HighEnd 05

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gignos

HighEnd 05

Inläggav Gignos » 2004-02-17 23:00

Hej alla forummänniskor,

Planeringen inför HighEnd 05 har startat och vi vill be er om synpunkter och förslag till förbättringar.
T ex önskemål om föreläsningar, lokaler, utställare, hembions vara icke vara mm.
Det ända som egentligen är bestämt är att det blir en leverantörsmässa, men med butikernas medverkan i någon form.

Tacksamma för konstruktivt tyckande i alla riktningar!

Med vänliga hälsningar
Anders Walther

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-02-17 23:24

Tillåt inga papperskassar ! :?
Prasslar för mycket..

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-17 23:50

För lite över 10år sedan hade man en hifimässa i en lokal mittemot Centralbadet, där var det iaf inte så mycket genomhörning mellan rummen, men dom var inte så många och rätt små. Större lokaler tror jag är ett måste för nästa år, men även större rum. Ett sammarbete med någon möbelaffär typ IKEA kanske så man får lite bätre lysningsmiljö :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-18 00:12

Se till så att utställarna trivs med sina grannar. Tex att ta reda på förhand vilka som kommer att spela på hög respektive lägre volym är ju ett tips och para därefter (enligt utställarnas önskemål givetvis). Som sagt en bra diskusion innan mässan mellan arrangören och de som ställer ut så alla blir nöjda.

Akustikåtgärder, m.m är väl upp till utställarna att fixa.

Ett stort ställe med normalstora rum är ju det bästa men kanske inte helt lätt att finna.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-02-18 03:00

:) Bättre rum, om möjligt, vore nog bra så att man inte hör grannen spela samtidigt. Gällande övrig akustik måste nog utställarna tänka mera på detta.
Sheraton blev helt enkelt för trångt för en så stor mängd besökare så bättre lokaler är nog ett klart önskemål.
Bravo

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-18 06:51

Hemmabio får gärna vara med men de bör kanske separeras något från de som vill köra renodlad tvåkanal?

Rum som vore omkring 20-25 kvadratmeter vore bra. Påminner mer om vanlig vardagsrumsmiljö.

Föreläsningar är en jättebra ide. Skaffa en föreläsningssal och fixa intressanta föreläsare, gärna med olika infallsvinklar på HiFi, musik och Hembio.

Bättre ventilation!

Resten är OK som det är.

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-18 10:13

Hyr inte connecting-room med vikväggar eller dörrar emellan. Mer luft ifrån någorlunda tyst air-conditioning.

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2004-02-18 14:30

Årets mässa var mycket trevlig; många utställare och trevlig stämning.

Det man märker är att det är väldigt många besökare vilket gör att det blir varmt, trångt och svårt att lyssna. Därför skulle jag önska att man utökade mässan med en dag, så att det blev mer utspritt med folk.

Sedan tycker jag det här med föreläsningar och seminarier vore jätteintressant. Exempelvis ljudinspelning, ljudåtergivning, bildteknik, debatter*, innovationer och fördjupade produktdemonstrationer tror jag skulle locka många människor.

*)Populära/återkommande samtalsämnen på diverse high-end forum skulle kunna vara ett sätt att hitta inspiration till ämnen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-18 14:33

storyboard skrev:*)Populära/återkommande samtalsämnen på diverse high-end forum skulle kunna vara ett sätt att hitta inspiration till ämnen.

Hur många dagar längre sade du? :wink: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2004-02-18 14:56

Nattlorden: He, he. Tja, man måste ju lägga upp det disiplinerat och inte låta amatörer debattera/gissa Då kommer man ju inte någon vart (om det inte skulle handla om subjekiva frågor såklart, då kan man ju göra sådana enkäter om någon skulle tycka det vore intressant). Det måste ju vara sakkunniga och/eller produktrepresentanter med djupgående kunskaper. Sedan får man sätta en viss tid för ett ämne och sedan har debattörerna endast den tiden på sig att tala för saken. Sedan kan ju åhörarna själva dra sina slutsatser och de har förhoppningsvis även fått tips på hur man kan fördjupa sig.

Användarvisningsbild
perdan

Inläggav perdan » 2004-02-18 16:57

Det är jättekul att lyssna på grejor som kostar uppåt miljonen och mer, det är delvis därför man är där.
Det vore även kul om man spelade på prylar som ligger strax ovanför "Power siba off giganten nivån" Det är ju ändå på den prisnivån dom flesta av oss besökare finns dvs ca 20.000-100.000 per annläggning.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2004-02-18 18:19

En stor legym till Gignos som åter fixar en mässa värd namnet i Stockholm!

1993 hölls en hifi-mässa i Norra Latins lokaler vid Norra Bantorget. Två våningar med konferensrum mellan 20-40 kvm vardera. Stenväggar i och för sig, men högt i tak och bra ventliation. Mycket ändamålsenliga lokaler, uppbyggda ungefär som Fort Boyard (två våningar med "hål" i mitten - inga celler dock).

Norra Latin får helt klart min röst när det gäller Gignos 05.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-02-18 20:53

Det var den lokalen jag pratade om. Men om jag minns rätt var den mindre till rums antalet än vad Sheraton är.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-02-19 09:03

Det vore även kul om man spelade på prylar som ligger strax ovanför "Power siba off giganten nivån"

HighEnd 05......då ska anläggningarna inte ligga strax över Sibanivå 8)

Användarvisningsbild
Gignos

Inläggav Gignos » 2004-02-19 17:14

Hej,

Tack för alla goda råd, men ös på, vi vill ha fler...

Norra latin var ur akustisk synvinkel inget vidare.
Flera utställare då sa - Aldrig mer här!
Vi kollade ändå om möjligheten fanns att göra en mässa där, men det är för dyrt (dom lever på sånt här, vilket inte hotel gör) Akustiken dålig enligt utställarna och för få rum för HighEnd 05 som kommer att bli mkt större.

Ha det bra alla
Gignos Audio
Anders

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-21 12:00

Det måste ju vara sakkunniga och/eller produktrepresentanter med djupgående kunskaper.

Ja Storyboard, tyvärr så är det så att även kunniga inom ex kablar kan trätas och bråkas. Det är ju bara kolla in diskussionen om Marcus cables i Hififorum.

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2004-02-21 23:04

Mats: Fördelen med att diskutera ansikte mot ansikte är ju att debatten kan föras sansat och utan missförstånd. Jag kan inte tänka mig att t ex Jorma beter sig på samma sätt till vardags. Många är dåliga på att kommunicera över forum.

Nu tror jag inte att just kabeldebatten kommer tas upp av naturliga orsaker, men det finns ju massor av intressanta ämnen.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-22 01:09

Storyboard: låt oss hoppas att du verkligen har rätt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-02-22 18:11

Man borde lägga mässan närmare västkusten. :lol:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Gignos

Inläggav Gignos » 2005-01-07 18:57

Gamal tråd som jag ändå tycker är relevant.

Vi kommer ju att hålla till på Scandic Star i Sollentuna som nog de flesta vet vid det här laget och tyvärr kommer tre rum att ha "vikväggar" som någon inte ville ha... men å andra sidan finns inga spelande grannar så det ska nog funka ändå!

Seminarier kommer att hållas även om inte alla talare är bokade än. Eventuellt kommer vi att ha ett band som lirar live också, vilket vore rätt skoj!

Det svåra är att hitta bra lokaler i Stockholm. 100 stycker 50 kvm rum vore toppen.........

Glada hälsningar
Gignos Audio
Anders

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-07 19:08

Förslag från mig:

Lägg till länk till mässan eller Gignos Audio från startsidan på er egentliga hemsida www.gignos.se. Jag tror nämligen att folk känner till Gignos som just Gignos och inte Gignos Audio.

Lägg till om årets mässa på startsidanwww.Gignosadio.se.

Lägg till på hemsida en karta så att man redan före vet var det ligger. Scandic Star har man ju ingen aning om var det ligger i Sollentuna. "Man" vet bara var Sollentunamässan ligger någonstans. Inte vill ni väl att en massa ljudfånar irrar runt bland vollorna i Sollentuna! :wink:

P.S. Till alla andra: Ljudtekniska Sällskapet kommer förstås att vara utställare på mässan. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-07 20:04

Johan_Lindroos skrev:Förslag från mig:

Lägg till länk till mässan eller Gignos Audio från startsidan på er egentliga hemsida www.gignos.se. Jag tror nämligen att folk känner till Gignos som just Gignos och inte Gignos Audio.

