pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-01 19:04

MagnusÖstberg skrev:Båda :D

Allt visar sig vid de berömda mätningarna, men jag kan inte delta för då skulle pojkarna bli lika sjuka som jag :(

Ok :-) Skönt att du ställer dom frågorna som jag egentligen ville ställa(fast något annorlunda kanske). Jag lade locket på efter att folk surnade till här.

Men då kan ju du fortsätta med skriva dom telepatiska bulvanmeddelandena jag skickar, så vet ingen att det är jag. Jag skickar ett NU! :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-01 19:08

Fjonkalicious skrev:
MagnusÖstberg skrev:Båda :D

Allt visar sig vid de berömda mätningarna, men jag kan inte delta för då skulle pojkarna bli lika sjuka som jag :(

Ok :-) Skönt att du ställer dom frågorna som jag egentligen ville ställa(fast något annorlunda kanske). Jag lade locket på efter att folk surnade till här.

Men då kan ju du fortsätta med skriva dom telepatiska bulvanmeddelandena jag skickar, så vet ingen att det är jag. Jag skickar ett NU! :-D

Äh, skjut på bara. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 19:10

Fjonkan undrar hur delningsfrekvense är tänkt i förhållande till c-c avståndet mellan elementen :)

Sluta grilla med karlXII nu och börja mätningarna på ovanpå nått coolt kyrktorn!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-01 19:29

Här grillas då fanimig ingenting. :D
Vad jag vet jobbas det i oförtruten takt ute i Nacka.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-01 19:33

Ponera att jag kan lösa problemet med diskantplattan.

1.Hur stora förändringar behövs i filtret om man försänker basen?
2. Är det någon som kan vara behjälplig att ta fram en sådan förändring i filtret mot viss betalning?
3. Jag är nyfiken på varför elemten sitter så tätt ihop, det måste finnas en anledning, vilken?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 19:36

KarlXII skrev:Här grillas då fanimig ingenting. :D
Synd, det hade ni varit värda!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 19:43

Fjonkalicious skrev:Ponera att jag kan lösa problemet med diskantplattan.

2. Är det någon som kan vara behjälplig att ta fram en sådan förändring i filtret mot viss betalning?
3. Jag är nyfiken på varför elemten sitter så tätt ihop, det måste finnas en anledning, vilken?

Mvh

Filip

1. Stora... kanske
2. Introducera fördröjningskretsar i filter blir komplext. Det blir till att börja om igen och blir aldrig (enligt mig) lika bra som att ordna det akustiskt.

Det kan alltså vara så att det är perfekta avstånd som det är i djupled redan, men det kan också vara så att det bästa vore att ändra avstånden :D

3. Det är för att c-c avståndet mellan elemnten inte skall vara stort i förhållande till våglängden som foljer av delningsfrekvensen: 100hz=340cm, 1000hz=34cm och 2000hz=17cm.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-01 19:59

Okok, jag har en bild i huvudet och jag kan liksom inte släppa den. Hade varit så grymt om man kunde löst det. Jag ser två lösningar utan att ändra filtret.

1. Försänka basen och ändra baffeln och göra en hylla som är 5,5 mm ovanför basen. På så vis borde avståndet mellan diskant och bas vara intakt. Antar att detta har säkerligen påverkan på andra saker som gör att det inte är möjligt.

2. Göra en svag lutning på baffeln vilket medför att diskanten hamnar 5,5 mm bakom den försänkta basen. Dock kommer säkert den lutande baffeln ha inverkan på spridningen?

En annan mycket komplicerad lösning vore att hitta en diskant som har samma vågformcentra(på hal is här) som basen. Det lär ju inte vara världens enklaste jobb och då måste man göra ett helt nytt filter.

Buhu, det hade varit så fiiiiint.

Mvh

F

rotel2

Inläggav rotel2 » 2009-10-01 19:59

MagnusÖstberg skrev:
Fjonkalicious skrev:Ponera att jag kan lösa problemet med diskantplattan.

Mvh

Filip

3. Det är för att c-c avståndet mellan elemnten inte skall vara stort i förhållande till våglängden som foljer av delningsfrekvensen: 100hz=340cm, 1000hz=34cm och 2000hz=17cm.

Magnus kan du utveckla det där lite. Menar du så inte våglängden mellan elementen hamnar inärheten utav delningsfrekvensen ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 20:18

Man vill gärna ha avståndet kortare än våglängden vid delningsfrekvensen. Som du fårstår börjar det bli svårt med en 5" bas om delningsfrekvensen kommer högt även om man lägger elementen sida vid sida - eller så här kreativt som Naq gjort det. Än värre blir det med större element....

Fjonkan - Jag funtar på att testa med en liten hylla och således försänka middbasen därav min fråga, men då blir det ingen pk - men toppen på min kommande 3-vägare :)

Det kan bli grumt snyggt och jag slipper barn som vill pilla på diskanten eftersom jag har en idé om hur ett frontskydd kan göras till det också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-01 20:37

Vad fel du har just nu. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 20:46

Naqref skrev:

Vad fel du har just nu. 8)
Skål!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-10-01 21:00

MagnusÖstberg skrev:
80-talet skrev:BR-låda, vit monterad med glans 30 samt monterat filter och rör osv....
10 papp således, blir det bra?

:D hehe nja, jag står också fast vid att jag tidigare sagt att det beror på slutgiltiga priset :roll:

Naq: så du kommer ihåg det, bra minne! nu har jag annat filter nu så det är löst! får vänta på kaffefiltret ist :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 21:03

80-talet skrev:Naq: så du kommer ihåg det, bra minne! nu har jag annat filter nu så det är löst! får vänta på kaffefiltret ist :wink:

Det heter inte kaffefiltret längre, men det blir jävligt mycket bättre.

Nu återgår vi till trådämnet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-01 21:08

Man vill ha (= jag vill ha ... 8) ) avståndet mellan bas och diskants centrum till en våglängd gånger roten ur två* vid delningsfrekvensen. Då kommer takreflexen att vara i fas från båda elementen, med ett varvs fördröjning för basen.

*eller dividerat med sin 45 grader då .... :)
Senast redigerad av phon 2009-10-02 09:42, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-01 21:12

nu önskar jag läsa lite lyssningsintryck, hur lika/olika låter pk pip?

finns det möjlighet att önska sig lite ljudliga egenskaper, det kan man väl få begära, snälla
Bikinitider

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-10-01 21:25

BR-låda, vit monterad med glans 30

svarar jag också

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 21:27

phon skrev:Man vill ha (= jag vill ha ... 8) ) avståndet mellan bas och diskants centrum till en våglängd gånger roten ur två vid delningsfrekvensen. Då kommer takreflexen att vara i fas från båda elementen, med ett varvs fördröjning för basen.
Så kan man vilja ha det om man har 240cm i takhöjd.

Hur skall jag ha det som har 311 cm i takhöjd och hur skall den som har 195cm i takhöjd ha det då? :roll:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-01 21:32

Det är ganska flackt det hela, så det blir inte så stor skillnad. Räkna så får du se, det är inte brant som en dipp. Den har du fö på halva vinkeln, alltså 22,5 grader uppåt. Jag ändrade avståndet i mina trevägare för min lite högre takhöjd, men jag har ångrat mig för länge sedan. Föresten, det går ju att kolla med Svantes Xdir.

Det har väl inget med takhöjd egentligen att göra heller, man kan flytta sig framåt eller bakåt så det blir 45 grader vid alla takhöjder. Nästa fråga är då om avståndet mellan högtalare resp avståndet till lyssnaren blir korrekt?

Gör man som jag skrev så stämmer det rätt hyggligt iom att funktionen är flack. Det betyder förstås att om man inte gör det så stämmer det fortfarande rätt bra ....... :lol:
Senast redigerad av phon 2009-10-01 21:38, redigerad totalt 3 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 21:34

Cool! Jag har nog alltid hållt mig under en våglängd av ren pjur elakhet mot alla som lyssnar på mina högtalare :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-01 22:07

MagnusÖstberg skrev:Me like!!

Det där med att det faktiskt går att få till ett filter och att det låter bra, det är småsaker :D

Rundberg skrev:Jag har en till fråga faktiskt.

Ungefär när i tiden kommer upphämtningsträffen äga rum. Jag förstår att det inte är exakt bestämt, men på ett ungefär kanske skulle gå?

MVH

/Mattias
Varför har du så pissig attityd? Nej, filterutvecklingen är inga småsaker, men vad får dig att tro att jag tycker det? Att Naq inte skulle lyckas få till ett filter över huvud taget som du antyder håller jag däremot för mycket osannolikt.

Jag vet att projektet inte är slutfört, men det betyder väl inte att det inte finns en projektplan, eller hur? Sen kan en sådan plan självklart ändras på grund av förändrade omständigheter, det fattar vem som helst!

Jag skulle som sagt hemsk gärna vara med, men eftersom jag har i runda slängar 140 mil att köra, har familj och ett jobb som kräver rätt mycket behöver jag kunna planera lite i förväg. Bara att veta om det kan tänkas bli på den här sidan av nyår eller inte skulle vara mycket behjälpligt...

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-01 22:33

phon skrev:Man vill ha (= jag vill ha ... 8) ) avståndet mellan bas och diskants centrum till en våglängd gånger roten ur två vid delningsfrekvensen. Då kommer takreflexen att vara i fas från båda elementen, med ett varvs fördröjning för basen.

Är inte det omöjligt att tillmötesgå? Hur ska man veta vilken takhöjd lyssnaren har? Eller avstånd till högtalarna för den delen.

On topic: Peter, har du noterat mitt lådönskemål? BR i 60-glans vit.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 23:08

Rundberg skrev:Varför har du så pissig attityd?

MVH

/Mattias
Sorry!

Egentligen tror jag inte att det finns någon projektplan mer än det som sagts i tråden - det måste gå fort!

Förlåt att jag betedde mig som ett *****!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-01 23:25

MagnusÖstberg skrev:
Rundberg skrev:Varför har du så pissig attityd?

MVH

/Mattias
Sorry!

Egentligen tror jag inte att det finns någon projektplan mer än det som sagts i tråden - det måste gå fort!

Förlåt att jag betedde mig som ett *****!
Ingen fara! :)

Jag ser det här som en fantastisk möjlighet att inte bara kunna ta det av ett bra högtalarprojekt, men även en faktisktträff och ett studiebesök. Det enda kruxet är att det kräver en viss framförhållning (från min sida). Det är därför jag kanske kan vara lite väl på.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 23:28

Tack!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2009-10-01 23:37

ollebula önskar (fortfarande ... tänkt vad många som helt plötsligt bytte till let-someone-else-do-it-falangen): BR, vit, glans 30.

svenhuldt önskar (fortfarande): SL, vit, glans 30.

Blir det studiebesök i samband med hämtning så är här en till som gärna kör några mil.

Användarvisningsbild
bedrup

Inläggav bedrup » 2009-10-01 23:52

Går det att få lådan i annan färg mot pristillägg?

/ Fredrik

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-01 23:57

Japp, zebra-randig mot dubbla priset! :D

Bild
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-02 01:31

Rundberg skrev:Jag skulle som sagt hemsk gärna vara med, men eftersom jag har i runda slängar 140 mil att köra, har familj och ett jobb som kräver rätt mycket behöver jag kunna planera lite i förväg. Bara att veta om det kan tänkas bli på den här sidan av nyår eller inte skulle vara mycket behjälpligt...

Hej!

Det blir denna sida nyår. T o m förhoppningsvis innan oktober är slut eller i början av November. Kanske lite för tidigt för att man ska hinna planera men det vore kul om vi fick storbesök från utlandet. :D

Om allt går som det ska så blir det skarpt läge med filter imorgon. Sjuklingen är välkommen precis som himmelsögat och grodan boll. Bom (bill of material) sätts förhoppningsvis innan måndag och sedan ska alla priser verifieras så vi hoppas (hoppas) att det mesta är klart för beställningar innan nästa fredag. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-02 02:06

bomellberg skrev:

Är inte det omöjligt att tillmötesgå? Hur ska man veta vilken takhöjd lyssnaren har? Eller avstånd till högtalarna för den delen.

On topic: Peter, har du noterat mitt lådönskemål? BR i 60-glans vit.

Mvh,

/Bosse

Noterat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum