mitt rum uppmätt idag :/

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-09 05:44

Använder digitala aktiva filter som också är parametriska. Skillnaden mellan att justera för rumsproblem eller inte är gigantisk. Återgivningen blir mycket tightare om man justerar med måtta. Givetvis kan man överdriva och få ett sämre resultat, men det är ju bara att mäta och lyssna efter vilka korrigeringar som anläggningen tål. Det går åt massor med effekt om man lyfter register, så effekttålighet på högtalarna och effektreserv i slutstegen måste vara väl tilltagen.
Om nån vet att återgivningen blir sämre av att använda dylika grunkor så rekommenderas en praktisk blindtest. Tror få föredrar en "sämre" ljudåtergivning för att det är "riktigare".

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-09 10:19

Haakan: Har du stängt av de andra filtrena? Man väljer filter med filter select och joghjulet sedan kan man vrida de filter man inte använder till 0 (nivån). Bara de filter man använder ska lysa som röda lampor i displayen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-09 14:02

Martin skrev:Haakan: Har du stängt av de andra filtrena? Man väljer filter med filter select och joghjulet sedan kan man vrida de filter man inte använder till 0 (nivån). Bara de filter man använder ska lysa som röda lampor i displayen.

håller på med det nu :D jag hade bara lite tid på mig igår...idag kommer jag mäta hela dagen :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-09 15:28

efter en massa pillrande idag så börjar det se ganska hyfsat ut även fast nivån i överlag under 100hz är för låg.....men testar jag med å utan behringern inställningarna så låter det mycket bättre med kompenseringen...å jag kan lova att dom som har rumsproblem får bra mycket bättre ljud med en sån här mojäng

jag har sänkt nivån vid 40 gjort en liten höjning vid 50 (smalband) samt sänkt vid 100 så efter endast 3 små nivåändringar så ser det så pass bra ut även fast det inte är ok ännu :D

Bild

Föregående

Återgå till Teknikforum