Lägg till om årets mässa på startsidanwww.Gignosadio.se.

Lägg till på hemsida en karta så att man redan före vet var det ligger. Scandic Star har man ju ingen aning om var det ligger i Sollentuna. "Man" vet bara var Sollentunamässan ligger någonstans. Inte vill ni väl att en massa ljudfånar irrar runt bland vollorna i Sollentuna! :wink:

P.S. Till alla andra: Ljudtekniska Sällskapet kommer förstås att vara utställare på mässan. D.S.

vad kommer lts dema?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-07 20:29

Johan_Lindroos skrev:Lägg till på hemsida en karta så att man redan före vet var det ligger. Scandic Star har man ju ingen aning om var det ligger i Sollentuna. "Man" vet bara var Sollentunamässan ligger någonstans. Inte vill ni väl att en massa ljudfånar irrar runt bland vollorna i Sollentuna! :wink:

Kollar man på faktiskt.se portalsida så hittar man faktiskt en länk till en karta dit! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Fjodor

Inläggav Fjodor » 2005-01-09 01:42

Haakan_W skrev:
vad kommer lts dema?

Vi har inte hunnit fundera så mycket på det ännu. Ett är säkert, och det är att LTS kommer att ha bordsplats. Alltså är det mindre troligt att det blir några spelandes byggprojekt eftersom det är fler på samma yta. Jag kan tänka mig att vi kommer att visa icke spelandes byggprojekt och framförallt prata om föreningen och sälja gamla nummer av Musik & Ljudteknik och medlemsskap.

Användarvisningsbild
Gignos

Inläggav Gignos » 2005-01-09 15:51

Hej alla,

Vi kommer att lägga ut en ny hemsida i veckan som kommer, och där lovar vi att vägbeskrivning finns med....

När det gäller namn och företag så ligger det till så här:
Gignos AB är ett dataföretag inom vilket vi från början
körde audiobiten som då bara handlade om utveckling.
När så mässan tog fart ville övriga i Gignos separera
audiobiten så att Gignos AB´s datakunder inte skulle bli
förvirrade. Gignos Audio startades då av mig (Anders)
och Douglas, men med Gignos AB som 10% delägare.

Vi kommer framöver dela företagen åt utåt sett då det
defakto handlar om två separata företag. Vi funderade
ett tag på att byta namn på audioföretaget, men då skulle
mina möjligheter att driva audioföretaget vara högst
begränsade då datakillarna inte skulle se några som helst
fördelar med det.

Slutsummeringen blir alltså:
Gignos AB är ett dataföretag
Gignos Audio AB är ett audioföretag som håller i mässan.

Vänliga hälsningar
Gignos Audio AB
Anders Walther

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-10 00:13

Blir det några föreläsningar på mässan?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-10 09:13

Vet någon om det kommer finnas möjlighet att lyssna på Ino högtalare någonstans.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-10 12:15

Med 99,99% sannolikhet inga Ino på mässan, med den info som jag har via "tentaklerna".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-10 12:51

Fjodor skrev:Vi har inte hunnit fundera så mycket på det ännu. Ett är säkert, och det är att LTS kommer att ha bordsplats. Alltså är det mindre troligt att det blir några spelandes byggprojekt eftersom det är fler på samma yta. Jag kan tänka mig att vi kommer att visa icke spelandes byggprojekt och framförallt prata om föreningen och sälja gamla nummer av Musik & Ljudteknik och medlemsskap.

Va? Torrsim? I två, tre års tid har LTS pratat och skrivit om sina tankar och sin ideologi på nätet.

Är det inte dags för revanch på förra mässans demo med halvtrasig elektronik?

Måste man svälja tugget innan man får lyssna?

Nej försjutton gubbar - dema och prata! Roligast så.

Ps. Jag kommer inte! 8O 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-01-10 21:16

Fråga till Gignos; Var i hotellet kommer mässan vara? Översta våningen? Atriumet? Bottenvåningen?

Undrar en som kommer bo på hotellet och funderar vilken våning som ligger bäst till. :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi