex. så är luftaspalten i magnetgapet inte så jätte stor. Och spolen ska hamna rätt, på varje element. Ska man montera med stor nogranhet så kostar det pengar. Samma sak gäller för upphängningar och membran. Det gäller att kunna tillverka det man har konstruerat "på pappret" och göra rätt varje gång. Det drar upp priset.

Om man då som högtalartillverkare kan sälja sina produkter som inte är så jättebra (och billigare att tillverka) då gör man ju förståss det.

lilltroll skrev:Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.

Ja, det är möjligt, men jag vill ha låg massa på konerna. En stor massa blir trögare (=svårare att få fart på, svårare att bromsa.). Man får helt enkelt se till att upphängningen blir så linjär det går, i alla fall. Seas 6,5"are som dom gör åt LTS verkar ha lyckats bra med det, tycker jag det verkar som. Det är väl Öhman som specat elementet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-08 21:44

:? En så låg massa som möjligt är inte alltid en fördel. Speciellt inte om vi talar om baselement.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-08 21:55

Det verkar vara mer än en hel vetenskap att konstruera högspelare...
(varför heter det högtalare egentligen???)

På något konstigt vis verkar det som att väldigt få tillverkare får till den där synergieffekten mellan komponenterna (som var för sig kanske "mäter" bra) och man undrar liksom ibland varför det inte blir bättre än det blir. Det verkar som en endaste liten detaljmiss kan få en hel konstruktion på fall... ...det gäller förstås inte enbart högtalare utan det mesta i elektronikväg.

:?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-08 22:01

Morello skrev::? En så låg massa som möjligt är inte alltid en fördel. Speciellt inte om vi talar om baselement.

Nja, vad som är "låg" massa är förståss relativt... Man kan ju inte göra den hur lätt som helst, till varje pris.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-08 22:22

Max_Headroom skrev:
lilltroll skrev:Problemet med att hålla ner distorsionen beror inte på att tillverkarna inte kan göra högtalare med tillräcklig hög mekanisk precision!?

Jo, det klarar dom, ju. Men ta ett diskantelement t.ex. så är luftaspalten i magnetgapet inte så jätte stor. Och spolen ska hamna rätt, på varje element. Ska man montera med stor nogranhet så kostar det pengar. Samma sak gäller för upphängningar och membran. Det gäller att kunna tillverka det man har konstruerat "på pappret" och göra rätt varje gång. Det drar upp priset.

Om man då som högtalartillverkare kan sälja sina produkter som inte är så jättebra (och billigare att tillverka) då gör man ju förståss det.

lilltroll skrev:Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.

Ja, det är möjligt, men jag vill ha låg massa på konerna. En stor massa blir trögare (=svårare att få fart på, svårare att bromsa.). Man får helt enkelt se till att upphängningen blir så linjär det går, i alla fall. Seas 6,5"are som dom gör åt LTS verkar ha lyckats bra med det, tycker jag det verkar som. Det är väl Öhman som specat elementet?

Tillverkaren dimensionerar ett spel mellan gapet och spolen. Gör man spelet stort, vilket tillåter låg precision vid tillverkningen så får man inte plats med så mycket spole i gapet, resulterandes bl.a. i lägre verkningsgrad, och en mindre massa, men för övrigt ingen tillkommande distorsionsökning. Så länge spolen går fri i gapet och inte tar i väggarna kommer distorsionen vara ungefär densamma oberoende var spolen placeras i gapet.
Att linda egna talspolar som blir jämna och fina för hand är inte det lättaste, men i massproduktion är det inga problem.
Lilltroll själv har plockat isär ett XLS-element och mätt jämnheten på talspolen med ett mikrometerliknande verktyg, monterat bort den övre kortslutningsringen samt fått ihop hela paketet igen.
Lilltroll har dessutom hört att Svante har plockat isär fungerande diskantelement med och utan olja i gapet med endast en skruvmejsel som verktyg och kunnat montera ihop dem igen fortfarande fullt fungerandes.
Jag håller dock med om att punkt 1 huvudsakligen är ett problem med långslagiga element, och således inte diskanter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-08 22:28

lilltroll skrev:
Tillverkaren dimensionerar ett spel mellan gapet och spolen. Gör man spelet stort, vilket tillåter låg precision vid tillverkningen så får man inte plats med så mycket spole i gapet, resulterandes bl.a. i lägre verkningsgrad, och en mindre massa, men för övrigt ingen tillkommande distorsionsökning.

Men om man vill ha hög verkningsgrad då? Det anser nämligen Max att det ska vara på en högklassig högtalare. Många högtalare, även dyra, har känslighet på typ 87dB vissa lite mer, vissa lite mindre. Det duger inte tycker jag. Ett bra föredömme här bland "dyr-fi- tillverkarna är Wilson, även om vissa av deras produkter lämnar en del övrigt att önska istället...

Edit: "Lilltroll har dessutom hört att Svante har plockat isär fungerande diskantelement med och utan olja i gapet med endast en skruvmejsel som verktyg och kunnat montera ihop dem igen fortfarande fullt fungerandes. "

Jo, det har jag också lyckats med. Ett jäkla pill. Jag skulle tro att diskanter (och även andra element) monteras i maskin, eller åtminstone med någon form av fixtur.
Senast redigerad av Max_Headroom 2005-01-08 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-08 22:29

Ok, A* du får vara bossen som ser till att högtalaren blir såld.

Ja det verkar vara svårt att göra den perfekta högtalaren, för även på den dyrafinfinhögtalarna har man läst från vanligt folk att basen eller diskanten borde vara bättre.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-08 22:36

Ökas massan så minskas konens acceleration, resulterandes i en mindre utstrålad akustisk effekt. Bortser man från strålningsimpedansen så påverkas inte frekvensgången av ökad massa i det masskontrollerade området utan bara verkningsgraden! Det är konens acceleration och inte hastighet som är intressant i det masskontrollerade området (innan riktverkan inträffar) :!:
Tar man hänsyn till strålningsimpedansen så blir frekvensgången mer påverkad ju mindre konens massa är :!:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-08 22:36

Max_Headroom skrev:
lilltroll skrev:
Tillverkaren dimensionerar ett spel mellan gapet och spolen. Gör man spelet stort, vilket tillåter låg precision vid tillverkningen så får man inte plats med så mycket spole i gapet, resulterandes bl.a. i lägre verkningsgrad, och en mindre massa, men för övrigt ingen tillkommande distorsionsökning.

Men om man vill ha hög verkningsgrad då? Det anser nämligen Max att det ska vara på en högklassig högtalare. Många högtalare, även dyra, har känslighet på typ 87dB vissa lite mer, vissa lite mindre. Det duger inte tycker jag.

Mja, fast det där med spelet handlar nog om känsligheten ska vara 87 eller 88 dB. Inga dramatiska skillnader, säger min huvudräkning mig. Fast Lilltroll, som ju verkar vara en hejare på magnetiska kretsar, kanske har räknat?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-08 22:41

mats skrev:Ok, A* du får vara bossen som ser till att högtalaren blir såld.

- Nej, A* är den onde i firman som intigrerar o så att spänningen infinna sig uti vareviga avsnitt...
... för det blir väl en DokuSåpa på 4:an med Ö*, sladd, Jorma Design, diverse faktiskt.seProfiler + lille mats
som tar sats mot kändiskapet som dokusåpa kändis, samt en A*nnan!

1:A*vsnittet - Jorma och sladd bråkar om huruvida buybee´s bäst placeras i högtalaren eller på
högtalarkablarna medan övriga uti oväsendet ej få lugn samt ro för att analys-mäta ifred, Samtidigt
i kulisserna utvecklA* en piratkopieBuyBee A* ämnar skänka bort på internet enkom à osämjans skull!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-08 22:58

mats skrev:Svante ... brygger kaffe.

:D :D :D Det blir nog inga vidare högtalare det där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-08 23:00

lilltroll skrev:

Mja, fast det där med spelet handlar nog om känsligheten ska vara 87 eller 88 dB. Inga dramatiska skillnader, säger min huvudräkning mig. Fast Lilltroll, som ju verkar vara en hejare på magnetiska kretsar, kanske har räknat?

Lilltroll har utfört följande numeriska beräkning på den ”motoriska styrkan” KA (kan inte det korrekta svenska ordet för det, men känner sig övertygad om att den smartast uttrycks i N/√W istället för kraftfaktorn N/A. Anser Svante att formeln är korrekt?
Senast redigerad av lilltroll 2005-01-09 02:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-08 23:38

Om någon undrar vad de ska integrera, så följer här en simulering på den magnetiska flödestätheten B [T] med NEO42 magneter (=336 kJ/m^3)

Bild
Lösningen är rotationssymmetrisk.[/img]
Senast redigerad av lilltroll 2005-01-09 02:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-08 23:43

lilltroll skrev:

Ökas massan så minskas konens acceleration, resulterandes i en mindre utstrålad akustisk effekt. Bortser man från strålningsimpedansen så påverkas inte frekvensgången av ökad massa i det masskontrollerade området utan bara verkningsgraden! Det är konens acceleration och inte hastighet som är intressant i det masskontrollerade området (innan riktverkan inträffar) :!:
Tar man hänsyn till strålningsimpedansen så blir frekvensgången mer påverkad ju mindre konens massa är :!:

Botmedlet heter i detta fall MERA MOTOR åt folket!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-08 23:53

eftersom det tydligen är så mycket olinjäriteter tycker jag att det är konstigt att ingen har tagit till styrning meddels feedback. Ett servo som bromsar och en liten PID-krets borde väl kunna fixa detta lätt som en plätt. Fast sånt kanske finns?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-09 00:06

Nja A* säljer konceptet till Pac och jag råkar vara far till Morello 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-09 00:08

Style skrev:eftersom det tydligen är så mycket olinjäriteter tycker jag att det är konstigt att ingen har tagit till styrning meddels feedback. Ett servo som bromsar och en liten PID-krets borde väl kunna fixa detta lätt som en plätt. Fast sånt kanske finns?

Infinty sålde servostyrda basar för en massa år sedan. Dom var troligen inte först.

Fast jag tycker det verkar onödigt. Enligt mig går det att bygga bra högtalare, och det görs också. Men ser man på marknaden som helhet så är högtalare underutvecklade, precis som rubriken säger. Men orsaken är enligt min uppfattaning inte främst teknisk, utan ekonomisk. Det lönar sig helt enkelt inte att göra bra högtalare eftersom en "tillräckligt bra" (= mindre bra, tekniskt sett, men billigare att tilverka) högtalare kan säljas dyrt, lika dyrt eller dyrare än en bra högtalare. En högtalartillverkare primära mål är att tjäna pengar. Marknaden är ju självreglerande, och tillverkarna levererar det som är mest lönsamt.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-09 00:11

[quote="Robert
Botmedlet heter i detta fall MERA MOTOR åt folket![/quote]

Det är inte helt enkelt! Ledningskretsens permeabilitet har sitt maximum vid 1.05T, och den maximala bottningsgränsen för absolut rent järn ligger vid 2.15T. Nu tillkommer problemet att vi inte kan dimensionera magnetsystemet enbart för DC, eftersom spolen inducerar ett magnetfält. Legerar vi järnet med t ex Nickel så förbättras ledningsförmågan vid AC, men på bekostnad av att mättningsgränsen vid DC sjunker. Här kommer en distorsionsavvägning in. Kolla på databladet för en XLS-bas! B-fältet i gapet är mycket nära 1.05, och jag vill påstå att det inte är någon slump. Försöker vi öka B-fältet i gapet kommer snabbt de magnetiska energiförlusterna att öka i ledningskretsen, vilket måste kompenseras med en större magnet. Nästa problem är att hitta en dimensionering som fungerar. Även om vi använder världens starkaste permanentmagnet (sintrade NeFeB), så är den optimala arbetspunkten runt 0.65T genom magneten.
Således, det enda vi kan göra är att göra volymen på gapet större, med tillhörande större magnet och ledningssystem och spole, men detta kommer att öka den totala massan. När massan på spolen börjar dominera över konens massa, minskar vitsen med att öka spolens massa, för accelerationen motverkas av den tunga spolen. Någon som är med?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-09 00:15

Elektromagnet istället för permanentmagnet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-09 00:18

onödigt och onödigt

idag är ju elektronik betydligt billigare än precisionsmekanik så det kanske är en mer kostnadseffektiv väg framåt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-09 00:26

Style skrev:eftersom det tydligen är så mycket olinjäriteter tycker jag att det är konstigt att ingen har tagit till styrning meddels feedback. Ett servo som bromsar och en liten PID-krets borde väl kunna fixa detta lätt som en plätt. Fast sånt kanske finns?

Även om du kan tillverka en läges/hastighets/accelerations sensor som har tillräcklig upplösning och tillräcklig bandbredd till ett vettigt pris, så går membranutslaget mot 0 för portade eller slavbas lådor runt portens resonansfrekvens. Då har du ingen signal från sensorn att återkoppla.
En lösning är att använda strömåterkoppling. Den kallas ofta ACE, men den förutsätter att BL är konstant samt att talspoleimpedansen går att kompensera bort. Detta görs inte så enkelt eftersom talspoleresistansen ändras med spolens temperatur samt talspoleinduktansen ändras med utslaget samt med frekvensen.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-09 00:32

Nattlorden skrev:Elektromagnet istället för permanentmagnet?

Möjligtvis kan man förkompensera magnetsystemet genom att linda en spole runt magneten eller ledningskretsen så att utreluktansen för magnetgeneratorn går mot 0. Detta tillsammans med ACE skulle vara finemang för distorsionen vid låga frekvenser 8O

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-09 00:37

måste man verkilgen mäte läge och acceleration. Kan man inte mäta ett typiskt förlopp och bygga en modell runt det samt skala för en betydligt billigare temperaturmätning?

Alternativt mäta nåt annat man kan derivera önskad motkoppling från.

Det hör med magnetism och sånt är långt över mina kunskaper men erfarenhet från reglerteknik säger att man ofta kan hitta relaterade saker att mäta för att åtminstånde få en approximativ styrning som kan vara väl så god.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-09 00:38

lilltroll skrev:Undrar om det blir någon bild :?
Tydligen inte :(

Det funkar inte med bmp-ar, gör en jpg eller gif i stället så syns den direkt i browsern. Om formeln är OK? Hrrm... Först integrerar du magnetfältet B över ytan som det drabbar och sen resistiviteten över volymen... Hmmm nä, förklara!

Fast visst verkar det ovettigt att ha N/A som motorstyrkemått, eftersom det blir olika för en 4- resp. 8-ohmshögtalare, som ju i princip har samma verkningsgrad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-09 00:44

Philips hade nåt sånt under namnet MFB (Motional FeedBack) på 70-talet, nackdelen är att det bara funkar med slutna lådor. De satte en liten accelerometer på högtalarkonen och reglerade mot den signalen. Vet inte om det var bra, men det slog visst inte.

Goggla på "motional feedback" så kommer det lite godsaker.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-01-09 00:48

Style skrev:måste man verkilgen mäte läge och acceleration. Kan man inte mäta ett typiskt förlopp och bygga en modell runt det samt skala för en betydligt billigare temperaturmätning?

Alternativt mäta nåt annat man kan derivera önskad motkoppling från.

Det hör med magnetism och sånt är långt över mina kunskaper men erfarenhet från reglerteknik säger att man ofta kan hitta relaterade saker att mäta för att åtminstånde få en approximativ styrning som kan vara väl så god.

Återkoppla spänning = Det vanliga
Återkoppla ström = ACE
Återkoppla position = Induktiva/Kapacitiva/Resistiva lägesgivare eller accelerometrar, laserdopplerinterferometer, eller annan optisk avläsning
Återkoppla temperatur enbart= För långsamt
Återkoppla ljudtrycket inuti lådan= Känsligt för störningar utifrån.

Någon som har någon annan idé?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-09 00:49

8O Velodyne gör subwoofers med accelerometer på membranet. Elementen har brutalt stor rörlig massa samt två talspolar och även två spalter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi